  • 1. Data: 2011-09-30 08:16:00
    Temat: Zmiana nazwy DG, a dane na fakturach.
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Witam,
    planuję zmienić nazwę DG. Chodzi oczywiście o nazwę przed imieniem i
    nazwiskiem. I jeżeli formalności w urzędach wiem jak ogarnąć to nie wiem czy
    zdążę powiadomić wszystkich kontahentów w czasie zanim wystawią mi za coś
    fakturę. Np. zmienię dnia X nazwę, a kilka dni później przyjdzie do mnie
    faktura za internet jeszcze ze starą nazwą firmy. Teoretycznie nip jest ten
    sam więc wiadomo, że tyczy to mnie. Ale czy mogą wystąpić jakieś komplikacje
    z tego powodu np. w US?

    Pzdr.
    M.

  • 2. Data: 2011-09-30 08:35:29
    Temat: Re: Zmiana nazwy DG, a dane na fakturach.
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-30 10:16, Marian Paździoch pisze:
    >. Ale czy mogą wystąpić
    > jakieś komplikacje z tego powodu np. w US?

    Jeśli chodzi o US to zawsze mogą wystąpić komplikacje, wystarczy że ktoś
    stamtąd wstanie lewą nogą z łóżka. Przerabiałem to parę lat temu (w
    bardziej skomplikowanej wersji, bo zmiana jednoosobowej DG na spółkę
    cywilną) i najbezpieczniejszą opcją okazało się wystawienie faktur
    korygujących (u mnie sprawa dotyczyła rachunków za GSM, operator mimo
    powiadomienia długo jeszcze słał na stare dane). Fakt, że u mnie się
    zmienił również NIP, u Ciebie zostanie ten sam. Trochę to trwało, ale
    dało się załatwić. Dla świętego spokoju lepiej to załatw "po bożemu".
    --
    MZ

  • 3. Data: 2011-09-30 09:50:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Sep 2011, Marian Paździoch wrote:

> [...]
    > fakturę. Np. zmienię dnia X nazwę, a kilka dni później przyjdzie do mnie
    > faktura za internet jeszcze ze starą nazwą firmy.

    Wersja pierwsza: nie przejąć się.
    Wersja druga: wystawić notę korygującą i wysłać razem z powiadomieniem
    o dokonanej zmianie.
    Lista pozycji których nie wolno zmieniać notą jest w rozporządzeniu
    (tym o f-rach) i zarówno danych podatnika jak i danych faktury na niej
    nie ma (ograniczenie dotyczy wyłącznie pozycji "kwotowych").

    > Teoretycznie nip jest ten sam więc wiadomo, że tyczy to mnie.

    A praktycznie masz inny?? :O
    ;)

    > Ale czy mogą wystąpić jakieś komplikacje
    > z tego powodu np. w US?

    Z US to pytaj na .podatki ;), zwracając uwagę iż np. dla VAT istotne
    są dane *podatnika* (czyli osoby prawnej lub fizycznej) i fakt
    wymienienia "określenia" (tej części firmy oprócz imienia i nazwiska)
    jedynie dowodzi "nabycia w celu" (brak nie dowodzi przeciwieństwa).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-09-30 20:08:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-30 10:35, MZ pisze:

    > Jeśli chodzi o US to zawsze mogą wystąpić komplikacje, wystarczy że ktoś
    > stamtąd wstanie lewą nogą z łóżka. Przerabiałem to parę lat temu (w
    > bardziej skomplikowanej wersji, bo zmiana jednoosobowej DG na spółkę

    To inna sytuacja.

    > cywilną) i najbezpieczniejszą opcją okazało się wystawienie faktur
    > korygujących (...)

    Raczej not korygujących.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2011-10-02 09:50:50
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

> [...]
    > nip jest ten sam więc wiadomo, że tyczy to mnie. Ale czy mogą wystąpić
    > jakieś komplikacje z tego powodu np. w US?

    faktura ma zawierac imie i nazwisko przedrostek jest niewazny

    P.

    --
    http://dumpingowiec.pl - Faktury, Rachunki, Paragony, Magazyn,
    Księgowość - 35 zł!

  • 6. Data: 2011-10-03 08:13:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Oct 2011, Pendrive wrote:

    > faktura ma zawierac imie i nazwisko

    Ale to jest wymóg z kilku ustaw.
    W szczególności z ustawy o VAT. Fakt spełnienia wymogów ustawy o VAT
    *nie* dowodzi spełnienia wszelkich ustaw.
    Może przykład: czy wolno na fakturze dopisać treść gwarancji
    na przedmiot sprzedaży?
    Czy wolno na fakturze dopisać listę obelg i inwektyw skierowanych
    do klienta, wspartych groźbami?
    Zgodność z prawem "nieobowiązkowego dopisku" nie wynika z faktu
    że dana ustawa go nie nakazuje ;) (a że *żadna* ustawa nie zabrania).

    > przedrostek jest niewazny

    To nie jest oczywiste - wystarczy sobie rozważyć przykład, kiedy
    tę samą "starą" nazwę przejmie inna działałność gospodarcza,
    a już szczególnie - za zgodą poprzedniego użytkownika lub
    z nim związana.
    "Wprowadzenie w błąd", naruszenie Kodeksu cywilnego i przepisów
    o swobodzie gospodarczej, trzeba by sprawdzić czy nie narusza
    przepisów o statystyce publicznej (REGON).
    Bez naruszania ustawy o VAT ;)

    IMHO jest tak: dopoki ktoś nie poczuje się "poszkodowany" (dajmy
    na to jakiś klient, który uzna że to jest próba wysłania
    ukrycia się przed reklamacjami), nic się nie stanie.
    W tym miejscu się zgadzamy :)

    pzdr, Gotfryd