  • 41. Data: 2019-03-21 19:21:02
    Temat: Re: znizka dla kobiet
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-21, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > W obydwu przypadkach muszą zapłacić tyle samo (powiedzmy że 5zł).

    Nie. "starych nie lubimy, więc niech mają drożej" można zinterpretować tylko jako
    "im podniesiemy cenę", a nie "płacą tyle samo". Ew. możesz wskazać co w zacytowanym
    zdaniu wskazuje że płacą tyle samo.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 42. Data: 2019-03-22 08:27:11
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-21, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    [...]

    > Płacąć 30% więcej bo jest mężczyzną albo wieku sredniego, albo
    > nieinwalidą, nie jest traktowany mniej korzystnie?

    Nie płacisz nic więcej, płacisz stawkę podstwową. Nie masz tylko prawa do
    zniżki. Jakbyś płacił opłatę dodatkową, to wtedy byłbyś potraktowany
    mniej korzystnie.

    To jak z karty vs gotówka. Niektóre sklepy dawały/dają rabaty za obsługę
    gotówkową (nawet z automatu, nie trzeba było o to prosić), ale żaden nie
    może podnieść ceny za płatność kartą.

    > Zreszta przeciez nie o definicje tu chodzi a o podejście: dlatego, że
    > niektóre kobiety zarabiają mniej to wszyscy mężczyźni powinni płacić
    > więcej.

    Nie. To była symboliczna akcja nagłaśniająca. Zniżki były tymczasowe
    przecież a nie stałe. Coś jak poznański "dzień bez samochodu" i możliwość
    jeżdzenia MPK za darmo po okazaniu dowodu rejestracyjnego.

    > Jest to podejście w moim odczuciu przynajmniej dziwaczne, bo
    > powoduje właśnie niekorzystne lub mniej korzystne traktowanie ze wzgledu
    > na płeć, czyli realizuje w praktyce cos z czym ta cała akcja niby
    > walczy.

    Idąc dalej (czyli już odchodząc od literalnej definicji i różnic w definicji na tle
    korzystny/niekorzystny), to w Polsce sytuację podobną mieliśmy:
    http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,12531274,Kibicki_
    kupuja_taniej_bilety_na_mecze__Mezczyzni_protestuja_
    .html
    I mimo pewnych wątpliwości, przez urzędników nie było to uznane za dyskryminację
    w ujęciu prawnym.

    Idąc dalej, odchodząc od słownikowej definicji dyskryminacji, natknąłem się na:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=
    celex%3A32004L0113
    Nie wiem na ile to aktualne, jednak tu w Artykule 6 mamy:

    "Artykuł 4
    Zasada równego traktowania

    Dla zapewnienia całkowitej równości mężczyzn i kobiet i w praktyce, zasada
    równego traktowania nie stanowi przeszkody dla utrzymywania lub przyjmowania
    przez jakiekolwiek Państwo Członkowskie szczególnych środków mających zapobiegać
    lub wyrównywać niedogodności związane z płcią."

    Nie wiem czy to ma zastosowanie akurat w tym przypadku spokojnie nierówności
    płacowe mogą stanowić doskonałą argumentację za "szczególnymi środkami"
    (podobna argumentacja była u nas stosowana w 2011, przy obronie klubów
    piłkarskich).

    > Ktos kogoś przypala żelazem, no to przypalmy żelazem bogu ducha
    > winne osoby aby zasygnalizować światu, że problem przypalania żelazem
    > istnieje. Nie łapię takiej logiki.

    A ja tej analogii :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 43. Data: 2019-03-22 08:40:34
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-22, Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:

    [...]

    self-edit. zamiast:

    > "Artykuł 4
    > Zasada równego traktowania

    Miało być:

  • 44. Data: 2019-03-22 10:45:11
    Od: ń <k...@t...sie>

    A jakie prawo nie pozwala, skoro spotykasz to nagminnie (w internecie)?

    -----

  • 45. Data: 2019-03-22 10:46:37
    Od: ń <k...@t...sie>

    Do wielu klubów laski wpuszczają darmo, a faceci muszą płacić za wejście ;-)

  • 46. Data: 2019-03-22 11:24:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-22, ń <k...@t...sie> wrote:

    > A jakie prawo nie pozwala,

    Dyrektywa PSD 2 (zdaje się że już obowiązuje od jakiegoś czasu).
    https://systemyplatnosci.com/prowizja-za-platnosci-k
    arta-niezgodna-z-ustawa/
    https://www.cashless.pl/3636-zadaja-od-was-prowizji-
    za-platnosc-karta-w-internecie-wkrotce-to-sie-powinn
    o-skonczyc-choc-jest-jedno-ale

    > skoro spotykasz to nagminnie (w internecie)?

    Pewnie jakieś obejście prawne znależli. Albo mają to gdzieś, bo nikt się nie skarży
    :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 47. Data: 2019-03-22 11:52:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2019-03-22, ń <k...@t...sie> wrote:
    >Dyrektywa PSD 2 (zdaje się że już obowiązuje od jakiegoś czasu).
    >https://systemyplatnosci.com/prowizja-za-platnosci-
    karta-niezgodna-z-ustawa/

    czegos nie rozumiem "Mimo jasnego przepisu", czy
    "po przeprowadzeniu analizy prawnej" ?

> [...]
    no-skonczyc-choc-jest-jedno-ale

    >Pewnie jakieś obejście prawne znależli. Albo mają to gdzieś, bo nikt

    Np jest rabat za platnosc gotowka :-)

    Co tak przy okazji sugeruje, ze w jakis sposob ta prowizja byla
    zakazana, bo by nie kombinowali.
    Byc moze przez umowe z bankiem/agentem.

    Cos mi chodzi po glowie, ze w Danii prowizja za platnosc karta byla
    powszechna ... zniesli, czy u nich wykladnia inna ?

    J.

  • 48. Data: 2019-03-22 12:11:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    On 2019-03-22, ń <k...@t...sie> wrote:
    -karta-niezgodna-z-ustawa/
    [...]
    >Cos mi chodzi po glowie, ze w Danii prowizja za platnosc karta byla
    >powszechna ... zniesli, czy u nich wykladnia inna ?

    P.S.
    https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g189512-i216-k
    11478337-Extra_fee_surcharge_using_not_danish_credit
    _cards-Denmark.html

    Czeski film :-)

    J.

  • 49. Data: 2019-03-22 12:33:25
    Od: ń <k...@t...sie>

    Ale to tylko w Polsce/Unii, czy jak?

    -----

  • 50. Data: 2019-03-22 13:34:18
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2019-03-22, ń <k...@t...sie> wrote:

    > Ale to tylko w Polsce/Unii, czy jak?

    Skoro to dyrektywa unijna, to tak przypuszczam.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com