  • 71. Data: 2023-10-15 11:31:16
    Temat: Re: zniszczenie mienia
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Absolutnie nie jest niedorzeczna. To nie jest przecież jakaś darowizna,
    > a wyraz lub manifestacja emocji, szacunku, żalu, pamięci po stracie
    > kogoś. To, że przyjeło się mowić, że kwiaty są dla zmarłego nie oznacza
    > przecież, że faktycznie spodziewamy się, że zmarły będzie się z tych
    > kwiatów cieszył. Nie jest to też klarownie jakieś porzucenie, co
    > wystarczy sprawdzić pytając o intencje osoby, które wieniec złożyły.

    Nie zgadzam sie z Twoim wywodem. Dalszą konsekwencją byłoby, że jakby
    ktoś te wieńce posprzątał, to by je kradł.

    > Jesli niepubliczny to pewnie tak. W publicznych, zasadniczo funkcją
    > pomnika jest oddanie jakiejś czci, pamięci, szacunku osobie lub grupie
    > osób. Elementem tego jest również skłądanie kwiatów czy wieńcy.

    Słuszna koncepcja, ale zauważ, ze en pomnik upamiętnia WSZYSTKIE ofiary
    tej katastrofy. Czy umieszczanie tam napisu mającego sugerować, że jedna
    z ofiar jest mniej warta upamiętnienia w Twojej ocenie jest właściwe?
    Mniejsza o merytorykę, bo nikt nie dowiódł nikomu winy i pewnie jeszcze
    dłuższą "chwilę" tego się udowodnić nie da, a już na pewno nie da się
    udowodnić wprost winy śp. Prezydenta RP, bo samolotem nie kierował.

    > Zwiędłe kwiaty już takiej funkcji nie pełnią, to dość oczywiste.
    > Zbliżają się zaduszki, jak usuniesz komuś z grobu stare badyle, to
    > pewnie Cię pobłogosławi. Spróbuj teraz zrobić to samo ze świeżymi.

    Ale mnei chodzi po prostu o zasadę prawną. Do kogo należą kwiaty leżące
    pod pomnikiem? Bo tylko taka osoba może złożyć wniosek o ściganie.

    > Niepotrzebnie MZ kombinujesz.

    Ale to kluczowe w tym wypadku. Szarfa do wieńca pod pomnikiem nie jest
    rzeczą, którą można uszkodzić.

    Ale jak pisałem, mam świadomość, że w tym wypadku merytoryka nie ma nic
    do rzeczy.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 72. Data: 2023-10-15 11:39:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > To nie ma "ktoś" złożyć, tylko pokrzywdzony, bo jest to ścigane na
    > wniosek. Kto jest właścicielem wieńca złożonego pod pomnikiem?

    Właściciel wieńca.

    --
    Marcin

  • 73. Data: 2023-10-15 11:54:31
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Cokolwiek by nie postawili i gdziekolwiek by to nie było, osoby pokroju
    > Shreka będą twierdziły, że to polityczny pomnik.

    Trochę dramatyzujesz, bo jak widzisz szreki nie gromadzą się na
    powązkach i nie odwalają krzywych akcji.

    Może dlatego że ten na powązkach rzeczywiście pomnikim politycznym nie
    jest, a ten na placu piłsudskiego tak?

    No ale masz częściowo racji - obecnie temat pomnika ofiar katastrofy
    smoleńskiej został skompromitowany przez comiesięczne cyrki pod
    "oryginalnym" - i nie ma co udawać że to wina narodu co w cyrku widzi
    cyrk a nie własciciela cyrku i cyrkowców. należy również zauważyć, że
    cyrk postawiono wbrew woli publiczności kradnąc plac miastu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 74. Data: 2023-10-15 11:55:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Słuszna koncepcja, ale zauważ, ze en pomnik upamiętnia WSZYSTKIE ofiary
    > tej katastrofy.

    No właśnie problem w tym że nie bardzo...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 75. Data: 2023-10-15 12:24:36
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Cokolwiek by nie postawili i gdziekolwiek by to nie było, osoby pokroju
    > Shreka będą twierdziły, że to polityczny pomnik.

    Każdy pomnik może stać się polityczny.

    Robert

  • 76. Data: 2023-10-15 12:28:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Właściciel wieńca.
    Kto jest właścicielem podarowanych Tobie kwiatów?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 77. Data: 2023-10-15 12:30:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nie zgadzam sie z Twoim wywodem. Dalszą konsekwencją byłoby, że jakby
    > ktoś te wieńce posprzątał, to by je kradł.

    Wyjaśniałem dlaczego nie i wierzę, że nie widzisz różnicy między dobrem
    trwałym a nietrwałym. Póki są świeże to ich nikt przecież nie rusza.

> [...]
    > dłuższą "chwilę" tego się udowodnić nie da, a już na pewno nie da się
    > udowodnić wprost winy śp. Prezydenta RP, bo samolotem nie kierował.

    Ale to jest kompletnie odrębne zagadnienie.

    > Ale mnei chodzi po prostu o zasadę prawną. Do kogo należą kwiaty leżące
    > pod pomnikiem? Bo tylko taka osoba może złożyć wniosek o ściganie.

    No przecież znasz odpowiedź. Ktoś te kwaity przecież kupił (np.).

    Dlaczego?

    --
    Marcin

  • 78. Data: 2023-10-15 12:33:35
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2023 o 11:54, Shrek pisze:
> [...]
    > cyrk a nie własciciela cyrku i cyrkowców. należy również zauważyć, że
    > cyrk postawiono wbrew woli publiczności kradnąc plac miastu.

    ale co to ma oceny prawnokarnej zniszczenia szarfy na wieńcu?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 79. Data: 2023-10-15 12:33:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.10.2023 o 11:55, Shrek pisze:

    > No właśnie problem w tym że nie bardzo...

    Kogo pominęli, lub kogo nie upamiętnia?

    Robert

  • 80. Data: 2023-10-15 12:37:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-15, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Kto jest właścicielem podarowanych Tobie kwiatów?

    Ja, ale ja żyję i można mi coś podarować. Takoż podarowując mi kwiaty,
    chce mi się zwykle sprawić przyjemność.

    Można to też MZ rozważyć patrząc co się dzieje z tymi kwiatami jako
    właśnością. Ktoś je kupił, są więc jego. Dalej kładzie je w jakimś
    miejscu, nie z intencją pozbycia się ich, miejscu innym niż śmietnik i
    podobne, i co, nagle przestają być jego?

    --
    Marcin