  • 231. Data: 2023-10-19 14:47:37
    Temat: Re: zniszczenie mienia
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.10.2023 o 14:00, J.F pisze:

    > Cos tam powoduje, ze normalnie się lata bez odladzania.

    Procedury, które przewidują kiedy należy je włączyć:P

    > Bo latają swoimi ?

    Nasz też leciał "swoim". Jakby leciał rejsowym to by doleciał
    (niekowniecznie na to lotnisko co chciał)

    > Nie znam ... co nie znaczy, ze nie było.

    Były, były - nawet skargi z innych lotnisk były, a to już trzeba grubo
    narozrabiać.

    > Gogle przypomina awaryjne/przymusowe lądowanie samolotu Dudy w marcu
    > 2022,

    To jest akurat przykład jak to powinno wyglądać.

    > Dokladnie tak.
    > Tylko nie bardzo wiadomo co w Smolensku zawiodło, ze jednak zeszli.

    Chyba wiadomo. Skoro recytowali poniżej 100, to znaczy że zawiodł
    czynnik ludzki.

    > Kiedys cytowałem przepis.

    Dalej nie sądzę żeby do wiednia latali wbrew przepisom rutynowo.

    > Ten lot ponad godzinę, chyba moze mgła sie rozwiać.

    Czyli jednak wolno startować gdy w porcie docelowym nie ma warunków.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 232. Data: 2023-10-19 17:34:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Oct 2023 14:47:37 +0200, Shrek wrote:

    > Procedury, które przewidują kiedy należy je włączyć:P

    Czyli włączenie bez potrzeby widać szkodzi.

    > Nasz też leciał "swoim".

    No ale wtedy nie obciąża lotnictwa cywilnego wypadkiem ..

> [...]

    > narozrabiać.

    > To jest akurat przykład jak to powinno wyglądać.

    Ale czy nie przykład, ze nie jest to najlepiej serwisowany samolot w
    RP? :-)

    > Chyba wiadomo. Skoro recytowali poniżej 100, to znaczy że zawiodł
    > czynnik ludzki.

    No niekoniecznie, ale ogolnie wiadomo - zawiódl czynnik ludzki,
    samolot był sprawny. Tylko nie bardzo wiadomo, co dokładnie zawiodło.

    > Dalej nie sądzę żeby do wiednia latali wbrew przepisom rutynowo.

    Chyba wtedy cos innego znalazłem, ale tu ICAO

    https://www.ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_miedzyn
    arodowe/konwencje/Za%C5%82%C4%85cznik_6_cz_I_zm_40-A
    .pdf

    4.3.5.2 Lot, który ma być wykonany zgodnie z przepisami lotów wg
    wskazań przyrządów:

    a) nie będzie rozpoczęty z lotniska odlotu, jeżeli warunki
    meteorologiczne w czasie zamierzonego użycia są
    na poziomie lub powyżej ustalonych minimów operacyjnych dla lotniska
    dla tej operacji;

    [chodzi o start, czy lotnisko docelowe?]

    b) nie będzie rozpoczęty lub kontynuowany poza punkt przeplanowania
    podczas lotu, jeżeli na lotnisku zamierzonego lądowania lub na każdym
    lotnisku zapasowym, które ma być wybrane zgodnie z 4.3.4, aktualne
    komunikaty meteorologiczne lub kombinacja aktualnych komunikatów i
    prognoz wskazują, że warunki meteorologiczne w czasie zamierzonego
    użycia są na poziomie lub powyżej ustalonych minimów operacyjnych dla
    lotniska dla tej operacji.

    Co brzmi rozsądniej. Specpułku nie dotyczy, czy punkt przeplanowania
    wyznaczyli sobie w Smolensku ? :-)

    4.4.1 Minima operacyjne lotniska
    4.4.1.1 Lot w kierunku lotniska docelowego nie będzie kontynuowany,
    jeżeli najświeższe dostępne informacje nie wskazują, że o spodziewanym
    czasie przylotu bezpieczne lądowanie może nastąpić na tym lotnisku
    albo na co najmniej jednym z lotnisk zapasowych dla lotniska
    docelowego z przestrzeganiem minimów operacyjnych ustalonych
    zgodnie z pkt 4.2.8.1.

    4.4.1.2 Podejście według wskazań przyrządów nie będzie kontynuowane
    poniżej 300 m (1 000 stóp) nad poziomem lotniska lub w końcowym
    segmencie podejścia, chyba że podawana widzialność lub kontrolowany
    zakres widzialności na drodze startowej jest na poziomie lub powyżej
    minimów operacyjnych lotniska

    4.4.1.3 Jeżeli po wejściu w końcowy segment podejścia lub po zejściu
    na wysokość poniżej 300 m (1000 stóp) ponad lotnisko, podawana
    widzialność lub widzialność kontrolna wzdłuż drogi startowej/lądowania
    (RVR) spadnie poniżej wyszczególnionego minimum, podejście może być
    kontynuowane do wysokości decyzji DA/H lub MDA/H.
    W żadnym przypadku samolot nie będzie kontynuować swojego podejścia do
    lądowania na żadnym lotnisku poza punkt, w którym ograniczenie
    wynikające z minimów operacyjnych wyszczególnionych dla tego lotniska
    mogłyby zostać naruszone.

    > Czyli jednak wolno startować gdy w porcie docelowym nie ma warunków.

    4.3.5.3 W celu dopilnowania przestrzegania odpowiedniej rezerwy
    bezpieczeństwa przy określaniu, czy na każdym zapasowym lotnisku
    można, w sposób bezpieczny czy nie, wykonać podejście i lądowanie,
    operator poda odpowiednie wartości przyrostu dla wysokości podstawy
    chmur i widzialności, akceptowane przez państwo operatora, które
    należy dodać do ustanowionych przez operatora minimów operacyjnych dla
    lotniska.

    Razem z 4.3.5.2 ... chyba musi być trend sugerujący poprawę pogody.
    A w Smolensku mgła chyba narastała ...

    J.

  • 233. Data: 2023-10-19 17:55:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.10.2023 o 17:34, J.F pisze:

    > Czyli włączenie bez potrzeby widać szkodzi.

    Nie wiem czy szkodzi - coś tam mocy ubywa, zużywa się. Bez znaczenia -
    miało być włączone.

    > No ale wtedy nie obciąża lotnictwa cywilnego wypadkiem ..

    Bez specjalnego znaczenia.

    > Ale czy nie przykład, ze nie jest to najlepiej serwisowany samolot w
    > RP? :-)

    Nie sądzę żeby był serwisowany lepiej. Robi się co w manualu. Akurat w
    lotnictwie raczej jak jest napisane że przejrzeć albo wymienić to się to
    robi. Przynajmniej w cywilizowanym lotnictwie w warunkach pokoju.

> [...]
    > na poziomie lub powyżej ustalonych minimów operacyjnych dla lotniska
    > dla tej operacji;
    >
    > [chodzi o start, czy lotnisko docelowe?]

    Raczej o start, bo na docelowym to nie wiadomo jakie będą warunki w
    czasie zamierzanego użycia. BTW coś mi się obiło o uszy, że był co
    najmniej jeden lot do portu docelowego... który w czasie startu nie...
    istniał;) Jak Kai tak przenosili do nowego portu, to jakiś startujący z
    USA wyleciał przed otwarciem nowego.

> [...]
    > lotniska dla tej operacji.
    >
    > Co brzmi rozsądniej. Specpułku nie dotyczy, czy punkt przeplanowania

    Chyba mogli... Problem w tym że nie przeplanowali. Ale wystarczy że na
    zapasie jest dobra prognoza i można lecieć.

    Ale są jeszcze zapasy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 234. Data: 2023-10-19 23:14:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.10.2023 o 14:03, J.F pisze:
    > Zakładam, ze nie wiedziała, ze wlatuje do lasu.
    > Ale moze by ją nauczyli prawidłowej procedury i obsługi samolotu,
    > moze by sie dowiedzieli, ze bez ILS przycisk Uchod nie działa ...

    Wydaje mi się, że przycisk nie był kluczowym. Oczywiście nie pomogło im
    to, ale oni już tam byli pod ziemią.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 235. Data: 2023-10-20 01:16:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-19, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > Problem w tym, że TVP stała się regułą...
    >
    > Co myślisz o odebraniu willi plus? O sędzich dublerach, o nawackim co

    Tam gdzie się inaczej nie da a szkoda jest duża.

    > darł kartki na posiedzeniach sądu, o kulsonach co tylko wykonywali
    > bezprawne rozkazy?

    A jaki jest tu problem? Myślę (mam nadzieję), ze będzie sporo róznych
    rewizji i sprawdzania działań prokuratuty/"sądów" za te ostatnie 8 lat.

    --
    Marcin

  • 236. Data: 2023-10-20 01:28:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-10-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Akurat żadnego z "zegarkiem" nie przyłapali, więc trudno porównac.

    Nie wiem czy Cię rozumiem. To musiałby być zegarek i to może jeszcze
    taki sam, z podobnym stanem nakręcenia lub naładowania baterii?

    > I nie bardzo wiadomo, jako to z tym zegarkiem było, i czy tak chętnie
    > sie podał do dymisji, czy go zmusili.

    O takich wyzynach politycznej klasy to nawet nie osmielę się dyskutować.

    > Potem zarzucono mu znacznie więcej, ale to z Ukrainy, wiec nie wiem
    > czy się liczy. i za wiki

    Nie bronię Nowaka, pokazuję różnicę co nieuchodziło za peło, a co
    uchodzi za pis.

    > A co oni winni, ze kontrahent nie dostarczył respiratorów ? :-)

    Miejmy nadzieję, że już niedługo się okaże, choć zdaje się na pierwszy
    ogień pójdzie sasin i wybory.

    --
    Marcin

  • 237. Data: 2023-10-20 06:28:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Wydaje mi się, że przycisk nie był kluczowym. Oczywiście nie pomogło im
    > to, ale oni już tam byli pod ziemią.

    Wiele im nie zabrakło, więc jakby uchod zadział jak im się wydawało to
    by się pewnie udało...

    BTW - ostatnio oglądam sobie na jutubie mentoura i jest zaskakująco
    wiele przypadków kiedy TOGA (taki angielski uchod) nie działa tak jak
    piloci myślą że działa. I obiektywnie to bywa zaskakujące. Emiratsy
    rozwaliły b777 bo kto by się spodziewał że przycisk który nazywa się
    Take Off and _Go_around_ nie działa poniżej chyba 50 stóp. Tym bardziej
    że ich uczyli że lata się na autotraście i maszyna wie lepiej jak
    silniki ustawić. Jak to obejrzałem to się zdziwiłem że w sumie tak długo
    im zajęło rozwalenie jakiegoś samolotu przy go around.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 238. Data: 2023-10-20 06:42:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Tam gdzie się inaczej nie da a szkoda jest duża.

    Biorąc pod uwagę ilość afer, to będzie tego dużo.

    > A jaki jest tu problem?

    Z grubsza taki jak do tej pory miał zero. Sędziowie również co "after
    pis" mają immunitety i nie tak łatwo im cokolwiek zrobić.

    > Myślę (mam nadzieję), ze będzie sporo róznych
    > rewizji i sprawdzania działań prokuratuty/"sądów" za te ostatnie 8 lat.

    Hmmm. Nie sądzę - będzie kilka za to spektakularnych. A i tak się okażą
    kapiszonami, bo się okaże że w zasadzie to oni działali prawie w
    granicach prawa... Ewentualnie jakieś przektoczenie/niedopełnienie
    uprawnień i tyle. Prawo od zawsze jest tak skonstuowane, żeby ci wysoko
    żadnej odpowiedzialności nie ponosili. Ci wyżej to w ogóle mają swój
    dedykowany sąd - trybunał brzmi groźnie - no więc najwięcej co mogą ci
    zrobić to zakaz pełnienia funkcji publicznych przez 10 lat.

    Nie chciałbym psuć twojej wiary, ale lawiny procesów nie będzie. Za to
    będzie odzyskiwanie w trybie pisim (czyli chujowym) zawłaszczonych
    wcześniej przez pis w tym samym trybie instytucji. Nic przyjemnego i
    będą się sypać wióry gdzie drwa rąbią...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 239. Data: 2023-10-20 11:48:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Oct 2023 23:28:19 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Nie wiem czy Cię rozumiem. To musiałby być zegarek i to może jeszcze
    > taki sam, z podobnym stanem nakręcenia lub naładowania baterii?

    Towar o wartosci ok 15 tys. Tzn ponad 10k, bo tanszych nie trzeba,
    i jednoczesnie nieduzo więcej, żeby była mała sprawa.

    Cos mi skleroza podpowiada, ze ktos zapomnial paru mieszkan zgłosic,
    Morawiecki majątku żony nie zgłasza itp.

    Nowak ... jak dostał w prezencie, to jestem sklonny uwierzyc,
    ze mogł nie wiedziec ile kosztuje. Choc podobno zegarki lubił.
    Kolejna sprawa, ze jak go przyłapali, to juz był zegarek "używany",
    wiec wartość spadła ... ale biegły nie potrafił wycenić, wiec chwycili
    sie tego, ze nowy w detalu kosztuje ok 15k.

    Z tym jego zegarkiem o tyle ciekawa sprawa, ze o ile pamietam to jakos
    nie mogli dokładnie dojść kto go kupił, jak i kto zapłacił.

    > Nie bronię Nowaka, pokazuję różnicę co nieuchodziło za peło, a co
    > uchodzi za pis.

    Jakby go dziennikarze nie dopadli, to by uszło.
    Ale znajdz błąd w oswiadczeniu majątkowym, żeby był taki sam kaliber
    sprawy.

    https://tvn24.pl/polska/kary-bledy-w-oswiadczeniach-
    majatkowych-politykow-ra976148-2308036

    "Teraz, gdy są wątpliwości do oświadczeń szefa NIK Mariana Banasia i
    Michała Dworczyka, szefa kancelarii premiera, CBA wciąż sprawdza
    informacje w tej sprawie, a o dymisjach nie ma mowy. "

    No ale "wątpliwości" to nie powód do dymisji :-)

    "Przypomniał, że wcześniej Janusz Palikot nie wpisał samolotu do
    oświadczenia majątkowego"

    > Miejmy nadzieję, że już niedługo się okaże, choć zdaje się na pierwszy
    > ogień pójdzie sasin i wybory.

    Sasin miał dość dobrą podkładkę, tylko cóż - nie przewidział
    obstrukcji i się pośpieszył.

    Raczej trzeba głosno mówic, ze nie wiadomo kto te karty wydrukował,
    nie wiadomo ile, wiec skąd byłoby wiadomo, na jest oszukanych w
    urnach?
    No i o finanse tez pytac - jak Sasin zamierza spłacic te 70 mln? :-)

    No, na etacie jest, to tylko 3 pensje :-)

    Pierwsza akcja to opublikowanie starego wyroku TK w sprawie nowych
    członków. I już sie zacznie kołomyja prawna, a przy okazji bedzie
    można Szydlo skierować do TS, a potem Morawieckiego.

    J.

  • 240. Data: 2023-10-20 11:53:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 19 Oct 2023 23:14:25 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Wydaje mi się, że przycisk nie był kluczowym. Oczywiście nie pomogło im
    > to, ale oni już tam byli pod ziemią.

    oni byli ciagle 90-100m nad terenem. I chyba jeszcze ciagle nad
    poziomem pasa.
    Tylko teren zaczął sie wznosic, a samolot ciągle opadał,
    wiec wysokosc względna malała błyskawicznie.
    Ale to ciągle bylo do wyprowadzenia, gdyby pilot pociągnął za wolant,
    albo gdyby przycisk TOGA zadziałał - bo zakładam ze go nacisnął i
    niezbyt spokojnie czekał na rezultat.

    J.