  • 1. Data: 2002-01-23 09:49:36
    Temat: Re: zdjecia - prawa autrskie
    Od: "Roman Bieda" <r...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Pedro" <m...@m...org.pl> napisał w wiadomości
    news:a2m2sm$7a0$1@news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > Mam pytanie z poziomu "Prawa autorskie".
    > Czy gdybym sfotografowal sobie jakies eksponaty w muzeum np.
    > Wojska Polskiego (czolgi,armty itp.) to moglbym potem uzyc
    > tych zdjec w celach komercyjnych ? Zdjecia beda moje ale fotografowane
    > eksponaty naleza do muzeum. Co na to prawo ?
    generalnie nie ma problemu
    wszystko zalezy jednak co fotografujesz, jezeli bedzie to przedmiot prawa
    autoskiego podlegajacy ochronie to twoja fotografia mozestanowic
    zwielorotnienie utworu lub opracowanie - na jedno i na drugie konieczne
    bedzie zezwolenie muzeum ( licencja lub zezwolenie na wykonywania praw
    zaleznych)
    Ale prawde mówiac w przypadku eksponatów muzelanych prawa autorskie albo
    wygasły albo nigy nie powstały.
    A zatem mozesz taki eksponat sfotografowac i wykorzystywac zdjecie w celach
    komercyjnych - nie naruszty to praw autorskich.
    Ale muzem posiada jeszcze prawo własnosci przedmiotu (eksponatu) , wykonujac
    prawo wlasności moze zatem moim zdaniem zabronic wykonywania fotografii lub
    uzaleznic fotografowanie od opłaty itp. Ale podstawa jest prawo wlasnosci,
    nie prawo autorskie.
    Pozatym moga powstac problemy w wykorzystywaniem takiej fotografi . tym
    sensie,ze jezeli wykorzystasz foografie w sosoób sugerujacy zwiazek z muzeum
    to moze to byc uznane za czyn nieuczciwej konkurencji lub "naruszenei dóbr
    osobistych" ( do os. praw. przepis art. 23 i 24 stos. odpowiednio)
    Pozdrawiam
    Romek

  • 3. Data: 2002-01-23 16:26:45
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 23 Jan 2002, Pedro wrote:

    > Mam pytanie z poziomu "Prawa autorskie".
    > Czy gdybym sfotografowal sobie jakies eksponaty w muzeum np.
    > Wojska Polskiego (czolgi,armty itp.) to moglbym potem uzyc
    > tych zdjec w celach komercyjnych ?

    Mógłbyś. Oczywiście w większości muzeów obowiązuje zakaz fotografowania.

    > Zdjecia beda moje ale fotografowane
    > eksponaty naleza do muzeum. Co na to prawo ?

    W pr. aut. nie ma ochrony wizerunków przedmiotów analogicznej do
    wizerunków osób. Można zatem fotografować wszystko co nie jest zabronione
    odrębnymi przepisami.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 4. Data: 2002-01-24 07:23:30
    Od: "Pedro" <m...@m...org.pl>

> [...]
    >
    > W pr. aut. nie ma ochrony wizerunków przedmiotów analogicznej do
    > wizerunków osób. Można zatem fotografować wszystko co nie jest zabronione

    Dzieki

    Dzwonilem do jedneko z muzeow i potwierdzilo sie. Ogolnie mozna pstrykac
    tylko
    niektore ekspozycje maja tablice z zakazem fotografowania

    Pedro