1. Data: 2003-06-02 16:35:42
Temat:zaległe alimenty...czy są przedawnione?
Od:m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

witam, mam przyznane alimenty w 1982 na syna, jego ojciec płacił tylko do
1985, potem przestał, ja sie nie upominałam bo miałam serdecznie dosc spotkan
z nim i tak to zostawiłam. Teraz syn jest pełnoletni, jeszcze sie uczy i
powiedziałmi ,ze chce sciagnac te nalzne alimenty od ojca. Czy ma szanse ? bo
czytając kodeks rodzinny widzę ,ze art. 137. mowi: Roszczenia o świadczenia
alimentacyjne przedawniają się z upływem lat trzech. Chciałabym prosić o
jakieś wskazówki gdzie sie udać z tym wyrokiem z roku 1982 ( jest na nim
pieczatka klauzuli natychmiastowej wykonalnosci. Kwota to 2200 zl co na
dzisiejsze przeliczenie = 0,22 zl, czy to sie jakos waloryzuje ,czy syn musi
od nowa wystapic o alimenty ?

2. Data: 2003-06-03 00:26:19
Temat:Re: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
Od:m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

witam, znajoma miała podobny problem 2 lata temu i nic nie wskurała....skoro
nie domagała się alimentow w terminie uznano ,ze potrzeby dziecka zostały
zaspokojone ( tatus nie placił chyba z 6-7 lat, byl nieuchwytny).Uchylanie się
od płacenia alimentów jest karalne tylko wtedy, gdy naraża dziecko na brak
zaspokojenia podstawowych potrzeb.-tak jej wytłumaczono w prokuraturze. Nie
widząc możliowości dochodzenia tych roszczeń dała sobie spokoj. Być może od
tego czasu coś sie w prawie zmieniło, życzę powodzenia

3. Data: 2003-06-04 05:55:14
Od:"Stan_Z" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie wiem czy ci pomoże bo nie znam sprawy dokładnie i niestety ale prawo
rodzinne jest mi obce.
Art. 121. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
zawieszeniu:

1) co do roszczeń, które przysługują dzieciom przeciwko rodzicom - przez
czas trwania władzy rodzicielskiej;

no i uchwała z 25.11.1968 r Uchwała SN III CZP 65/68 OSNC 1969/5/83 Warto
przeczytać uzasadnienie

4. Data: 2003-06-04 09:30:51
Od:m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> Art. 121. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
> zawieszeniu:
>
> 1) co do roszczeń, które przysługują dzieciom przeciwko rodzicom - przez
> czas trwania władzy rodzicielskiej;

witam, i tu moze byc problem, ojciec został pozbawiony władzy rodzicielskiej w
1986 r z urzędu.

5. Data: 2003-06-04 15:21:01
Temat:Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
Od:"Sandra" <S...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:3...@n...onet.pl...
> witam, i tu moze byc problem, ojciec został pozbawiony władzy
rodzicielskiej w
> 1986 r z urzędu.

pozbawienie nie wyklucza alimentacji ...

Sandra

6. Data: 2003-06-04 16:37:00
Temat:Re: Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
Od:Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sandra wrote:
> rodzicielskiej w
> pozbawienie nie wyklucza alimentacji ...

ale mowa o przedawnieniu

KG

7. Data: 2003-06-05 07:02:54
Temat:Odp: Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
Od:"Sandra" <S...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

> ale mowa o przedawnieniu

moja odpowiedz dot. tylko kwestii pozbawienia władzy ,że to nie wyklucza
alimentacji...co do przedawnienia słusznie zauważasz roszczenie regresowe
przysługuje jak k.r.o wskazuje do 3 lat...

Sandra

8. Data: 2003-06-05 07:58:09
Od:"weronika " <w...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

m...@p...onet.pl napisał(a):

Uchylanie się
> od płacenia alimentów jest karalne tylko wtedy, gdy naraża dziecko na brak
> zaspokojenia podstawowych potrzeb.-tak jej wytłumaczono w prokuraturze.

Tutaj chodzi chyba nie o prawo karne, ale cywilne!
A skoro tak, to dopóki sąd nie zniesie obowiązku alimentacyjnego, który
wcześniej zasądził, dopóty osoba jest uprawniona. Nawet jeśli jest
pełnoletnia.
Ponieważ świadczenia alimentacyjne, jako okresowe przedawniają sie z upływem
lat trzech od każdej miesiecznej raty, to moim zdaniem za te ostatnie trzy
lata mozna sie domagać.

Pozdrowienia
W.

9. Data: 2003-06-05 08:11:04
Od:"Sandra" <S...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik weronika <w...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bbmt6h$7l8$...@i...gazeta.pl...
> m...@p...onet.pl napisał(a):
> lata mozna sie domagać.

to tzw. regres ...

Sandra

10. Data: 2003-06-05 11:23:56
Od:m...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

z waszych odpowiedzi rozumiem ,ze gdyby teraz syn złozyl wyrok alimentacyjny
do komornika to moze starac sie tylko o te zalegle od lipca 2000 r.
No cóz dobre i to, ale wczoraj syn mi powiedzial ,ze mama jego kolezanki
pracuje w wydziale komorniczym ( nie jest komornikiem) i ze z tego co
slyszala w pracy to sciagaja zalegle alimenty nawet sprzed 10-ciu lat. Ma
sie tam umówic z nią i wszystkiego sie dowiedziec.
Mama jeszcze jedno pytanie, czy syn moze zlozyc doniesienie do prokuratury ,ze
ojciec uporczywie uchyla sie od placenia ? To chyba z art. 209, dzieki za
dotychczasowe informacje.