  • 1. Data: 2003-06-02 16:35:42
    Temat: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
    Od: m...@p...onet.pl

    witam, mam przyznane alimenty w 1982 na syna, jego ojciec płacił tylko do
    1985, potem przestał, ja sie nie upominałam bo miałam serdecznie dosc spotkan
    z nim i tak to zostawiłam. Teraz syn jest pełnoletni, jeszcze sie uczy i
    powiedziałmi ,ze chce sciagnac te nalzne alimenty od ojca. Czy ma szanse ? bo
    czytając kodeks rodzinny widzę ,ze art. 137. mowi: Roszczenia o świadczenia
    alimentacyjne przedawniają się z upływem lat trzech. Chciałabym prosić o
    jakieś wskazówki gdzie sie udać z tym wyrokiem z roku 1982 ( jest na nim
    pieczatka klauzuli natychmiastowej wykonalnosci. Kwota to 2200 zl co na
    dzisiejsze przeliczenie = 0,22 zl, czy to sie jakos waloryzuje ,czy syn musi
    od nowa wystapic o alimenty ?

  • 2. Data: 2003-06-03 00:26:19
    Temat: Re: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
    Od: m...@p...onet.pl

    witam, znajoma miała podobny problem 2 lata temu i nic nie wskurała....skoro
    nie domagała się alimentow w terminie uznano ,ze potrzeby dziecka zostały
    zaspokojone ( tatus nie placił chyba z 6-7 lat, byl nieuchwytny).Uchylanie się
    od płacenia alimentów jest karalne tylko wtedy, gdy naraża dziecko na brak
    zaspokojenia podstawowych potrzeb.-tak jej wytłumaczono w prokuraturze. Nie
    widząc możliowości dochodzenia tych roszczeń dała sobie spokoj. Być może od
    tego czasu coś sie w prawie zmieniło, życzę powodzenia

  • 3. Data: 2003-06-04 05:55:14
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    Nie wiem czy ci pomoże bo nie znam sprawy dokładnie i niestety ale prawo
    rodzinne jest mi obce.
    Art. 121. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu:

    1) co do roszczeń, które przysługują dzieciom przeciwko rodzicom - przez
    czas trwania władzy rodzicielskiej;

    no i uchwała z 25.11.1968 r Uchwała SN III CZP 65/68 OSNC 1969/5/83 Warto
    przeczytać uzasadnienie

  • 4. Data: 2003-06-04 09:30:51
    Od: m...@p...onet.pl

    > Art. 121. Bieg przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    > zawieszeniu:
    >
    > 1) co do roszczeń, które przysługują dzieciom przeciwko rodzicom - przez
    > czas trwania władzy rodzicielskiej;

    witam, i tu moze byc problem, ojciec został pozbawiony władzy rodzicielskiej w
    1986 r z urzędu.

  • 5. Data: 2003-06-04 15:21:01
    Temat: Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...onet.pl...
    > witam, i tu moze byc problem, ojciec został pozbawiony władzy
    rodzicielskiej w
    > 1986 r z urzędu.

    pozbawienie nie wyklucza alimentacji ...

    Sandra

  • 6. Data: 2003-06-04 16:37:00
    Temat: Re: Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra wrote:
    > rodzicielskiej w
    > pozbawienie nie wyklucza alimentacji ...

    ale mowa o przedawnieniu

    KG

  • 7. Data: 2003-06-05 07:02:54
    Temat: Odp: Odp: zaległe alimenty...czy są przedawnione?
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

    > ale mowa o przedawnieniu

    moja odpowiedz dot. tylko kwestii pozbawienia władzy ,że to nie wyklucza
    alimentacji...co do przedawnienia słusznie zauważasz roszczenie regresowe
    przysługuje jak k.r.o wskazuje do 3 lat...

    Sandra

  • 8. Data: 2003-06-05 07:58:09
    Od: "weronika " <w...@N...gazeta.pl>

    m...@p...onet.pl napisał(a):

    Uchylanie się
    > od płacenia alimentów jest karalne tylko wtedy, gdy naraża dziecko na brak
    > zaspokojenia podstawowych potrzeb.-tak jej wytłumaczono w prokuraturze.

    Tutaj chodzi chyba nie o prawo karne, ale cywilne!
    A skoro tak, to dopóki sąd nie zniesie obowiązku alimentacyjnego, który
    wcześniej zasądził, dopóty osoba jest uprawniona. Nawet jeśli jest
    pełnoletnia.
    Ponieważ świadczenia alimentacyjne, jako okresowe przedawniają sie z upływem
    lat trzech od każdej miesiecznej raty, to moim zdaniem za te ostatnie trzy
    lata mozna sie domagać.

    Pozdrowienia
    W.

  • 9. Data: 2003-06-05 08:11:04
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik weronika <w...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bbmt6h$7l8$...@i...gazeta.pl...
    > m...@p...onet.pl napisał(a):
    > lata mozna sie domagać.

    to tzw. regres ...

    Sandra

  • 10. Data: 2003-06-05 11:23:56
    Od: m...@p...onet.pl

    z waszych odpowiedzi rozumiem ,ze gdyby teraz syn złozyl wyrok alimentacyjny
    do komornika to moze starac sie tylko o te zalegle od lipca 2000 r.
    No cóz dobre i to, ale wczoraj syn mi powiedzial ,ze mama jego kolezanki
    pracuje w wydziale komorniczym ( nie jest komornikiem) i ze z tego co
    slyszala w pracy to sciagaja zalegle alimenty nawet sprzed 10-ciu lat. Ma
    sie tam umówic z nią i wszystkiego sie dowiedziec.
    Mama jeszcze jedno pytanie, czy syn moze zlozyc doniesienie do prokuratury ,ze
    ojciec uporczywie uchyla sie od placenia ? To chyba z art. 209, dzieki za
    dotychczasowe informacje.