  • 21. Data: 2006-11-16 17:20:10
    Temat: Re: zakup online i problem..
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Nov 2006, kam wrote:

    > wydanie czy wystawienie? bo raz tak, raz tak, a to trochę co innego

    No racja.
    To z ustawy (o VAT):
    +++
    Art. 106.
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, sš obowišzani wystawić
    fakturę stwierdzajšcš w szczególnoœci dokonanie sprzedaży,
    datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkow [...]
    [...]
    4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie majš obowišzku
    wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom
    fizycznym nieprowadzšcym działalnoœci gospodarczej.
    Jednakże na żšdanie tych osób podatnicy sš obowišzani
    do wystawienia faktury.
    [...]
    9. Minister właœciwy do spraw finansów publicznych przy wydawaniu
    rozporzšdzeń, o których mowa w ust. 8, uwzględnia:
    1) koniecznoœć zapewnienia odpowiedniego dokumentowania dostawy towarów
    lub œwiadczenia usług i identyfikacji czynnoœci dokonanych przez grupy
    podatników;
    [...]

    Przypuszczam że obowiązek "wydania" wynika z celowości przepisu,
    inaczej sprzedawca mógłby tylko pokazać kupujacemu że drukuje
    paragon i ... wrzucić go do niszczarki :), a kupujący nie mógłby
    "odpowiednio dokumentować" zakupu, jednak nie widac obowiązku
    "dostarczenia" faktury - z czego IMO wynika iż nikt nie ma prawa domagać
    się ponoszenia kosztów czy spełniania innych zamysłów nabywcy przez
    sprzedawcę.
    Dla kas rejestrujących wynika z przepisu ustawy:
    +++
    2) koniecznoœć zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu
    nabycia towarów lub usług z uwidocznionš kwotš podatku oraz możliwoœć
    kontroli przez klienta czynnoœci dotyczšcych prawidłowego ewidencjonowania
    transakcji i wystawiania dowodu potwierdzajšcego jej wykonanie;
    ---
    ...i dodatkowo jest wprost zapisany w rozporządzeniu "w sprawie...
    warunków ... kas..."

    Ustawa np. tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_139.html
    ...twierdzenie o obowiązku wydania paragonu tu:
    http://www.mf.gov.pl/czat/index.php?id=39843

    pzdr, Gotfryd