  • 1. Data: 2006-11-11 07:55:43
    Temat: umowa o bezpłatny staż
    Od: "tobik84" <t...@t...pl>

    Witam serdecznie!
    Nareszcie po długim czasie poszukiwań znalazłem wymarzoną pracę. Na rozmowie
    kwalifikacyjnej dowiedziałem się, że każdy pracownik musi odbywać na
    początku obowiązkowy bezpłatny miesięczny staż. W związku z powyższym
    miałbym kilka pytań.
    1. Czy pracodawca ma obowiązek podpisać ze mną umowę (obojętnie jaką) na ten
    bezpłatny staż?
    2. Czy mogę na pracodawcy wymusić podpisanie pisma, iż, w razie gdyby po
    m-cu mi "podziękowano", to musi mi wystawić pismo, w którym wyjaśni powody?
    3. Czy z tytułu bezpłatnego stażu przysługują mi jakieś świadczenia?
    Z góry dziękuję za pomoc!
    Pozdrawiam!

    Tobik84

  • 2. Data: 2006-11-11 08:51:58
    Temat: Re: umowa o bezpłatny staż
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "tobik84" <t...@t...pl> napisał w wiadomości

    Nie nazywajcie tego stażem, bo staż z natury swej jest formą wykonywania
    pracy - a ta zawsze jest odpłatna (pracownik nie może skutecznie zrezygnować
    z zapłaty).

    Moim zdaniem należałoby to nazwać umową o szkolenie, ewentualnie o
    przyuczenie

    ---------------
    Zapraszam na Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 3. Data: 2006-11-11 08:56:32
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    tobik84 napisał(a):

    > Nareszcie po długim czasie poszukiwań znalazłem wymarzoną pracę. Na rozmowie
    > kwalifikacyjnej dowiedziałem się, że każdy pracownik musi odbywać na
    > początku obowiązkowy bezpłatny miesięczny staż.

    Obowiązkowy bezpłatny, miesięczny staż? Możesz podać więcej informacji bo
    interesuje mnie jaka to firma i jakie konkretnie obowiązki ma taki 'stażysta'.

    j.

  • 4. Data: 2006-11-11 09:43:34
    Od: "tobik84" <t...@t...pl>

    > Obowiązkowy bezpłatny, miesięczny staż? Możesz podać więcej informacji bo
    > interesuje mnie jaka to firma i jakie konkretnie obowiązki ma taki
    > 'stażysta'.

    Nie podam nazwy firmy - wolę uniknąć ewentualnych nieprzyjemności, gdyby
    ktoś z firmy to przypadkiem przeczytał - jest to wydawnictwo. Jeszcze nie
    wiem, jakie będę miał obowiązki, ale podczas stażu będzie mi się
    kierownictwo przyglądało i po m-cu zadecyduje, czy mnie zatrudnić.

    T.

  • 5. Data: 2006-11-11 09:50:01
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    tobik84 napisał(a):

> [...]
    > wiem, jakie będę miał obowiązki, ale podczas stażu będzie mi się
    > kierownictwo przyglądało i po m-cu zadecyduje, czy mnie zatrudnić.

    Rozważ, że może w tym chodzić o wykonywanie najprostszych prac. Po miesiącu
    usłyszysz, że się jednak nie nadajesz. A wydawnictwo zatrudni sobie nowego
    frajera. Dzięki temu mają pracownika bezpłatnego.

    btw. Jakiś tydzien lub dwa temu Janusz Weiss w swojej audycji próbował
    wyjaśnić podobne praktyki stosowane przez restauracje, które w taki sposób
    zatrudnialy ludzi na zmywak (na jeden dzień, na próbę).

    Tu masz dane kontaktowe: http://radiozet.pl/index.php?page=dzwonie_do_pana_pa
    ni
    Zadzwon na podany numer i powiedz o tym Wydawnictwie.

    j.

  • 6. Data: 2006-11-11 19:49:51
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:ej3vmv$533$1@atlantis.news.tpi.pl tobik84
    <t...@t...pl> pisze:

    > Nareszcie po długim czasie poszukiwań znalazłem wymarzoną pracę. Na
    > rozmowie kwalifikacyjnej dowiedziałem się, że każdy pracownik musi
    > odbywać na początku obowiązkowy bezpłatny miesięczny staż.
    Faktycznie - wymarzona praca. Przez miesiąc robota za darmo, a potem nie
    wiadomo, może kop w tyłek. Szczyt marzeń.

    > W związku z
    > powyższym miałbym kilka pytań.
    > 1. Czy pracodawca ma obowiązek podpisać ze mną umowę (obojętnie jaką) na
    > ten bezpłatny staż?
    Nie, możesz mu się wysługiwać jako wolontariusz. Twoja sprawa.

    > 2. Czy mogę na pracodawcy wymusić podpisanie pisma, iż, w razie gdyby po
    > m-cu mi "podziękowano", to musi mi wystawić pismo, w którym wyjaśni
    > powody?
    Nie.

    3. Czy z tytułu bezpłatnego stażu przysługują mi jakieś
    > świadczenia?
    Staż (z urzędu) jest to element rządowego programu pt. "pierwsza praca", a
    nie wymysł jakiegoś pracodawczyny. Warunki odbywania takiego stażu
    organizowanego przez urzędy pracy są precyzyjnie określone (pominę je tu, bo
    sa łatwo dostępne). Wynagrodzenie za okres stażu (3÷12 m-cy) wynosi 504 zł i
    nie jest traktowane jako pensja, lecz jako stypendium stażowe. Osoba
    pobierająca uposażenie na takich zasadach nadal ma status bezrobotnej.
    Inne formy bezpłatnej pracy nazywanej stażem opierają się albo na umowie o
    pracę na okres próbny (podstawa: KP), albo na umowie cywilno-prawnej.
    W przypadku tej ostatniej (a przypuszczam, że tak Cię właśnie robią w konia)
    będziesz miał to, na co się zgodzisz. W razie czego pozostanie Ci pozew i
    proces cywilny - chyba wiesz, co to znaczy.

    Jotte