    From: "M" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zabojstwo?
    Date: 21 Jun 2004 02:06:28 +0200

    > [1]czy prawnie robi jakakolwiek roznice czy grozba byla jawna czy tylko
    > domniemana sytuacja?

    Nie - pod tym wzgledem - z tego co wiem - ma znaczenie raczej skutek dzialania
    no i w ogole caly kontekst sytuacyjny - tzn. grozba nie musi byc werbalna.
    Wypowiedz napastnika moze byc nawet grzeczna ("czy bylby pan uprzejmy oddac mi
    swoj portfel...?" ;-) ).

    > [2]czy wartosc potencjalnie ukradzionego sprzetu ma znaczenie?

    Wedle mnie - nie ma.

    > [3] czy jest jakas roznica w tym ze bohater swiadomie wchodzac  w te
    > uliczke przelozyl noz w dostepne miejsce liczac sie z tym ze potrai go
    > uzyc i zdecyduje sie to zrobic? Czy jesli zamiast nozem bohater posluzyl
    > sie mordercza  technika samoobrony to prawo patrzyloby tak samo?

    Moze to stanowic dla prokuratury argument ze "bohater" dzialal z zamiarem co
    najmniej ewentualnym. A co do sztuk walkii... nie wiem ale nasuwa mi sie
    refleksja o niebezpiecznym narzedziu.... pozostawiam do rozwazenia innym. Poza
    wszystkim na pewno trza to rozwazac w kategoriach adekwatnosci srodka obrony
    no i - jak juz przed chwila - zamiaru ewentualnego. bo jak ktos nosi ze soba
    mini-maczete to chyba liczy sie z mozliwoscia wpakowania jej miedzy zebra
    komus. A jak ktos posiadl wiedze tajemna z zakresu kung-fu - to raczej ciezko
    dowodzic ze zrobil to po to, zeby przy okazji kogos nastepnie zabic.

    > [4]czy jesli ostrzeglby/usilowalby po wyjeciu pertraktowac to cos by sie
    > zmienilo z punktu widzenia prawa?

    To juz zalezy od konkretnej sytuacji, ale podejrzewam ze w pewnych sytuacjach
    mogloby....

    > Co powinien w obliczu powyzszego zrobic bohater?
    > 1)olac dresa(zakladamy ze zadna pomoc medyczna nic mu juz nie da) zwinac
    > sie z mijesca wypadku,spalic ubranie,noz wyczyscic i utopic w jakism duzym
    > zbiorniku wodnym - czyli ogolnie ujawszy wywijac sie od odpowiedzialnosci?
    > wiadomo ze dres zapewne spisywany byl nie raz, moze nawet siedzial, a
    > bohater ma nieposzlakowana opinie wiec bedzie go ciezko namierzyc bez
    > swiadkow.

    no comment ;-)

    > 2) dzwonic na policje z wlasnego tel poczekac na przybycie funkcjonariuszy
    > opowiedziec i zaprotokolowac swoja historie, przekazac dowody rzeczowe.
    > Czy wtedy automatycznie laduje sie w wiezieniu? Rozumiem ze jest jakas
    > rozprawa. I czy mozna uniknac kary czy jest ona nieuchrona?
    >
    > 3)Jakies inne sensowne mozliwosci na ktore chwilowo nie wpadlem? ;-)
    >
    > krotko piszac jak prawo widzi obrone napadnietego obywatela ktory okazal
    > sie byc skuteczniejszy od napastnika.

    Pr. karne oczywiscie zna cos takiego jak obrona konieczna, bedaca przeslanka
    wylaczajaca karalnosc czynu przestepczego, ale musi byc to obrona KONIECZNA.
    Poza tym jednoczesnie pr. karne zna tez instytucje przekroczenia granic obrony
    koniecznej i moim zdaniem z tym bysy mieli tu do czynienia. Chodzi o uzycie do
    odparcia ataku srodkow nieadekwatnych do sytuacji.