  • 1. Data: 2002-04-18 07:43:17
    Temat: ważnosc prawa, pomowienie
    Od: Wroclawski Qrczak <m...@q...kom.pl>

    Witam!

    Mam dwa pytania do fachowców:

    1. Jeżeli zamieściłem w internecie informacje mogące podważyć zaufanie
    do jakiejś osoby, to czy może ona ciągać mnie po śadach za pomówienie? z
    art. 212 KK wynika że tak. Jednakże informacje te są prawdziwe i
    udokumentowane. Czy w tym przypadku można mówić o pomówieniu?

    2. Jak to jest z obowiązującym prawem? Wiem, że nieznajomość prawa nie
    zwalnia od jego stosowania, ale jak to się ma do przepisów nigdzie nie
    opublikowanych, o któych tylko wiadomo że są? (chodzi o uchwały w pewnej
    organizacji).

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    --
    Pzdrw Marek 'Qrczak' Potocki (m...@q...kom.pl.wytnij)

  • 2. Data: 2002-04-18 15:19:47
    Temat: Re: ważnosc prawa, pomowienie
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Thu, 18 Apr 2002, Wroclawski Qrczak wrote:

    > 1. Jeżeli zamieściłem w internecie informacje mogące podważyć zaufanie
    > do jakiejś osoby, to czy może ona ciągać mnie po śadach za pomówienie? z
    > art. 212 KK wynika że tak. Jednakże informacje te są prawdziwe i

    Z art. 212 KK nic nie wynika jeśli nie wiadomo jakie to konkretnie
    informacje i jaką szkodę wyrządziły pomówionemu.

    Generalnie jednak owszem, Internet to też medium publiczne (pogląd
    dyskusyjny). Jeśli informacje są prawdziwe, jest to ważka kwestia, gdyż
    przy rozgłaszaniu ich drogą niepubliczną nie ma przestępstwa.

> [...]
    > zwalnia od jego stosowania, ale jak to się ma do przepisów nigdzie nie
    > opublikowanych, o któych tylko wiadomo że są? (chodzi o uchwały w pewnej

    Zasada _ignorantia iuris nocet_ dotyczy prawa powszechnego, i mylnie jest
    rozumiana jako obowiązek znajomości wszelkich przepisów relewantnych dla
    danych okoliczności. Tymczasem wyraża ona tyle że czyjaś nieznajomość norm
    nie może mieć znaczenia prawnego.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-19 07:08:04
    Od: "Mariusz C." <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Z art. 212 KK nic nie wynika jeśli nie wiadomo jakie to konkretnie
    > informacje i jaką szkodę wyrządziły pomówionemu.

    O nie.
    Dla bytu tego przestępstwa nie jest konieczne rzeczywiste poniżenie w opinii
    publicz. [...] lub też wystąpienie rzeczywistego uszczerbku zaufania.
    Wystarczy sama __możliwość__ lub samo __narażenie__ na utratę zaufania.
    Tak więc oczywiście jest jeszcze gorzej, dla tego który pomawia, jeśli
    nastąpiły
    rzeczywiste skutki pomówienia ale bez nich jest to także czyn karalny.
    W przepisie nie przypadkowo występują słowa "mogą" i "narazić".

    Poza tym można się bronić błędem, jeśli był usprawiedliwiony.

    W kwestii internetu i prasy
    http://arch.rp.pl/a/rz/1998/04/19980415/199804150142
    .html

  • 4. Data: 2002-04-19 08:53:16
    Od: Wroclawski Qrczak <m...@q...kom.pl>

    Pięknego dnia 2002-04-19 09:08, znany(a) powszechnie wszystkim jako
    Mariusz C. zapragnał(a) napisac ten tekst:
> [...]
    > W przepisie nie przypadkowo występują słowa "mogą" i "narazić".
    >
    > Poza tym można się bronić błędem, jeśli był usprawiedliwiony.

    No właśnie - wszędzie pada tu sformułowanie "pomówienie".
    Według słownika języka polskiego PWN pomówienie to "przestępstwo
    polegające na przypisaniu określonej osobie, grupie osób lub instytucji,
    postępowania lub właściwości, które mogą je poniżyć w opinii publicznej
    lub narazić na utratę zaufania".

    Ale jak rozumieć tu "przypisanie" - czy jeżeli informacje na stronie są
    prawdziwe, potwierdzone i udokumentowane, to też jest to ich
    "przypisanie" i automatycznie całość jest pomówieniem?

    Innymi słowy - jeżeli ukradnę komuś krowę, zostanę za to złapany i
    skazany, to czy informacja to tym, że ukradłem krowę będzie pomówieniem?

    --
    Pzdrw Marek 'Qrczak' Potocki

  • 5. Data: 2002-04-19 14:29:42
    Od: "Mariusz C." <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wroclawski Qrczak" <m...@q...kom.pl> napisał
> [...]
    > polegające na przypisaniu określonej osobie, grupie osób lub instytucji,
    > postępowania lub właściwości, które mogą je poniżyć w opinii publicznej

    Twój czyn będzie oceniany w świetle KK a dopiero potem
    poszczególne wyrazy przepisu wg SJP PWN.
    W art. 212 KK nie ma słowa przypisanie więc nie ma potrzeby
    aby je interpretować.

    > czy jeżeli informacje na stronie są
    > prawdziwe, potwierdzone i udokumentowane, to też jest to ich
    > "przypisanie" i automatycznie całość jest pomówieniem?

    Dowód prawdy nie zawsze jest dopuszczalny - por. art. 213 KK.
    Ty zarzuciłeś coś publicznie i dlatego dowód prawdy nie przysługuje ci
    chyba że służy obronie społecznie uzasadnionego interesu.

    > Innymi słowy - jeżeli ukradnę komuś krowę, zostanę za to złapany i
    > skazany, to czy informacja to tym, że ukradłem krowę będzie pomówieniem?

    Analogie często prowadzą do błędnych wniosków.
    W przypadku pomówienia zależy kim jest osoba pomawiana i jaki
    wykonuje zawód, działalność, zależy też jakiego rodzaju jest to informacja
    i wreszcie jak zostanie podana - publicznie czy niepublicznie.
    Jeśli publicznie, to mimo tego, że jest prawdziwa _może_ być pomówieniem.

    Możesz w internecie napisać, że np. poseł X ukradł krowę.
    Mimo, że jest podana publicznie, to generalnie
    dowód prawdy (że faktycznie ukradł) nie wyłącza odpowiedzialności
    za pomówienie.
    Jednak właśnie dlatego, że sprawa dotyczy posła to
    "zarzut służy obronie społecznie uzasadnionego interesu"
    (bo poseł nie powinien kraść) i dlatego pomówienia posła nie będzie.
    Por. art. 213. § 2. KK.