    From: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ważnosc prawa, pomowienie
    Date: Thu, 18 Apr 2002 17:19:47 +0200

    On Thu, 18 Apr 2002, Wroclawski Qrczak wrote:

    > 1. Jeżeli zamieściłem w internecie informacje mogące podważyć zaufanie
    > do jakiejś osoby, to czy może ona ciągać mnie po śadach za pomówienie? z
    > art. 212 KK wynika że tak. Jednakże informacje te są prawdziwe i

    Z art. 212 KK nic nie wynika jeśli nie wiadomo jakie to konkretnie
    informacje i jaką szkodę wyrządziły pomówionemu.

    Generalnie jednak owszem, Internet to też medium publiczne (pogląd
    dyskusyjny). Jeśli informacje są prawdziwe, jest to ważka kwestia, gdyż
    przy rozgłaszaniu ich drogą niepubliczną nie ma przestępstwa.

    > 2. Jak to jest z obowiązującym prawem? Wiem, że nieznajomość prawa nie
    > zwalnia od jego stosowania, ale jak to się ma do przepisów nigdzie nie
    > opublikowanych, o któych tylko wiadomo że są? (chodzi o uchwały w pewnej
    > organizacji).

    Zasada _ignorantia iuris nocet_ dotyczy prawa powszechnego, i mylnie jest
    rozumiana jako obowiązek znajomości wszelkich przepisów relewantnych dla
    danych okoliczności. Tymczasem wyraża ona tyle że czyjaś nieznajomość norm
    nie może mieć znaczenia prawnego.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)