  • 1. Data: 2010-07-06 08:38:17
    Temat: ulga w skladkach ZUS - kto?
    Od: "Tunia" <t...@p...onet.pl>

    Ludzie, zglupialam. Rozpoczynam dzialalnosc i zyje w przekonaniu ze bede
    oplacac skladki ZUS z ulga dla tych, co pierwszy raz :-) Zagladam jednak do
    ustawy o systemie ubezpieczen spolecznych i co widze? Otoz przepis art. 18a
    przyznaje ulge ubezpieczonym, o ktorych mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1. Pod
    odeslaniem kryje sie osoba prowadzaca pozarolnicza dzialalnosc gospodarcza
    [...]. No i git, tyle ze potem, zupelnie osobno (art. 8 ust. 6 pkt 3) jest
    wymieniona osoba wykonujaca dzialalnosc w zakresie wolnego zawodu. No i tu
    pojawil sie moj problem - bo wykonawca takiego wolnego zawodu wlasnie jestem.
    Czy zatem ja z tej ulgi skorzystac nie moge?

    Najsmieszniejsze ze skontaktowalam sie z tuzinem znajomych w takiej samej
    sytuacji, tyle ze juz z rozruszana dzialalnoscia, i oni wszyscy korzystaja z
    ulgi... Czy jednak slusznie?

    I druga kwestia - w art. 18 a ust. 2 sa wylaczenia od ulgi. Tu m.in.
    wykonywanie dzialalnosci na rzecz bylego pracodawcy. Lege non distinguente ale
    na wszelki wypadek - zakladam, ze nie lapie sie pod to umowa zlecenia?

  • 2. Data: 2010-07-06 10:09:49
    Temat: Re: ulga w skladkach ZUS - kto?
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Tunia pisze:
> [...]
    > na wszelki wypadek - zakladam, ze nie lapie sie pod to umowa zlecenia?

    Pamietaj ze ta obnizona skladka jest liczona jako 1/4 etatu i tym samym
    nie liczy sie do okresu skladkowego uprawniajacego do zasilku dla
    bezrobotnych.

    Tym samym jesli nagle padnie twoja firma to zostajesz na lodzie, skladki
    poszly sie jebac.