  • 1. Data: 2009-05-23 22:26:36
    Temat: + testament, spadek, wydziedziczenie, obalenie +
    Od: "+ adam+" <t...@g...pl>

    witam.

    jest testament, podział majątku w różnych proporcjach (dzieci, żona, obce
    osoby), jedno z dzieci jest wydziedziczone. co się dzieje, jęsli ten
    wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
    całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może
    jeszcze coś innego?

    z góry dziękuję za odpowiedź.

    adam

  • 2. Data: 2009-05-24 00:41:09
    Temat: Re: + testament, spadek, wydziedziczenie, obalenie +
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    + adam+ pisze:
> [...]
    > wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
    > całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może

    Obalenie spadku a podważenie wydziedziczenia - to drugie IMHO będzie
    dużo łatwiejsze, bo wydziedziczenie wymaga dokładnie określonej w
    testamencie przyczyny i może mieć to miejsce tylko jeśli taki
    wydziedziczony:

    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
    zasadami współżycia społecznego; lub

    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo
    rażącej obrazy czci; lub

    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    (art. 1008 KC)

    I wtedy należy się zwykły zachowek, czyli połowa tego, co powinien
    dostać przy dziedziczeniu wg. ustawy lub ewentualnie 2/3 w szczególnych
    przypadkach - małoletni, trwale niezdolny do pracy (art. 991 KC).

    Obalenie całego testamentu to już trudniejsza sprawa, bo trzeba by
    udowodnić niepoczytalność lub inną nietrzeźwość w tracie sporządzania,
    działanie pod wpływem groźby lub też pod wpływem istotnego błędu (Art.
    945 KC).

  • 3. Data: 2009-05-24 05:20:37
    Od: "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

> [...]

    > dostać przy dziedziczeniu wg. ustawy lub ewentualnie 2/3 w
    > szczególnych przypadkach - małoletni, trwale niezdolny do pracy (art.

    Chyba się mylisz? Wydziedziczanie jest właśnie po to aby osoba
    wydziedziczona
    dostała, po śmierci spadkodawcy, "figę z makiem", a nie zachowek.

    Zachowek należy się w sytuacji gdy ktoś ze spadkobiorców nie jest
    ujęty w testamencie, a nie wtedy gdy jest wydziedziczony.

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw Cię sprowadzi do swojego poziomu,

  • 4. Data: 2009-05-24 06:28:51
    Od: spp <s...@o...pl>

    Andrzej_K pisze:

> [...]
    > Zachowek należy się w sytuacji gdy ktoś ze spadkobiorców nie jest
    > ujęty w testamencie, a nie wtedy gdy jest wydziedziczony.

    Ale przedpiśca wspomina o podważeniu wydziedziczenia - wtedy rzeczywiście
    taka osoba uzyskuje normalne prawa do spadku (czyli może żądać zachowku).

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-05-24 08:02:50
    Od: "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl>

    spp wrote:

    > Ale przedpiśca wspomina o podważeniu wydziedziczenia - wtedy
    > rzeczywiście taka osoba uzyskuje normalne prawa do spadku (czyli może
    > żądać zachowku).

    OK!, nie zwróciłem uwagi na "po obaleniu - i wtedy należy się..." :)

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "Gdy choć co drugi z Twoich pomysłów wyda Ci się genialny...

  • 6. Data: 2009-05-24 09:28:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    + adam+ wrote:
> [...]
    > wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
    > całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może

    pozostala czesc testamentu bedzie wazna.
    Roznica jest tylko taka, ze przy wydziediczeniu nie ma prawa do
    zachowku, a teraz bedzie mial. No i o ile w testamenice nie byl
    rozporzadzony caly majatek, to przystapi do dziedzaiczenia ustawowego
    pozostalej czesci majatku.