  • 1. Data: 2023-11-13 18:25:10
    Temat: testament
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Jest jakas instytucja, gdzie się składa testamenty, żeby sie nie
    "zgubiły"?

    Bedę trzymał w domu w szufladzie, to znajdą lub nie.
    W sejfie na wazne papiery ... nie wiadomo czy otworzą.

    U notariusza ... a on bedzie wiedział, ze klient zmarł, jak to duze
    miasto?

    J.

  • 2. Data: 2023-11-13 18:58:58
    Temat: Re: testament
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Jest rejestr testamentów.
    Hmm, nie wiem, czy można iść z własnym odręcznym
    (to ogólnie ważne., że testament CAŁY
    musi być odręczny, nie tylko podpis)
    ale testament u notariusza to 50zł,
    i na żądanie zarejestruje.

    Pozostaje kwestia sprawdzenia w rejestrze po
    śmierci spadkodawcy - tu można
    liczyć na pazernosć notariuszy (sąd chyba
    sprawdza za darmo), bo za
    "poszukiwanie testsmentu" jest chyba 200 czy 250,
    a za akt poświadczenia dziedziczenia 50.
    Więc jeszcze protokół dziedziczenia - w
    rozporzadzeniu 100, w cenniku 300,
    ciekawe co dodają - bo dopytałem tylko,
    czemu oświadczenia o przyjęciu spadku
    2*250 a nie 2*50 - bo odbierane "do protokołu",
    za oświadczenie 50, za protokół 200 - i już
    się nie chciałem denerwować.

  • 3. Data: 2023-11-13 20:30:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > "poszukiwanie testsmentu" jest chyba 200 czy 250,
    > a za akt poświadczenia dziedziczenia 50.

    Jeśli chcesz to zrobić wcześniej, niż 6 miesięcy od otwarcia spadku, to
    dodatkowo trzeba złożyć oświadczenie o sposobie dziedziczenia.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-11-14 00:36:20
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.11.2023 o 18:25, J.F pisze:

> [...]
    > W sejfie na wazne papiery ... nie wiadomo czy otworzą.
    >
    > U notariusza ... a on bedzie wiedział, ze klient zmarł, jak to duze

    To dawaj tutaj.
    I przynajmniej raz w tygodniu się melduj.

  • 5. Data: 2023-11-14 11:38:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Nov 2023 09:58:58 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > liczyć na pazernosć notariuszy (sąd chyba
    > sprawdza za darmo), bo za
    > "poszukiwanie testsmentu" jest chyba 200 czy 250,

    Ha
    https://krn.org.pl/rejestry-notarialne/notarialny-re
    jestr-testamentow

    "dostęp mają wyłącznie notariusze".
    A sędziowie nie :-)

  • 6. Data: 2023-11-14 12:45:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 14 listopada 2023 o 11:38:31 UTC+1 J.F napisał(a):

    > Ha
    > https://krn.org.pl/rejestry-notarialne/notarialny-re
    jestr-testamentow

    > "dostęp mają wyłącznie notariusze".
    > A sędziowie nie :-)

    Ciekawostka.
    Cfaniakują.
    Ale sądzę, że sąd ma notariusza na usługach.
    Inna sprawa że może do tego dopłacać skarb państwa,
    skoro wniosek "spadkowy" do sądu to wciąż chyba tylko 100zł.
    Choć z drugiej strony nie ma tak lekko,
    jak trzeba np. oszacować wartość to już
    za biegłego płacą uczestnicy.
    Hmm, tylko po co to szacowanie?