  • 1. Data: 2023-11-07 10:08:59
    Temat: Czy prezydent jest w prawie desygnować kandydata na premiera PRZED pierwszym posiedzeniem Sejmu?
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    > KRP-154.1 Prezydent Rzeczypospolitej desygnuje Prezesa Rady Ministrów, który
    > proponuje skład Rady Ministrów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje
    > Prezesa Rady Ministrów wraz z pozostałymi członkami Rady Ministrów w
    > ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji
    > poprzedniej Rady Ministrów i odbiera przysięgę od członków nowo
    > powołanej Rady Ministrów.

    IMHO według interpretacji literalnej prezydent nie ma prawa desygnować
    kandydata na premiera _przed_ pierwszym posiedzeniem Sejmu bo jak wół
    stoi "w ciągu od" a nie "nie później niż". Według interpretacji
    celowościowej powinien mieć takie prawo po formalnym ogłoszeniu wyników
    wyborów i rozpatrzeniu protestów wyborczych.

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2023-11-07 10:52:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 7 listopada 2023 o 10:09:02 UTC+1 A. Filip napisał(a):

> [...]
    > celowościowej powinien mieć takie prawo po formalnym ogłoszeniu wyników
    > wyborów i rozpatrzeniu protestów wyborczych.

    Niezależnie od tego, co się o nim sądzi, aż tak głupi nie jest (albo ma na tyle
    niegłupich doradców)
    że, o ile wiem, nikogo jeszcze nie "desygnował".
    Jedynie powiedział, co zrobi, i że nikt go nie przekona, że czarne jest czarne,
    a białe jest białe, i że 248 jest większe niż 194.

    A w ogóle SN uznał już ważność wyborów?
    Czy może "nie zdąży" przed pierwszym posiedzeniem?

  • 3. Data: 2023-11-07 11:04:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

> [...]
    > celowościowej powinien mieć takie prawo po formalnym ogłoszeniu wyników
    > wyborów i rozpatrzeniu protestów wyborczych.

    Przy drugim czytaniu - nie ma żadnego ograniczenia czasowego "desygnacji".
    Jest ograniczenie "powołania i odebrania przysięgi".

    Druga ciekawostka - prezydent powołuje rząd, który, jak się zdaje, ma prawo działać.
    Przez 2 tygodnie, ale ma prawo bez wotum zaufania.

    Trzecia:
    KRP-154.3:
    "W razie niepowołania Rady Ministrów w trybie ust. 1 lub nieudzielenia jej wotum
    zaufania w trybie ust. 2 Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów określonych w ust. 1
    lub ust. 2 wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków
    Rady Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
    ustawowej liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje tak wybraną Radę
    Ministrów i odbiera przysięgę od jej członków."

    Nic nie ma o tym, w jakim czasie prezydent jest zobowiązany powołać tak wybraną radę
    ministrów.
    A jeśli nie ma też nic o tym, co się dzieje z nie-rządem w przypadku nieotrzymania
    wotum zaufania,
    to mamy rząd pinokia na czas nieokreślony.
    Ew. przedterminowe wyboru z powodu niepowołania rządu czy nieuchwalenia budżetu.
    Jedno, co może częściowo ratować, to jeśli jest coś o tym, co się dzieje z rządem
    w przypadku uchwalenia wotum nieufności.
    Ale czy można uchwalić wotum nieufności bez poprzedniego wotum zaufania?
    No i w sumie niewiele to daje bo karuzela z powoływaniem rządu, mająca serious flaw,
    zaczyna się od początku :(

    Miałem rację głosując przeciwko tej konstytucji :(
    Ale uchwalali ją ideowcy, co jest wadą, bo nie mieściło im się w głowie, że ktoś taki
    może zostać p.o.rezydentem.
    Konstytucje powinni jednak pisać programiści, tu zawsze jest worst case study.

  • 4. Data: 2023-11-07 11:11:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 07 Nov 2023 10:08:59 +0100, A. Filip wrote:

> [...]
    > celowościowej powinien mieć takie prawo po formalnym ogłoszeniu wyników
    > wyborów i rozpatrzeniu protestów wyborczych.

    Na razie to powiedział ze desygnuje.

    A tu słysze wersje - Sejm zaraz nowemu rządowi złoży konstruktywne
    wotum nieufnosci, z podaniem nowego premiera.
    To cos mi się widzi, ze desygnowanie odbędzie sie 14 dni od pierwszego
    posiedzienia.

    No ale tak zaraz nie może - wniosek musi odczekac 7 dni.
    Choc w sumie ... co szkodzi złożyc go na pierwszym posiedzieniu,
    jeszcze przed powołaniem nowej RM? :-)

    J.

  • 5. Data: 2023-11-07 11:34:28
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > No ale tak zaraz nie może - wniosek musi odczekac 7 dni.
    > Choc w sumie ... co szkodzi złożyc go na pierwszym posiedzieniu,

    Jakiś rząd będzie bez względu na to kiedy Duda formalnie desygnuje.
    Natomiast konstruktywne wotum nieufności dla premiera jeszcze z
    podkładką poprzedniego Sejmu stworzy zbyt szerokie pole do
    "twórczych interpretacji" IMHO.

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2023-11-07 11:52:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 07 Nov 2023 11:34:28 +0100, A. Filip wrote:

> [...]
    > Natomiast konstruktywne wotum nieufności dla premiera jeszcze z
    > podkładką poprzedniego Sejmu stworzy zbyt szerokie pole do

    Premier podaje RM do dymisji na pierwszym posiedzieniu Sejmu.

    I choc ciagle rządzi, to staje sie takim "rządem bez samochodu"
    (non grata :-))

    Pytanie raczej, czy można złożyc o wotum nieufnosci w stosunku do
    rządu, którego jeszcze nie ma :-)
    No ale przeciez wierzymy, ze Prezydent jest poważnym czlowiekiem,
    i jak mówi, ze desygnuje premiera, to ten rząd będzie :-)

    J.

  • 7. Data: 2023-11-07 11:58:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Nov 2023 02:04:01 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    od jej członków."

    > Nic nie ma o tym, w jakim czasie prezydent jest zobowiązany powołać tak wybraną

    W zasadzie jest, skoro napisano, że "powołuje".

    > A jeśli nie ma też nic o tym, co się dzieje z nie-rządem w przypadku nieotrzymania
    wotum zaufania,
    > to mamy rząd pinokia na czas nieokreślony.

    Ale tu wchodzi art 155.

> [...]
    taki może zostać p.o.rezydentem.
    > Konstytucje powinni jednak pisać programiści, tu zawsze jest worst case study.

    Jak i wszystkie inne przepisy, bo potem programiści się męczą, jak
    sprzeczne przepisy zaprogramować :-)

    Niestety - programisci tez popełniają błędy ...

    J.

  • 8. Data: 2023-11-07 21:11:19
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Słyszałem o pewnej konstytucji, do której jest jeszcze więcej poprawek niż Ty miałeś
    w szkole.

    -----
    Ale uchwalali ją ideowcy, co jest wadą, bo nie mieściło im się w głowie