  • 1. Data: 2004-06-28 08:51:25
    Temat: przedawniona naleznosc z tyt. umowy a wekslel in blanco
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    *Stan faktyczny:*
    umowa z roku 1998 zabezpieczona wekslem wlasnym in blanco
    Kredytobiorcy, oraz poreczeniem wekslowym Poreczyciela.

    Naleznosc z tyt. umowy przedawniła sie w stosunku do Poręczyciela
    w 2002 roku

    Jestem w posiadaniu:
    - niewypełnionego weksla in blanco, poręczonego przez Poręczyciala;
    - deklaracji wekslowej na której widnieje podpis Poręczyciela.

    *Pytanie:*
    W jaki sposób dochodzić swych roszczeń z tyt, umowy?

    Spotykam się z dwoma opiniami na temat dalszego prowadzenia sprawy:
    1. Wypełnić weksel na kwotę sprzed przedawnienia się należności
    z tytułu umowy kredytowej (czyli 2002 r) i podać datę płatności
    2004 rok, zawiadomić poręczyciela. Następnie wysłać pozew o nakaz
    zapłaty w postępowaniu nakazowym, wraz z wekslem i zawiadomieniem.
    W ten sposób zabezpieczył bym się przed ewentualnym zarzutem, że w
    momencie wypełnienia weksla należność z tyt. umowy była przedawniona.
    Jednak ten sposób z wielu względów mi się nie podoba i nie odpowiada
    mi.

    2. Wypełnić weksel z datą bieżącą, zawiadomić poręczyciela,
    nie zważając, że należność z tyt. umowy jest przedawniona.
    Następnie wysłac pozew o nakaz zapłaty w posępowaniu nakazowym,
    wraz z wekslem i odebranym zawiadomieniem. Podstawa: Przedawnienie
    uprawnień wynikających ze stosunku podstawowego nie ma wpływu na byt
    roswzczenia wekslowego. I tu mam prośbę. Macie może dostęp do
    orzecznictwa w takich sprawach, gdzie roszczenie ze stosunku
    podstawowego było przedawnione i ktoś dochodził z weksla w ten sposób?

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2004-06-28 10:25:24
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    my.home.or.workplace.pl...
    > *Pytanie:*
    > W jaki sposób dochodzić swych roszczeń z tyt, umowy?

    skutecznie :-)

    Po pierwsze pozew powinien być złożony przeciw wszystkim pacjentom
    podpisanym na wekslu.

    Pomysł nr 1 wydaję się lepszym rozwiązaniem z zachowawczego pkt. widzenia,
    poprostu nie dajszesz szans na zaczepienie się z zarzutami.
    Orzecznictwa na poparcie rozwiązania nr 2 ci nie przytoczę, jest to także
    rozwiązanie właściwe ale z doswiadczenia wiem że sądy ostatnio dość
    oryginalnie traktują abstrakcyjność zobowiązania wekslowego - nie ma co
    kusić losu.

    rozwiąnie nr 3
    znajduje się w art 17 prawa wekslowego

    UWAGA REKLAMA :-)
    pisz na priv

    pozdr
    Traaq

    Traaq_małpa_poczta_onet_pl

  • 3. Data: 2004-06-28 10:32:18
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Traaq pisze:

    > Po pierwsze pozew powinien być złożony przeciw wszystkim pacjentom
    > podpisanym na wekslu.
    Przeciwko pozostałym dłużnikom mam już tytuł z klauzulą nawet.

> [...]
    > rozwiązanie właściwe ale z doswiadczenia wiem że sądy ostatnio dość
    > oryginalnie traktują abstrakcyjność zobowiązania wekslowego - nie ma co
    Tego się właśnie obawiam, zwłaszcza, że wniosek kieruję do sądu,
    który wcześniej wydawał kontrowersyjne wyroki.

  • 4. Data: 2004-06-28 10:34:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    my.home.or.workplace.p
    l...

    Jeśli już, to uważam, ze pierwsze rozwiązanie jest sensowniejsze. Inaczej
    wyjdzie na to, że wypełniłeś weksel na przedawnioną należność. Z tym, że
    sprawdź, czy czasem nie mięłaś obowiązku poinformować poręczycieli i
    dłużnika o wypełnieniu weksla.

  • 5. Data: 2004-06-28 10:38:40
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Traaq pisze:

    > rozwiąnie nr 3
    > znajduje się w art 17 prawa wekslowego
    Tak, tak, rozmawiałem na ten temat z moją kancelarią.
    A jakby tak zrobić rozwiązanie nr 1 a później 3?
    Co Ty na to?

  • 6. Data: 2004-06-28 10:42:00
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik jaszczur pisze:

    > Tak, tak, rozmawiałem na ten temat z moją kancelarią.
    > A jakby tak zrobić rozwiązanie nr 1 a później 3?
    > Co Ty na to?
    Errata: rozwiązanie nr 2 a nie 1.
    Czyli wszystko pod datą bieżącą. Nie wysyłamy sprawy do sądu.
    Robimy indos. I dopiero wtedy pozew. Co Ty na to?

  • 7. Data: 2004-06-28 10:55:35
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    my.home.or.workplace.pl...

    > Errata: rozwiązanie nr 2 a nie 1.
    > Czyli wszystko pod datą bieżącą. Nie wysyłamy sprawy do sądu.
    > Robimy indos. I dopiero wtedy pozew. Co Ty na to?

    Tak to powinno wyglądać

    pozdr
    Traaq

    Traaq_małpa_poczta_onet_pl

  • 8. Data: 2004-06-28 11:04:42
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Robert pisze:

> [...]
    > wyjdzie na to, że wypełniłeś weksel na przedawnioną należność. Z tym, że
    > sprawdź, czy czasem nie mięłaś obowiązku poinformować poręczycieli i
    Miałem, 7 dni przed datą na wekslu. I tak zrobię.

  • 9. Data: 2004-06-28 11:07:35
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyjdzie na to, że wypełniłeś weksel na przedawnioną należność. Z tym, że
    > sprawdź, czy czasem nie mięłaś obowiązku poinformować poręczycieli i

    też się pośpieszyłem z tą twoję erratą
    podtrzymuję pierwotną opinię - zdecydowanie nr1

    poza tym "mimo wszystko" istotny jest stosunek pierwotny i przed
    podejmowaniem jakichkolwiek decyzji dobrze poczytać istniejące dokumenty
    bo może wyjść wyżej wspomniany obowiązek informacyjny
    albo wogóle zakaz zbycia

    Pozdr
    Traaq

  • 10. Data: 2004-06-28 11:29:47
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Traaq pisze:

    > też się pośpieszyłem z tą twoję erratą
    > podtrzymuję pierwotną opinię - zdecydowanie nr1
    Dzięki i pozdrawiam.