  • 11. Data: 2004-06-28 14:45:42
    Temat: Re: przedawniona naleznosc z tyt. umowy a wekslel in blanco
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > *Stan faktyczny:*
    > umowa z roku 1998 zabezpieczona wekslem wlasnym in blanco
    > Kredytobiorcy, oraz poreczeniem wekslowym Poreczyciela.

    Jeśli to jest weksel kaucyjny, który jedynie zabezpiecza należność główną, to
    jeśli ona się przedawniła, to jakbyś nie kombinował, to dłużnik zawsze będzie
    miał możliwość podniesienia zarzutu przedawnienia należności, którą weksel
    zabezpiecza. Są na ten temat orzeczenia sądu, pogooglaj na tej grupie, kiedyś
    już to było.

    Jeśli dłużnik przed przedawnieniem, albo nawet nieopatrznie po przedawnieniu -
    spróbuj wykorzystać jego niewiedzę, wystawiłby Ci weksel zupełny,
    którym "spłaciłby" swoje stare zobowiązanie, to od tej pory powstałaby jedynie
    wierzytelność wekslowa, z terminem przedawnienia zgodnym z prawem wekslowym (3
    lata od dnia płatności).

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

    PS. Znalazłem to:

    Orzeczenie SN VI CZ 1322/39 z 08.06.1938r. - Teza: Weksel gwarancyjny traci
    moc, jeżeli roszczenie, na którego zabezpieczenie weksel został dany wygasło
    przez przedawnienie.

    Wyrok SN I CR 63/70 z 10.04.1970r. - Teza: Jeżeli wystawca weksla in blanco
    wydanego dla zabezpieczenia roszczeń wykaże, że weksel został wypełniony przez
    posiadacza datą płatności wykraczającą poza okres terminu przedawnienia
    (perkluzji) roszczenia, które weksel ten zabezpieczał, to gdy nie zachodzą
    szczególne okoliczności uzasadniające prolongatę płatności np. wynikające z
    umowy stron, zarzut taki z reguły uzasadnia naruszenie przepisu art. 10 prawa
    wekslowego, co prowadzi do uchylenia nakazu zapłaty i oddalenia powództwa
    wekslowego...

    Wyrok SN I PR 407/70 z 18.11.1970r. - Teza: Weksel gwarancyjny nie jest wekslem
    abstrakcyjnym lecz wekslem gwarantującym wykonanie zobowiązania, a
    więc "kauzalnym". Odpowiedzialność poręczycieli nie jest odpowiedzialnością
    samoistną, lecz wtórną - wynikającą z odpowiedzialności dłużnika...

    wyrok SN V CKN 264/00 z 31.05.2001r. - Teza: 1. W wypadku wystawienia weksla
    mającego na celu zabezpieczenie wierzytelności, zobowiązanie cywilne wystawcy
    nie wygasa, lecz istnieje nadal. Wskutek tego wierzycielowi przysługuje, obok
    roszczenia pierwotnego wynikającego ze stosunku cywilnoprawnego, nowe
    roszczenie oparte na wekslu. Przedmiot obu roszczeń jest jednak ten sam i
    zaspokojenie wierzyciela następuje tylko raz, przy czym z chwilą zaspokojenia
    wygasa zobowiązanie dłużnika i wierzyciel powinien zwrócić mu weksel. Jeśliby
    dochodził wierzytelności wekslowej, to spotkałby się z zarzutem, że
    wierzytelność, na której zabezpieczenie został wystawiony weksel, nie istnieje,
    a zatem zobowiązanie wekslowe także wygasło. Ponieważ weksel jedynie
    zabezpiecza wierzytelność cywilną, przeto dłużnikowi przysługują przeciwko
    roszczeniu wekslowemu te wszystkie zarzuty, jakie mu przysługują przeciwko
    roszczeniu cywilnemu...

    (powyższe orzeczenia podał kiedyś Paweł (w...@p...onet.pl))

  • 12. Data: 2004-06-28 14:46:27
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

  • 13. Data: 2004-06-29 21:12:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    my.home.or.workplace.p
    l...

    > Miałem, 7 dni przed datą na wekslu. I tak zrobię.

    Ale którą datą. Sprawdź to, czy czasem nie przed datą wypełnienia.

  • 14. Data: 2004-06-30 06:37:30
    Od: jaszczur <j...@a...at.reply-to.invalid>

    Przeglądam pl.soc.prawo
    a tam użytkownik Robert pisze:

    > Ale którą datą. Sprawdź to, czy czasem nie przed datą wypełnienia.

    7 dni przed terminem płatności weksla.

  • 15. Data: 2004-06-30 10:41:12
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jaszczur" <j...@a...at.reply-to.invalid> napisał w
    wiadomości
    > 7 dni przed terminem płatności weksla.

    no to pozostaje ci pełna dowolność - przynajmniej w sprawie dat

    pozdr
    Traaq