  • 1. Data: 2010-12-07 09:04:01
    Temat: przedawnienie zachówku - jak zapobiec?
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    Witam,

    znalazłam informację w sieci, że roszczenie o zachówek przedawnia się po 3
    latach od daty ogłoszenia testamentu.
    Co należałoby zrobić, aby do tego przedawnienia nie dopuścić?

    Taki przykład - osoba A otrzymała w spadku np. dom, a jej rodzeństwo B i C
    nie zostało uwzględnione w testamencie.
    B i C składają wniosek o zachówek, zachówek zostaje przyznany, ale A z
    jakichś powodów (np. brak możliwości finansowych w danym momencie) nie
    wypłaca rodzeństwu ich należności. Mija rok, zaczyna się kolejny, ale
    zachówek nadal nie został wypłacony. Jak należałoby postąpić, by to się nie
    przedawniło, ale jednocześnie, żeby nie stawiać sprawy na ostrzu noża? Jaki
    sposób zabezpieczenia interesów B i C wchodzi w rachubę? Czy wystarczy
    wysyłać do A regularne wezwania do zapłaty, czy konieczne jest złożenie
    pozwu do sądu, czy coś jeszcze innego? Czy można ustanowić hipotekę na tym
    domu z tytułu niespłaconych zobowiązań? (ale to już raczej hardcore)
    A może w ogóle żaden sposób nie jest skuteczny i po tych trzech latach A
    może odetchnąć z ulgą, a B i C zostaną na lodzie?

    Będę wdzięczna za każdą odpowiedź. Sensowną oczywiście ;-)

    Pozdrawiam
    JW

  • 2. Data: 2010-12-07 11:40:29
    Temat: Re: przedawnienie zachówku - jak zapobiec?
    Od: "Mordzia" <m...@n...pl>

    "Jagna W." <w...@a...eu> napisał

> [...]
    > A może w ogóle żaden sposób nie jest skuteczny i po tych trzech latach A
    > może odetchnąć z ulgą, a B i C zostaną na lodzie?

    A czy to nie jest tak, że zachówek się przedawnia tylko w sytuacji, gdy nikt
    się po niego nie zgłosi (nie złoży wniosku)?

  • 3. Data: 2010-12-07 12:25:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jagna W. pisze:

    > Będę wdzięczna za każdą odpowiedź. Sensowną oczywiście ;-)

    Roszczenia stwierdzone wyrokiem (tak rozumiem zwrot "zachówek zostaje
    przyznany") przedawniają się 10 lat.

    I zachowek nie zachówek

    --
    @2010 Johnson
    Przeciwko nudzie nawet bogowie walczyli daremnie.

  • 4. Data: 2010-12-07 21:47:20
    Temat: Re: przedawnienie zachowku - jak zapobiec?
    Od: "JurekW" <j...@k...chip.pl>

    Użytkownik "Jagna W." <w...@a...eu> napisał w wiadomości grup
    > Witam,

    W pierwszym kroku zawezwij do zawarcia ugody sądowej. Złożenie tego wniosku
    przed upływem 3 lat czyni zadość wymaganiu, że o zachowek można upomnieć się
    w ciągu 3 lat.

  • 5. Data: 2010-12-08 09:09:14
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > Roszczenia stwierdzone wyrokiem (tak rozumiem zwrot "zachówek zostaje
    > przyznany") przedawniają się 10 lat.

    No to już lepiej :)
    A co w ciągu tych 10 lat?
    Przecież spadkobierca A cały czas może twierdzić, że on 'bidny' i nie ma z
    czego wypłacić.

    > I zachowek nie zachówek

    Szczerze mówiąc też miałam wątpliwości, bo i w necie i w realu
    widziałam/słyszałam dwie wersje.

    Dziękuję i pozdrawiam
    JW

  • 6. Data: 2010-12-08 09:09:42
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "Mordzia" <m...@n...pl> napisał

    > A czy to nie jest tak, że zachówek się przedawnia tylko w sytuacji, gdy
    > nikt się po niego nie zgłosi (nie złoży wniosku)?

    Szczerze mówiąc o tym nie pomyślałam. A tak jest faktycznie?

    Pozdrawiam
    JW

  • 7. Data: 2010-12-08 09:10:56
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "JurekW" <j...@k...chip.pl> napisał

    > W pierwszym kroku zawezwij do zawarcia ugody sądowej. Złożenie tego
    > wniosku przed upływem 3 lat czyni zadość wymaganiu, że o zachowek można
    > upomnieć się w ciągu 3 lat.

    A co dalej? O to mi właśnie chodzi, co zrobić, żeby ten zachowek jednak
    'kiedyś' dostać.
    3 lata mijają bardzo szybko i potem już po ptakach.

    Pozdrawiam
    JW

  • 8. Data: 2010-12-08 14:23:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 12/8/2010 3:10 AM, Jagna W. wrote:
    > "JurekW" <j...@k...chip.pl> napisał

    > A co dalej? O to mi właśnie chodzi, co zrobić, żeby ten zachowek jednak
    > 'kiedyś' dostać.
    > 3 lata mijają bardzo szybko i potem już po ptakach.

    potem sie idzie do sadu
    a komornik i z biednego ściągnie.

  • 9. Data: 2010-12-11 12:58:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Dec 2010, Jagna W. wrote:

    > "Johnson" <j...@n...pl> napisał

    > No to już lepiej :)
    > A co w ciągu tych 10 lat?
    > Przecież spadkobierca A cały czas może twierdzić, że on 'bidny'
    > i nie ma z czego wypłacić.

    Raz na 10 lat posłać komornika.

    Ale odzywam się z innego powodu - jak to działa, że jednocześnie:
    - dostał spadek
    - o który WARTO się ubiegać (bo o zachowek w wysokości kilkuset zł
    nie robiłbyś awantury)
    - i "jest bidny".

    Logic error.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-12-11 13:58:56
    Od: "Jagna W." <w...@a...eu>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > Raz na 10 lat posłać komornika.

    I bieg przedawnienia się przerywa w tym wypadku?

> [...]
    > - dostał spadek
    > - o który WARTO się ubiegać (bo o zachowek w wysokości kilkuset zł

    Pozornie :) Gdy ktoś musi się pozbyć części majątku, to jeszcze bardziej
    absurdalne argumenty wymyśla, żeby tylko tego nie robić albo odsunąć w
    czasie jak najdalej :)
    Poza tym teraz biedny być nie musi, ale wystarczy, że przepisze wszystko na
    dzieci albo zbędzie odziedziczony majątek, przechula kasę i już się stanie
    :) No chyba, że to tak nie działa i wówczas na jego dzieciach będzie ciążył
    obowiązek wypłaty zachowku. Ale nawet jeśli, to i tak pewnie dopiero po
    jego śmierci.
    Trochę teoretyzuję, ale czeka mnie niedługo taka sprawa i mam jakieś tam
    obawy, czy wszystko pójdzie gładko i bez nerwów. Nie od dziś wiadomo, że
    krewni + spadek = wojna domowa i to nawet w najlepszej rodzinie ;-)

    Pozdrawiam
    JW