  • 1. Data: 2002-01-11 13:31:30
    Temat: podział majątku po rozwodzie
    Od: o...@p...onet.pl (olo)

    Dzień dobry !
    Moja szwagierka jest w trakcie sprawy rozwodowej i o podział majątku.
    Obecnie sytuacja wygląda tak: mąż wyprowadził się do matki (mieszka
    tam już ponad rok) i płaci na córkę alimenty orzeczone przez sąd w
    wysokości 300 zł./miesiąc (córka w wieku szkolnym – szkoła
    podstawowa). Rozwód ma odbyć się za orzekaniem winnego, gdyż główną
    przyczyną rozpadu związku był alkoholizm męża (próbował leczyć się na
    kuracji odwykowej, ale to nic nie pomogło), w związku z czym moja
    szwagierka nie godzi się na rozwód bez orzekania winy. Najważniejszą
    sprawą dla niej jest problem związany z podziałem majątku. Jako
    małżeństwo bowiem są posiadaczami dwupokojowego mieszkania (w
    Wadowicach) o metrażu ok.50 metrów kwadratowych. Nie muszę tłumaczyć,
    że chciałaby ona całą sprawę zakończyć bez uszczerbku w swojej
    sytuacji majątkowej, a w szczególności mieszkaniowej. Tymczasem mąż
    zaproponował, że zrzeknie się prawa do mieszkania za równowartość 20
    tys. zł. (która to kwota i tak przekracza jej możliwości finansowe)
    Moje pytania dotyczą zatem następujących spraw:
    - w jaki sposób sąd w takiej sytuacji dokonuje podziału majątku
    - czy propozycja męża – 20 tys. zł. za zrzeczenie się praw do
    mieszkania jest atrakcyjna; jeśli tak to czy, biorąc pod uwagę trudną
    sytuację materialną matki z córką i fakt, że córka ma jeszcze przed
    sobą długi okres edukacji szkolnej, spłata męża może zostać rozłożona
    przez sąd na raty
    - czy orzeczenie sądu o winie męża za rozpad związku może mieć wpływ
    na podział majątku
    - w jaki sposób szwagierka powinna poprowadzić sprawę, żeby nie
    musiało się to zakończyć koniecznością sprzedaży lub zamiany
    mieszkania np. na dwie kawalerki celem zaspokojenia roszczeń męża
    - jakie są szanse na zakończenie sprawy bez uszczerbku w substancji
    majątkowej matki z dzieckiem tj. bez konieczności zadośćuczynienia
    roszczeniom męża
    Za wszelkie wskazówki z góry dziękuję.