  • 31. Data: 2009-09-22 19:34:01
    Temat: Re: okres wypowiedzenia
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > No to skoro wolno, to na pewno nie masz skutku bezwzględnej nieważności.

    Bo?

    > To tak, jakby wypowiedzenie przez pracodawcę z naruszeniem przepisów
    > okresie wypowiedzenia skutkowało nieważnością tej czynności. A tak nie
    > jest: jest bezprawna, ale skuteczna.

    Tylko dlatego że skutki takiego działania są uregulowane w kodeksie
    pracy, a więc kodeksu cywilnego w tym zakresie się nie stosuje (art. 300
    kp).
    Widzę w kodeksie pracy regulacje tylko trzech sytuacji, ustawodawca
    uregulował:
    - uprawnienia pracownika w razie nieuzasadnionego lub niezgodnego z
    prawem wypowiedzenia umowy o pracę przez pracodawcę,
    - uprawnienia pracownika w razie niezgodnego z prawem rozwiązania
    przez pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia
    - uprawnienia pracodawcy w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez
    pracownika umowy o pracę bez wypowiedzenia

    Ustawodawca jak widać rozróżnia wypowiedzenie i rozwiązanie umowy o
    pracę - co skutkuje tym że nie można strugać wariata i twierdzić że
    pracodawca ma takie same uprawnienia przy rozwiązaniu umowy o pracę i
    wypowiedzeniu umowy o prace przez pracownika [w obu wypadkach
    niezgodnych z prawem].
    Ustawodawca nie uregulował uprawnień pracodawcy w razie niezgodnego z
    prawem wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika. Ta "luka" skutkuje
    tym że w tym zakresie stosujemy odpowiednie postanowienia kc.

    > Aha, czyli pracodawca, który narusza przepisy o wypowiedzeniu skracając
    > długość tegoż okresu wypowiedzenia złożył nieważne oświadczenie woli?

    O czym ty piszesz? Myślałem że rozmawiamy inteligentnie. Przygotuj się,
    przeczytaj kodeks pracy - taki choćby art. 49.

    --
    @2009 Johnson

  • 32. Data: 2009-09-22 19:47:02
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 22 Sep 2009 21:34:01 +0200, Johnson napisał(a):

    > Bo?

    No bo wolno wypowiedzieć taką umowę, nie masz żadnego rygoru nieważności,
    nie jest to czynność niezgodna z ZWS.
    Naruszenie przepisów o długości okresu wypowiedzenia nie może powodować
    nieważności tej czynności, bez przesady.

    > - uprawnienia
    > pracodawcy w razie nieuzasadnionego rozwiązania przez pracownika umowy o
    > pracę bez wypowiedzenia

    To mógłby być ten przypadek ;-)

    > Ta "luka" skutkuje tym że w tym zakresie stosujemy odpowiednie
    > postanowienia kc.

    I od razu art. 58 kc? Jeśli już to art. 415, powiedziałbym, chociaż też
    mam wątpliwość.

    > O czym ty piszesz? Myślałem że rozmawiamy inteligentnie. Przygotuj się,
    > przeczytaj kodeks pracy - taki choćby art. 49.

    Rozmawiajmy inteligentnie: Twoje założenie jest takie, że skoro pracownik
    skrócił sobie okres wypowiedzenia, to to wypowiedzenie jest bezwarunkowo
    nieważne. Tak?

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl

  • 33. Data: 2009-09-22 19:49:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 22 Sep 2009 14:28:19 -0500, witek napisał(a):

    > Ale zauważ, że tą sytuacje przewiduje kodeks pracy. Odwrotnej nie.

    Odwrotnej czyli wypowiedzenia umowy przez pracownika? Oczywiście, że
    przewiduje.

    > Nie. Bo tak przewiduje KP.

    Jeśli już to kp przewiduje inne tego konsekwencje. Ale konsekwencje w
    postaci odpowiedzialności odszkodowawczej nie muszą iść rozłącznie z ew.
    nieważnością czynności prawnej.
    Mogłyby.

    > a co to jest nieprawidłowe wypowiedzenie?

    Np. złożone bez zachowania formy pisemnej, albo z dziwacznym okresem
    wypowiedzenia, albo z równoczesnym żądaniem zapłacenia kary umownej...

  • 34. Data: 2009-09-22 19:51:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:pan.2009.09.22.19.23.38@legeartis.org.pl Olgierd
    <n...@n...problem> pisze:

> [...]
    > To tak, jakby wypowiedzenie przez pracodawcę z naruszeniem przepisów
    > okresie wypowiedzenia skutkowało nieważnością tej czynności. A tak nie
    To tak jak morderstwo...?
    KP wymienia enumeratywnie reguły dokonania wypowiedzenia. Wypowiedzenie
    niespełniające tych reguł jest nieskuteczne, gdyż nie przewiduje go prawo.
    Przyznanie przez byle glinę drogowego 2500 zł mandatu oraz 50 punktów
    karnych i odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 25 km/h też
    jest bezprawne ale skuteczne?

    > Ale czynność nie jest sprzeczna z prawem.
    Czynność to nie tylko sam akt, ale i towarzyszące mu okoliczności.

    --
    Jotte

  • 35. Data: 2009-09-22 19:53:15
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > Rozmawiajmy inteligentnie: Twoje założenie jest takie, że skoro pracownik
    > skrócił sobie okres wypowiedzenia, to to wypowiedzenie jest bezwarunkowo
    > nieważne. Tak?

    Moim zdaniem tak.
    Ale choćby L. Florek [w;} Komentarz do art. 49 kodeksu pracy
    (Dz.U.98.21.94), [w:] R. Celeda, E. Chmielek-Łubińska, L. Florek, G.
    Goździewicz, A. Hintz, A. Kijowski, Ł. Pisarczyk, J. Skoczyński, B.
    Wagner, T. Zieliński, Kodeks pracy. Komentarz, LEX, 2009, wyd. V.
    wskazuje że w grę wchodziłby art. 49 kp czyli takie jedniodniowe
    wypowiedzenie byłoby skuteczne - praconik przestawałby byc prawnikiem -
    bo terminie kodeksowym. Czyli praktycznie jakby nie przychodził do pracy
    też byłby art. 52 kp.

    Coś w tym jest, tylko strasznie nie pasuje mi systematyka kodeksu pracy
    i położeni art. 49 w części zatytułowanej "uprawnienia pracownika w
    razie nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o
    pracę przez pracodawcę"

    Ja jestem za bezwzględną nieważnością :)

    --
    @2009 Johnson

  • 36. Data: 2009-09-22 19:53:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Olgierd wrote:

    > Rozmawiajmy inteligentnie: Twoje założenie jest takie, że skoro
    > pracownik skrócił sobie okres wypowiedzenia, to to wypowiedzenie jest
    > bezwarunkowo nieważne. Tak?

    Ja to chyba czytam ten wątek bez zrozumienia.
    Jak nieważne, skoro Johnson twierdzi, ze ważne, tylko
    okres wypowiedzenie będzie biegł nie tak, jak sobie obmyslił pracownik.

  • 37. Data: 2009-09-22 19:54:35
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

> [...]

    Goździewicz, A. Hintz, A. Kijowski, Ł. Pisarczyk, J. Skoczyński, B.
    Wagner, T. Zieliński, Kodeks pracy. Komentarz, LEX, 2009, wyd. V.
    wskazuje że w grę wchodziłby art. 49 kp czyli takie jednodniowe
    wypowiedzenie byłoby skuteczne - pracownik przestawałby być prawnikiem -
    ale dopiero w terminie kodeksowym. Czyli praktycznie jakby nie

  • 38. Data: 2009-09-22 19:59:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Olgierd wrote:

    > Odwrotnej czyli wypowiedzenia umowy przez pracownika? Oczywiście, że
    > przewiduje.

    Odwrotnej, czyli wypowiedzenia przez pracownika umowy z naruszeniem
    okresu wypowiedzenia.
    Okres wypowiedzenia "chroni" dwie strony. I pracownika i pracodawce.

    > Jeśli już to kp przewiduje inne tego konsekwencje. Ale konsekwencje w
    > postaci odpowiedzialności odszkodowawczej nie muszą iść rozłącznie z ew.
    > nieważnością czynności prawnej.

    Nieprzewiduje. Przewiduje odszkodowanie tylko i wyłacznie w przypadku
    nieuzasadnionego wypowiedzenia bez okresu.
    A to nie ta bajka.

    > Np. złożone bez zachowania formy pisemnej, albo z dziwacznym okresem
    > wypowiedzenia, albo z równoczesnym żądaniem zapłacenia kary umownej...

    no wiec wracamy do punktu w ktorym pytalem ile tej umowy jest niewazne.

  • 39. Data: 2009-09-22 20:16:56
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 22 Sep 2009 21:54:35 +0200, Johnson napisał(a):

> [...]
    > i położeni art. 49 w części zatytułowanej "uprawnienia pracownika w
    > razie nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o

    Skup się na art. 58 par. 1 i par. 2 kc, tam leży odpowiedź ;-) Po
    pierwsze musisz mieć normę, która powoduje ową bezwzględną nieważność, a
    jeśli skutek taki jest tylko częściowy -- to masz par. 2 właśnie.

  • 40. Data: 2009-09-22 20:20:49
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Olgierd pisze:

    > Skup się na art. 58 par. 1 i par. 2 kc, tam leży odpowiedź ;-) Po
    > pierwsze musisz mieć normę, która powoduje ową bezwzględną nieważność, a
    > jeśli skutek taki jest tylko częściowy -- to masz par. 2 właśnie.

    Nic , a nic nie rozumiem z tego co piszesz.

    --
    @2009 Johnson