  • 1. Data: 2005-10-07 15:27:52
    Temat: ochrona danych osobowych na uczelni
    Od: "student" <s...@W...gazeta.pl>

    studiuje na jednej z wyzszych uczelni i dziwi mnie to, ze uczelnia ta
    przekazala kazdemu wykladowcy listy obecnych studentow wraz z naszymi numerami
    PESEL. Logiczne, ze na takiej liscie znajduje sie imie, nazwisko, numer
    indeksu, ale PESEL? czy to nie jest juz przesada, aby kazdej osobie u ktorej
    jestem na wykladzie, cwiczeniach lub laboratorium przekazywac jaki ja mam
    PESEL obok mojego nazwiska? w moim odczuciu nie spelnia to zadnych funkcji
    indentyfikacyjnych koniecznych do weryfikowania obecnosci przez wykladowcow(bo
    to pelni imie, nazwisko czy chociazby nr indeksu), natomiast niektorzy
    pracownicy uczelni maja z powodu znania naszych numerow PESEL niezly ubaw
    (chociaz ja nie wiem co jest w tym smiesznego, z czego tu sie cieszyc i co ma
    na celu informowanie nas, ze sobie skopiowali te listy z naszymi numerami
    PESEL-?). Czy moglby mi ktos odpowiedziec na pytanie czy takie postepowanie
    jest zgodne z prawem? bo o ile rozumiem, ze uczelnia jako taka (i jako
    administrator) z wiadomych powodow ma takie moje dane jak PESEL, to nie
    rozumiem czemu kazdorazowy wykladowca ma dostawac liste z moim numerem PESEL.

  • 2. Data: 2005-10-07 21:08:49
    Temat: Re: ochrona danych osobowych na uczelni
    Od: " jb" <j...@N...gazeta.pl>

    A nie pomyślałeś o tym, że różne osoby mogą się tak samo nazywać?
    Przykład z życia - na moim roku było dwóch klientów, którzy mieli takie same
    imię, nazwisko i imię ojca. Oraz kolejne numery indeksów... Odróżniano ich po
    nazwach miejscowości, z których pochodzili.

  • 3. Data: 2005-10-07 21:29:30
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik " jb" <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > imię, nazwisko i imię ojca. Oraz kolejne numery indeksów... Odróżniano ich po
    > nazwach miejscowości, z których pochodzili.

    Ale ja nadal nie widzę, po co tu numer PESEL. Przecież można ich
    odróżniać po numerach indeksów (w których - notabene - są
    fotografie właścicieli)...

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 4. Data: 2005-10-07 21:31:09
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    Użytkownik "student" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > PESEL.
    > Czy moglby mi ktos odpowiedziec na pytanie czy takie postepowanie

    IMHO z prawem jest to zgodne (wykładowca to nie osobna instytucja,
    lecz pracownik uczelni przecież), ale - z drugiej strony - całkiem
    zbędne.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 5. Data: 2005-10-07 22:07:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <b...@g...pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:di6pev$2dd$1@inews.gazeta.pl...

    > Ale ja nadal nie widzę, po co tu numer PESEL. Przecież można ich
    > odróżniać po numerach indeksów (w których - notabene - są
    > fotografie właścicieli)...

    Podejrzewam, ze po numerach PESEL wprowadzane są dane do bazy danych
    studentów. Numer PESEL jest w tym wypadku pewniejszy od numeru
    indeksu, bowiem ciężko jest popełnić "czeski błąd" we wpisywanym
    numerze PESEL, gdyż zawiera on wewnętrzne zabezpieczenie w postaci
    tzw. cyfry kontrolnej.

  • 6. Data: 2005-10-08 09:05:35
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    student wrote:
    > Czy moglby mi ktos odpowiedziec na pytanie czy takie postepowanie
    > jest zgodne z prawem?

    Nie jest.
    Uczelnia przekracza zakres danych jaki jest jej potrzebny do
    administrowania pracą uczelni.
    Uczelnia ma prawo posiadać twój numer pesel, ale ma prawo wykorzystywać
    go tylko tam, gdzie to jest potrzebne.
    Do sporzadzenia listy studentów nie jest.
    Skarga do GIODO skończy się decyzją o zaprzestaniu takich praktyk.

  • 7. Data: 2005-10-08 20:18:24
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > Użytkownik "Piotrek" <b...@g...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:di6pev$2dd$1@inews.gazeta.pl...
    > Podejrzewam, ze po numerach PESEL wprowadzane są dane do bazy danych
    > studentów.

    No ale ja nie wiem, po co _wykładowcom_ te numery,
    a nie po co uczelni jako takiej.

> [...]
    > indeksu, bowiem ciężko jest popełnić "czeski błąd" we wpisywanym
    > numerze PESEL, gdyż zawiera on wewnętrzne zabezpieczenie w postaci

    Oczywiście, że "jakieś tam" zabezpieczenie jest. Inna sprawa,
    że niezbyt dopracowane:
    http://wipos.p.lodz.pl/zylla/ut/pesel.html
    (polecam akapit pt. "Czy algorytm jest optymalny?".

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 8. Data: 2005-10-09 06:35:38
    Od: "Maverick31" <m...@o...pl>

    > Nie jest.

    Jest. Uczelnia ma prawo przetwarzac dane w sposób.

    > Uczelnia przekracza zakres danych jaki jest jej potrzebny do
    > administrowania pracą uczelni.
    > Uczelnia ma prawo posiadać twój numer pesel, ale ma prawo wykorzystywać go
    > tylko tam, gdzie to jest potrzebne.

    I w tym przyopadku jest potrzebne poniewaz numeru indexu nie ma w dowodzie
    osobistym a ustalenie tozsamosci studenta przez wykladowce podczas np sesji
    jest jak najbardziej zgodne z prawem.

    > Do sporzadzenia listy studentów nie jest.
    > Skarga do GIODO skończy się decyzją o zaprzestaniu takich praktyk.

    Ta... zaprzestac byc studentem tez mozna i jest z tym mniej zachodu.

    Pozdrawiam Maver

  • 9. Data: 2005-10-09 13:15:47
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 8 Oct 2005 00:07:50 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >indeksu, bowiem ciężko jest popełnić "czeski błąd" we wpisywanym
    >numerze PESEL, gdyż zawiera on wewnętrzne zabezpieczenie w postaci
    A dlaczego numer indeksu nie zawiera cyfry (liczby) kontrolnej? Ktos
    zabronil? :)

    WAM
    --
    Sylwester 2005!
    Może nad morze?

  • 10. Data: 2005-10-09 18:32:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:di99iu$805$1@inews.gazeta.pl...

    > No ale ja nie wiem, po co _wykładowcom_ te numery,
    > a nie po co uczelni jako takiej.

    A wykładowcy czasem nie prowadzają danych do bazy sami? Jakieś
    obecności, albo te sprawy?