  • 1. Data: 2005-10-07 11:11:42
    Temat: nierowne traktowanie w pracy
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    Czy na takie pismo do pip dostane odpowiedz czy powinam to inaczej
    sformulowac?
    A moze ktos z Panstwa jest w stanie odpowiedziec na moje wAtpliwosci?

    Pozdrawiam

    Ania

    Zwracam się do Państwa w celu zasięgnięcia opinii prawnej, dotyczącej
    mojej sytuacji w miejscu pracy, która wydaje mi się niezgodna z
    jakimikolwiek zasadami i normami. Mój Dyrektor jak i prawnik firmy nie
    wyrażali woli wyjaśnienia czegokolwiek. Na pisma, które wysłałam do
    Dyrekcji nie dostałam do tej pory żadnej odpowiedzi.

    Jako że zależy mi na aktualnie posiadanej pracy, nie podaje miejsca
    zatrudnienia. Zależy mi jedynie na określeniu i zrozumieniu mojej
    sytuacji. Moich danych osobowych proszę nie ujawniać.

    1) Nierówne traktowanie w zatrudnieniu
    Od dnia 1 września 2004 r. jestem zatrudniona na czas nieokreślony na
    stanowisku wychowawcy w placówce podlegającej od 1 stycznia 2004 r. pod
    Wydział Zdrowia i Opieki Społecznej poznańskiego Urzędu Wojewódzkiego.
    Przedtem placówka podlegała pod Wydział Edukacji.

    Jako jedna z trzech osób pracujących w tej placówce na stanowisku
    wychowawcy, jestem zatrudniona na pdst. Kodeksu Pracy. Reszta
    pracowników (około 30 osób) podlega pod Kartę Nauczyciela. Z różnicy w
    formie zatrudnienia wynikają pewne komplikacje i niesprawiedliwości.

    Porównanie zatrudnienia osoby zatrudnionej na KN i KP w mojej firmie
    wygląda następująco:

    KN KP
    Tygodniowe pensum
    godzin 24 32
    Dni wolne w miesiącu Co drugi weekend Zupełna dowolność
    Dodatek za
    wychowawstwo jest brak
    Dodatek stażowy jest brak
    Urlop w ciągu roku 35 dni 26 dni
    Dodatek za
    trudne warunki pracy jest brak
    Wynagrodzenie netto
    (w przybliżeniu, bez
    godzin nadliczbowych) 1600 zł 1000 zł

    To tylko podstawowe różnice. Poza tym pracownik zatrudniony z KN może
    zdobywać kolejne szczeble awansu zawodowego tj, nauczyciel stażowy,
    kontraktowy, mianowany, dyplomowany itp., co wiąże się z podwyżką
    wynagrodzenia. Ja nie mam takiej możliwości. Pracownik zatrudniony z KN
    ma płacone wszystkie nadgodziny, w moim przypadku miałam wypłacone
    cztery razy! dodatek za pracę w nocy( raz z 6-cio miesięcznym
    opóżnieniem) i dwa razy nadgodziny. Pragnę podkreślić, że pracuję w
    porze nocnej przynajmniej raz w tygodniu.

    Pragnę podkreślić, iż posiadamy dokładnie takie samo wykształcenie i
    taki sam zakres obowiązków. Z uwagi na różnicę w czasie pracy,
    upraszczając: ja pracuję dużo więcej godzin i zarabiam blisko 50% mniej.
    Mimo, że placówka przestała podlegać pod Wydział Edukacji, nadal są
    zatrudniane osoby na Kartę Nauczyciela na identyczne stanowiska jak
    moje. Jedyną różnicą jest fakt, iż osoby te w poprzednim miejscu pracy
    były również zatrudniane na KN.

    Myślę, że przedstawione powyżej różnice w warunkach zatrudnienia są na
    tyle duże iż mogę czuć się dyskryminowana. Uprzejmie proszę o poradę,
    czy mogę i czy powinnam się domagać równego traktowania w zatrudnieniu.
    Proszę o podanie w miarę możliwości podstawy prawnej, na którą mogę się
    powołać oraz czego moge się domagać i gdzie (wyrównanie warunków pracy -
    również wstecz, odszkodowanie - w jakiej wysokości).

    2) Regulamin pracy
    W mojej firmie, jak z resztą w każdej, istnieje regulamin pracy. Różnica
    między moją firmą a innymi jest taka, że nasz regulamin pracy jest
    tajny. Oznacza to, że nie jest on ogólnie dostępny (nie wisi w gablocie
    na korytarzu). Jego jedyna kopie posiada Dyrektor, do którego należy się
    zwracać osobiście z prośbą o udostępnienie Regulaminu Pracy. Dyrektor
    nie pozwala również na wyniesienie regulaminu ze swojego gabinetu.
    Jakakolwiek forma powielania Regulaminu Pracy jest zakazana.

    Zwracam się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie, czy Dyrektor ma prawo w ten
    sposób postępować. Jeśli nie ma takiego prawa, proszę o podanie podstawy
    prawnej, na którą mogę się powołać, jesli kiedyś zapragnę przeczytać
    Regulamin Pracy poza gabinetem Dyrektora. Czy regulamin pracy powinien
    znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym (np. w gablocie na dostępnym
    dla wszystkich pracowników korytarzu).

    3) System równoważny
    Moja umowa o pracę zawiera zapis: praca trzyzmianowa, praca w niedzielę
    i święta.
    Czy jest to równoznaczne z pojęciem pracy w systemie równoważnym? Moja
    umowa o pracę nie posiada zapisu o równoważnym czasie pracy. Związki
    Zawodowe (ktore, jak doczytałam, powinny być o takim czasie pracy
    poinformowane) też na ten temat nic nie wiedzą. Dyrekcja w jednym
    miesiący twierdzi, że jest równoważny czas pracy, w kolejnym że nie, i
    tak na zmianę. Uprzejmie proszę o informację jak jest naprawdę.

    4) Plan pracy
    Moje grafiki pracy na kolejne tygodnie są tworzone ,,na bieżąco".
    Sprowadza się to do tego, że dzisiaj (czwartek) nie mam pojęcia jak
    pracuję w przyszłym tygodniu. O planie pracy na kolejne tygodnie nie mam
    co nawet marzyć. Z jakim wyprzedzeniem Dyrekcja powinna ogłaszać plan
    pracy na kolejne tygodnie i jaki okres czasu powinien ten plan
    obejmować. Proszę o podanie podstawy prawnej.

    5) 35-cio godzinna przerwa w tygodniu
    Czy w przypadku mojego zatrudnienia, przysługuję mi 35 godzinny przerwa
    w pracy w ciągu tygodniu? Jeśli mój plan pracy nie zawera takiej
    przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji, w jakiej
    wysokości i w jakim terminie?

    6) 11-sto godzinna przerwa pomiędzy zmianami
    Czy w przypadku mojego zatrudnienia, przysługuje mi 11 godzinny przerwy
    w pracy pomiędzy kolejnymi zmianami? Jeśli mój plan pracy nie zawera
    takiej przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji i w
    jakiej wysokości i w jakim terminie?

    7) Odpoczynek po zmianie nocnej
    Czy kończąc pracę o godzinie 8 rano, mogę kolejna zmianę rozpoczynać
    tego samego dnia o godzinie 13:30 lub 22:00 (zmiana nocna)? Ile godzin
    wolnego od pracy przysługuje mi po zmianie nocnej?

    8) Rozlicznie czasu pracy
    W mojej firmie nie jest prowadzona ewidencja czasu pracy. Plan pracy
    znajduje się jedynie na grafiku. Z końcem każdego miesiąca musze
    wypełniać jakiś papier, w ktorym wpisuję ilość godzin przepracowancyh w
    danym miesiącu (a raczej okresie rozliczniowym) w trybie dziennym i
    nocnym (nie uwzględniam tam godzin nadliczbowych, bo nie ma tam nawet
    takiej rubryki). Czy taka forma ewidencjonowania czasu pracy jest
    dopuszczalna?

    Wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych oraz dodatek za pracę w
    nocy otrzymuję nieregularnie (np. co 4 miesiące), mimo iż godziny takie
    występują w każdym miesiącu. Wynagrodzenie to nie wchodzi w skład mojej
    pensji, tzn.: wypłatę otrzymuję przelewem np. 26.06, dodatek za godziny
    nocne 10.07, a wynagrodzenie za nadgodziny 20.07. Czy jest to prawidłowa
    forma wynagradzania za pracę?

    Jeżeli już firma wypłaci mi dodatek za pracę w nocy lub w godzinach
    nadliczbowych, czy powinnam otrzymać jakieś rozliczenie tych godzin?
    Nigdy takiego nie dostałam, więc nie mam możliwości sprawdzenia czy
    firma oblicza prawidłowo moje wynagrodzenie.

    9) Praca w niedzielę i święta
    W jaki sposób powinna być rozliczana praca w święta i niedzielę. Z
    mojego planu pracy wynika, żę zarówno niedziele jak i święta są
    traktowane jak każdy inny dzień tygodnia. Czy za pracę w takie dni
    przysługuje mi jakiś dodatek, kiedy powinien być wypłacany?

    10) Co trzecia niedziela wolna
    Czy przysługuje mi prawo do wolnej co trzeciej niedzieli? Jeśli
    pracodawca nie uznaje tego prawa, czy przysługuje mi jakies dodatkowe
    wynagrodzenie?

    11) Okres rozliczeniowy
    Pracownicy zatrudnieni na tym samym stanowsku co ja mają miesięczy okres
    rozliczeniowy. Ja podobno mam trzymiesięczy (jednoznacznej informacji
    nie potrafi mi udzielić ani Dyrektor ani prawnik zatrudniony w
    placówce), w związku z czym pracuję większość świąt i niedziel, a
    otrzymuję wolny jeden dzień w terminie trzech miesięcy na moją pismeną
    prośbę.
    Czy jest możliwe aby pracownicy zatrudnieni w jednej placówce, na tym
    samym stanowsku mieli zupełnie inne okresy rozliczeniowe? W jaki sposób
    mogę wpłynąć na dyrektora aby traktował wszystkich tak samo?

    12) Rozliczanie dni świątecznych
    Czy to prawda, że jeżeli pracownik nie złoży pisemnej prośby o
    rozliczanie dni świątecznych dniem wolnym przysługuję mu 1,5 dnia
    wolnego za przepracowany dzień świąteczny? Co oznacza 1,5 dnia wolnego?

    13) Rozliczanie dni ustawowo wolnych
    Jeżeli grafik pracy na dany miesiąc nie zawiera ustawowych wolnych dni
    (np w miesiącu sierpień dni wolnych od pracy było 9, ja miałam wolne 6
    dni) w jaki sposób powinno być to rozliczone? Czy można mi oddać te
    wolne dni w terminie późniejszym? Czy powinnam dostać dodatkowe
    wynagrodzenie, a jeżeli tak to w jakim terminie?

    14) Okres rozliczeniowy
    Zapis w mojej umowie: ,,Obowiązuję Panią praca na grupie wychowawczej 32
    godziny w tygodniu."
    Czy możliwe jest to że pracuje powyżej 32 godzin na grupie wychowawczej
    w ciągu tygodniu, bez żadnego dodatkowego wynagrodzenia?

    Dyrektor w kwestii planu pracy utrzymuje wersję, że obowiązuje mnie
    miesięczny okres rozliczenowy (nie mam pojęcia jak to zastosować do tego
    co napisałam powyżej, bo godziny do wynagrodzenia chce rozliczać za trzy
    miesiące).
    Na moim planie pracy pojawiają sie tygodnie, że pracuje po 34, 36, 38 i
    więcej godzin tygodniowo na grupie wychowawczej. Biorąc pod uwagę, że
    mało jest miesięcy w kalendarzu, które zaczynają się i kończą tego
    samego dnia tygodnia, wg. Dyrekcji mam za mało przepracowanych godzin w
    ciągu miesiąca. Sprowadza się to do tego, że jeśli ostatnie dwa dni
    miesiąca przypadają na poniedziałek i wtorek, a ja mam akurat te dni
    wolne - traktowane jest to jako niedobór godzin w ciągu miesiąca.
    Godziny te Dyrekcja pokrywa dokładając mi odpowiednia ilość czasu do
    przepracowania w ciągu następnego miesiąca. Czy taka forma rozliczania
    czasu jest prawidłowa i normalna?
    Wydaje mi się że w trybie pracy, w któtym pracuje godziny powinny być
    zliczane w tygodniowym okresie rozliczeniowym, gdyż w przeciwnej
    sytuacji w zależności od tego jak się układa kalendarz, zawsze będzie
    jakiś niedobór.

    Osoby zatrudnione na podst. KN podlegają pod miesięczny okres
    rozliczeniowy i obowiązuję ich tygodniowa norma czasu pracy, czy można w
    ten sposób różnicować pracowników?

    Jeżeli pracodawca nie wypłaca mi w terminie dodatku za pracę w nocy,
    nadgodzin to czy powinien wypłacić mi odsetki? Czy robi to tylko na moją
    pisemną prośbę?

  • 2. Data: 2005-10-07 16:46:43
    Temat: Re: nierowne traktowanie w pracy
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fumfol napisał(a):

> [...]
    > pracowników (około 30 osób) podlega pod Kartę Nauczyciela. Z różnicy w
    > formie zatrudnienia wynikają pewne komplikacje i niesprawiedliwości.

    Weź sobie kartem nauczyciela i popatrz czy pod nią podpadasz (art. 1)
    Jeśli nie, a oni tak to wszystko jest porządku. Nierówność jest
    zamierzona przez ustawodawcę i nic na to nie poradzisz.
    Oni pewnie zostali zatrudnieni przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia
    27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie
    niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 137, poz. 1304) w publicznych
    placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach
    adopcyjno-opiekuńczych działających na podstawie ustawy z dnia 29
    listopada 1990 r. o pomocy społecznej - a ty pewnie pracujesz w takiej
    instytucji.

> [...]
    > nie pozwala również na wyniesienie regulaminu ze swojego gabinetu.
    > Jakakolwiek forma powielania Regulaminu Pracy jest zakazana.

    Czyli tajny nie jest, bo przeczytać go można.

> [...]
    > Regulamin Pracy poza gabinetem Dyrektora. Czy regulamin pracy powinien
    > znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym (np. w gablocie na dostępnym

    Wydaje mi sie, że niekoniecznie. art. 104(3) kp.

> [...]
    > miesiący twierdzi, że jest równoważny czas pracy, w kolejnym że nie, i
    > tak na zmianę. Uprzejmie proszę o informację jak jest naprawdę.

    Tu się nie będę wypowiadał.

> [...]
    > pracy na kolejne tygodnie i jaki okres czasu powinien ten plan
    > obejmować. Proszę o podanie podstawy prawnej.

    Podstawa powinien być regulamin pracy albo w umowie o pracę. Jak tam
    stoi w tym "tajnym" regulaminie?

> [...]
    > w pracy w ciągu tygodniu? Jeśli mój plan pracy nie zawera takiej
    > przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji, w jakiej

    Przerwa tak winna być. Można zastanowić się czy jest to praca w
    nadgodzinach, ale raczej nie. Egzekowoać to chyba można tylko przez
    inspekcje pracy.

> [...]
    > w pracy pomiędzy kolejnymi zmianami? Jeśli mój plan pracy nie zawera
    > takiej przerwy, czy w związku z tym należy mi się dodatek do pensji i w

    Jak wyżej. Odpowiedzi co do czasu pracy są przy założeniu że nie
    pracujesz w jednostce która ma jakieś odbrebne uregulowania prawne.

> [...]
    > tego samego dnia o godzinie 13:30 lub 22:00 (zmiana nocna)? Ile godzin
    > wolnego od pracy przysługuje mi po zmianie nocnej?

    ) 13:30 nie, ale o 22 tak - to 14 godzin :)

> [...]
    > nocnym (nie uwzględniam tam godzin nadliczbowych, bo nie ma tam nawet
    > takiej rubryki). Czy taka forma ewidencjonowania czasu pracy jest

    Dopuszczalna. I wskazna dla proacodawcy - potem praconik nie może
    twierdzić ze pracował dłużej.

> [...]
    > pensji, tzn.: wypłatę otrzymuję przelewem np. 26.06, dodatek za godziny
    > nocne 10.07, a wynagrodzenie za nadgodziny 20.07. Czy jest to prawidłowa

    To zalęzy jak długi jest okres rozliczeniowy czasu pracy. Jęsli 3
    miesiące to winno być pałcone co 3 miesiące. Tak czy inaczej to winno
    byc w regulaminie pracy.

> [...]
    > Nigdy takiego nie dostałam, więc nie mam możliwości sprawdzenia czy
    > firma oblicza prawidłowo moje wynagrodzenie.

    MOżesz tego zażądać. sami z urzedu nie musza tego dawać chyba że co
    innego jest w regulaimnie pracy.

> [...]
    > traktowane jak każdy inny dzień tygodnia. Czy za pracę w takie dni
    > przysługuje mi jakiś dodatek, kiedy powinien być wypłacany?

    Jak w kodeksie pracy.

    > 10) Co trzecia niedziela wolna
    > Czy przysługuje mi prawo do wolnej co trzeciej niedzieli? Jeśli
    > pracodawca nie uznaje tego prawa, czy przysługuje mi jakies dodatkowe
    > wynagrodzenie?

    1 niedziela na 4. Jak wcześniej.

> [...]
    > samym stanowsku mieli zupełnie inne okresy rozliczeniowe? W jaki sposób
    > mogę wpłynąć na dyrektora aby traktował wszystkich tak samo?

    A co na to regulaimn. Bo to co napisałas jest mocno podejrzane.

> [...]
    > rozliczanie dni świątecznych dniem wolnym przysługuję mu 1,5 dnia
    > wolnego za przepracowany dzień świąteczny? Co oznacza 1,5 dnia wolnego?

    To nie prawda. 1 święto=1 dzień.

> [...]
    > wolne dni w terminie późniejszym? Czy powinnam dostać dodatkowe
    > wynagrodzenie, a jeżeli tak to w jakim terminie?

    Jak nadgodziny. Wolne lub pieniądze.

> [...]
    > Czy możliwe jest to że pracuje powyżej 32 godzin na grupie wychowawczej
    > w ciągu tygodniu, bez żadnego dodatkowego wynagrodzenia?

    Możliwe jest, ale jest nielegalne :)

> [...]
    > Godziny te Dyrekcja pokrywa dokładając mi odpowiednia ilość czasu do
    > przepracowania w ciągu następnego miesiąca. Czy taka forma rozliczania

    Chyba tak - ma sie zgadzać wymair czasu w okresie rozliczeniowym, a jest
    nim nie tydzień tylko miesiąc.

> [...]
    >

    > Osoby zatrudnione na podst. KN podlegają pod miesięczny okres
    > rozliczeniowy i obowiązuję ich tygodniowa norma czasu pracy, czy można w

    Można, bo ustawa nauczyciela zakałda że nauczyciele maja lepiej.

    > Jeżeli pracodawca nie wypłaca mi w terminie dodatku za pracę w nocy,
    > nadgodzin to czy powinien wypłacić mi odsetki? Czy robi to tylko na moją
    > pisemną prośbę?

    Powinen.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-10-07 23:13:40
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

> [...]
    > adopcyjno-opiekuńczych działających na podstawie ustawy z dnia 29
    > listopada 1990 r. o pomocy społecznej - a ty pewnie pracujesz w takiej

    Nie podpadam pod KN ale pracuje z ludzmi zatrudnionymi z KN i na tym
    samym stanowisku!!
    Nie moge odpowiadac za bledy w polskim ustawodastwie!:)

    > Podstawa powinien być regulamin pracy albo w umowie o pracę. Jak tam
    > stoi w tym "tajnym" regulaminie?

    Wg KN musza miec na dwa tygodnie ja wg KP musze musze miec na miesiac i
    to by bylo na tyle:)

    > Przerwa tak winna być. Można zastanowić się czy jest to praca w
    > nadgodzinach, ale raczej nie. Egzekowoać to chyba można tylko przez
    > inspekcje pracy.

    Dlaczego nie jest to praca w nadgodzinach - pracowales kiedys np 15 dni
    bez przerwy? tj wolnego dnia? ja tak nie sadze ze jest to zgodne z KP

    > Jak wyżej. Odpowiedzi co do czasu pracy są przy założeniu że nie
    > pracujesz w jednostce która ma jakieś odbrebne uregulowania prawne.

    Ni ema zadnych odrebnych uregulowan

    > ) 13:30 nie, ale o 22 tak - to 14 godzin :)

    A co z wolnym dniem po nocce?

    W regulaminie pracy pisze miesiac i to jest moj problem:(

    > MOżesz tego zażądać. sami z urzedu nie musza tego dawać chyba że co
    > innego jest w regulaimnie pracy.

    > A co na to regulaimn. Bo to co napisałas jest mocno podejrzane.

    Regulamin mowi ze pracownicy pedagogiczni maja miesieczny okres
    rozliczeniowy, natomiast z nas tj zatrudnionych z KP robi sie jeleni i
    mowi sie nam ze musimy byc tani:) a ja wcale taka tania w utrzymaniu nie
    jestem:)

    > Możliwe jest, ale jest nielegalne :)

    Ale ja mam to co tydzien:(

    > Można, bo ustawa nauczyciela zakałda że nauczyciele maja lepiej.

    Pracujemy na tym samym stanowsku!

  • 4. Data: 2005-10-08 06:12:32
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fumfol napisał(a):

    > Nie podpadam pod KN ale pracuje z ludzmi zatrudnionymi z KN i na tym
    > samym stanowisku!!
    > Nie moge odpowiadac za bledy w polskim ustawodastwie!:)

    Biegusiem do swojego posła, niech sejm cos z tym zrobi.

    > Dlaczego nie jest to praca w nadgodzinach - pracowales kiedys np 15 dni
    > bez przerwy? tj wolnego dnia? ja tak nie sadze ze jest to zgodne z KP

    Przecież ja nie twierdzę ze to zgodne z kp. Nie są to tylko nadgodziny,
    tylko źle rozłożony normatywny czas pracy. Pracodawcy grozi za cos
    takiego grzywna.

    > Pracujemy na tym samym stanowsku!

    A tu wracamy do twojego posła. Takie jest prawo i dopóki nie zostanie
    zmienione to na ma nierówności w zatrudnieniu.

  • 5. Data: 2005-10-08 06:34:18
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    > Biegusiem do swojego posła, niech sejm cos z tym zrobi.

    Czyli uwazasz ze nie mam szans np w sadzie pracy o to zebysmy byli
    traktowani rowno?
    Moim celem nie jest chec bycia zatrudnienia na KN tylko to zebysmy
    zarabiali porownywalne pieniadze biroac pod uwage to ze pracujemy na tym
    samym stanowisku i mamy takie samo wyksztalcenie.

    > Przecież ja nie twierdzę ze to zgodne z kp. Nie są to tylko nadgodziny,
    > tylko źle rozłożony normatywny czas pracy. Pracodawcy grozi za cos
    > takiego grzywna.
    A ja czy moge ubiegac o dodatek za takie sytuacje? W jaki sposob mozna
    to rozliczyc ?

  • 6. Data: 2005-10-08 06:52:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fumfol napisał(a):

    > Czyli uwazasz ze nie mam szans np w sadzie pracy o to zebysmy byli
    > traktowani rowno?

    Nie masz szans.

    > A ja czy moge ubiegac o dodatek za takie sytuacje? W jaki sposob mozna
    > to rozliczyc ?

    Nie ma dodatku, bo nie pracujesz w nadgodzinach.

  • 7. Data: 2005-10-08 15:55:39
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    Johnson wrote:

    > Nie masz szans.

    A jak to sie ma do zapisu w KP do rownego traktowania?

  • 8. Data: 2005-10-08 16:50:03
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Fumfol napisał(a):

    > A jak to sie ma do zapisu w KP do rownego traktowania?

    Ale w karcie nauczyciela jest zapis przeciwny, który mówi że nauczyciele
    mają mieć lepiej. Nie będę się powtarzał.