  • 21. Data: 2021-09-03 21:51:30
    Temat: Re: na granicy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.09.2021 o 16:33, J.F pisze:

    > GPS miewa bledy. Od centymetrow do setek metrow.

    O ile nie umiesz go używać. Rozbieżności setek metrów biorą się z tego,
    że większość użytkowników nie ogarnia, ze są różne układy odniesienia.
    Google podają współrzędne w WGS84, ale GEOPORTAL, jak nie przestawisz,
    to w Polkowo. W mojej okolicy to9 nieco ponad 100 metrów różnicy.

    Większość prawidłowo skalibrowanych odbiorników ma błąd góra 4~5 metrów,
    a jak każesz mu dokładnie ustalić coś (musisz na kilka minut na obiekcie
    odbiornik położyć, to do 1~2 m zejdzie. Geodezyjne odbiorniki dodatkowo
    bazujące na danych rekurencyjnych miewają dokładność rzędu centymetrów.

    > A poza tym - jakie wspolrzedne ma granica?

    I to bardzo dobrze postawione pytanie. Na lądzie ostatecznie komisja to
    wytyczyła i są znaki geodezyjne. Ale na rzece, to co powódź może być w
    innym miejscu. Dlatego słupki stawia się 15 metrów od brzegu - który
    zresztą też nie zawsze w tym samym miejscu jest.

    > To nie USA czy Korea :-)

    W Środkowej Afryce często prostymi kreskami są robione, bo na pustyni
    nie ma znaczenia.

    > W przedszkolu to moze i wie, ale tu obowiazuje podstawa prawna :-)

    I ta określa, że wzdłuż słupków granica biegnie.

    --
    Robert Tomasik

  • 22. Data: 2021-09-03 22:01:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-09-03, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > Już nie musimy, bo sam se wyguglałem:
    > https://www.czeremcha.pl/index.php?option=com_conten
    t&view=article&id=2077:jak-jest-oznakowany-przebieg-
    granicy-polsko-bialoruskiej&catid=127&Itemid=940

    Te monolity coś słabo widać, nie to co przy granicy ukraińskiej:
    https://geoforum.pl/strona/47155,47282,47285/wojsko-
    oznakowanie-granic-polski-po-roku-1990

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Granica_polsko-bia%C5%
    82oruska

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2021-09-04 10:04:11
    Od: Monika Głowacka <m...@i...eu>

    > I ta określa, że wzdłuż słupków granica biegnie.

    A jeśli granica zakręca łukiem ? Jak wtedy się słupki stawia ?

  • 24. Data: 2021-09-04 12:58:33
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 04.09.2021 o 10:04, Monika Głowacka pisze:

    > A jeśli granica zakręca łukiem ? Jak wtedy się słupki stawia ?

    Stawia się słupki odpowiednio gęściej.
    Można na przykład tak jak polsko-czeskiej granicy.
    https://sciezkawbok.wordpress.com/2016/06/09/tam-gdz
    ie-czechy-sa-na-polnoc-od-polski/
    https://polska-org.pl/7379522,foto.html

  • 25. Data: 2021-09-04 13:53:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.09.2021 o 10:04, Monika Głowacka pisze:

    > A jeśli granica zakręca łukiem ?

    To się stawia okrągłe słupki:P

    --
    Shrek

  • 26. Data: 2021-09-04 20:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik _Master_ M...@...pl ...

    > I co? "Afgańczycy" karmieni i rotowani koczują na czyjej ziemi?

    Słuchałem dzis jakiegos przygłupa od korwina - widze ze zmieniła sie
    narracja.
    Jeszcze niedawno twierdziłes ze sa tak daleko ze nie da sie im rzucic
    jedzenia.
    To w sumie nawet troche smieszne ze tacy wolnosciowcy jak konfa
    podchodzi w taki sposób do wolnosci człowieka... No ale rozumiem - to
    ten inny człowiek.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    jest mniemanie, że się nie ma go wcale." Nikos Kazantzakis

  • 27. Data: 2021-09-07 00:10:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Sep 2021 21:51:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > Google podają współrzędne w WGS84, ale GEOPORTAL, jak nie przestawisz,
    > to w Polkowo. W mojej okolicy to9 nieco ponad 100 metrów różnicy.

    Tudziez z przypadkowych bledow odbioru.

> [...]

    > innym miejscu. Dlatego słupki stawia się 15 metrów od brzegu - który
    > zresztą też nie zawsze w tym samym miejscu jest.

    Hm, mam wrazenie, ze nie widzialem nic takiego na brzegu Odry czy
    Dunajca.

    > W Środkowej Afryce często prostymi kreskami są robione, bo na pustyni
    > nie ma znaczenia.

    No i obie strony sie umowily, ze granica przebiega np wzdluz 49
    rownoleznika.
    Wtedy mozna jechac z GPS i sprawdzac.

    tych malych, na srodku?

    J.

  • 28. Data: 2021-09-07 15:54:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2021 o 00:10, J.F. pisze:

    > Tudziez z przypadkowych bledow odbioru.

    Odbiornik GPS daje błąd rzędu 4~5 metrów.

    > Hm, mam wrazenie, ze nie widzialem nic takiego na brzegu Odry czy
    > Dunajca.

    Na pewno były. Wydaje mi się, że są nadal, ale jak pojadę, to rzucę
    okiem. Nie zwracam na to uwagi. Może na wewnętrznej nie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 29. Data: 2021-09-07 17:04:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2021 15:54:46 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Odbiornik GPS daje błąd rzędu 4~5 metrów.

    A z rzadka 100 i wiecej.

    > Na pewno były. Wydaje mi się, że są nadal, ale jak pojadę, to rzucę
    > okiem. Nie zwracam na to uwagi. Może na wewnętrznej nie ma.

    Myslisz, ze wyciagali?

    Te, to moze i wyciagneli
    https://historiamniejznanaizapomniana.wordpress.com/
    2015/04/17/slupy-graniczne-nad-odra-1945/

    Ale slupy jednak sa
    https://nadodrzanski.strazgraniczna.pl/nad/aktualnos
    ci/7957,Slupy-graniczne-po-powodzi.html

    15m od sredniej linii wody ?

    https://muzeumsg.strazgraniczna.pl/muz/sluzba/infras
    truktura-graniczn/1945-1990/oznakowanie-granic/9883,
    Oznakowanie-granic-1945-1990.html

    J.

  • 30. Data: 2021-09-07 20:13:43
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 07.09.2021 o 17:04, J.F pisze:

    > Ale slupy jednak sa
    > https://nadodrzanski.strazgraniczna.pl/nad/aktualnos
    ci/7957,Slupy-graniczne-po-powodzi.html

    > 15m od sredniej linii wody ?

    Nie, słupy nad rzekami granicznymi stawia się tak, żeby były widoczne i
    był do nich swobodny dostęp przez okrągły rok. Słupy są obkaszane z traw
    i usuwane są w ich okolicy krzaki, żeby nie zarastały.
    Stawia się je więc tam gdzie są spełnione warunki; dostęp i widoczność.
    Raz to będzie 15 metrów, innym będzie 200 i 300, bo woda wylewa się z
    koryta i co nam po słupie, który jest pod wodą?
    Tu masz przykład słupa, który od granicy(środka szlaku żeglownego) jest
    jakieś 200 metrów, ale odległość od linii wody zmienia się w ciągu roku
    od 50 do 150 metrów, bo tak Odra wylewa.
    https://www.google.com/maps/@52.3541524,14.5557399,3
    a,75y,302.7h,88.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7_SfgTAGRfHr
    wmiVW6aBvw!2e0!7i13312!8i6656