  • 1. Data: 2006-09-16 12:22:14
    Temat: inna kwota w umowie, a inna do reki. /umowa o prace/
    Od: aleksandra <o...@w...pl>

    Witam.
    Mam nastepujace pytanie.
    Od pol roku pracuje na umowe o prace. moje wynagrodzenie ktore dostaje
    co miesiac netto wynosi, powiedzmy 2500, natomiast firma na umowie
    wpisala najnizsza krajowa, i od tej kwoty odprowadza podatek i skladki.
    co miesiac tez podpisuje liste plac, gdzie znajduje sie wlasnie
    najnizsza krajowa.
    Nie odpowiada mi taki uklad, gdyz uwazam ze jest to okradanie zarowno
    mnie, jak i skarbu panstwa.
    Moje pytanie brzmi. Czy ow firma ma jakakolwiek prawna podstawe do
    takiego dzialania? roznica jako premia, czy jakos tak?
    jezeli nie, to czy mnie jako osobie zatrudnionej i niejako do tej pory
    akceptujacej (podpisane listy plac) ten proceder cos grozi?
    w jaki sposob moge przeciwdzialac takiemu procederowi? wiem, ze dotyczy
    to nie tylko mnie, ale takze innych pracownikow w tej firmie.

    z gory dzieki za odpowiedzi i pozdrawiam,
    ola

  • 2. Data: 2006-09-16 12:47:05
    Temat: Re: inna kwota w umowie, a inna do reki. /umowa o prace/
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    aleksandra napisał(a):
> [...]
    > najnizsza krajowa.
    > Nie odpowiada mi taki uklad, gdyz uwazam ze jest to okradanie zarowno

    Coz za sumienie obywatelskie (mowie serio bo jesli serio to piszesz to
    jestem pelen uznania)...

    > Moje pytanie brzmi. Czy ow firma ma jakakolwiek prawna podstawe do
    > takiego dzialania? roznica jako premia, czy jakos tak?

    Od premii tez sa naliczane skladki, wiec nie ma problemu. Sam w jednej
    firmie mialem taki uklad, ze podstawa bylo te 800cos + do tego 2tys
    premii uznaniowej. Z punktu widzenia zusowo-podatkowego nie bylo nic
    nielegalnie, bo od tego tez trzeba odprowadzac skladki i podatki. Dla
    pracodawcy plus, ze moze nie wyplacic tej premii, bo jak sama nazwa
    mowi, jest uznaniowa.
    Mnie to na dany moment odpowiadalo...

    > w jaki sposob moge przeciwdzialac takiemu procederowi? wiem, ze dotyczy
    > to nie tylko mnie, ale takze innych pracownikow w tej firmie.

    Jesli sa to pieniadze dawane pod stolem, a nie w formie premii jak to
    sugerujesz wczesniej, to PIP, US i podobne z checia sie tym zajma.

    Rozwiazanie? Zwolnic sie, znalesc inna prace...

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 3. Data: 2006-09-16 13:46:51
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > Coz za sumienie obywatelskie (mowie serio bo jesli serio to piszesz to
    > jestem pelen uznania)...

    Ja też, zwłaszcza dla kompletnej nieświadomości przykrego faktu, że skarb
    państwa zmarnuje dokładnie każdą dodatkową złotówkę, którą mu się przekaże...
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2006-09-16 14:43:26
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    aleksandra wrote:
> [...]
    > wpisala najnizsza krajowa, i od tej kwoty odprowadza podatek i skladki.
    > co miesiac tez podpisuje liste plac, gdzie znajduje sie wlasnie

    W jaki sposób wypłaca ci te pieniędze. Gotówką do ręki, czy przelewem na
    konto.

> [...]
    > Moje pytanie brzmi. Czy ow firma ma jakakolwiek prawna podstawe do
    > takiego dzialania? roznica jako premia, czy jakos tak?
    Wszystko zależy jak formalnie te pieniędze są kwalifikowane.
    To może być premia, nagroda lub cholera wie co.

    Co masz na drukach RMUA albo paskach z wypłaty?

    > jezeli nie, to czy mnie jako osobie zatrudnionej i niejako do tej pory
    > akceptujacej (podpisane listy plac) ten proceder cos grozi?

    Poświadczenie nieprawdy.
    Zobaczysz co ci na koniec roku wpiszą na pit-11.
    Zawsze możesz powiedzieć ze pit-11 jest niezgodny ze stanem faktycznym i
    zarzadac korekty, ale tak czy siak, bedzie to twoj ostatni miesiac w pracy.

    > w jaki sposob moge przeciwdzialac takiemu procederowi? wiem, ze dotyczy
    > to nie tylko mnie, ale takze innych pracownikow w tej firmie.

    wystarczy zgłosić do US, a siebie do UP w poszukiwaniu pracy.

  • 5. Data: 2006-09-16 15:12:10
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    aleksandra napisała:
> [...]
    > [...] Czy ow firma ma jakakolwiek prawna podstawe do
    > takiego dzialania? roznica jako premia, czy jakos tak?

    Od premii też trzeba rozliczać PIT, ZUS zresztą chyba też. W prawie
    opisu takiego działania szukałbym w kodeksie karnym skarbowym.

    > jezeli nie, to czy mnie jako osobie zatrudnionej i niejako do tej pory
    > akceptujacej (podpisane listy plac) ten proceder cos grozi?

    Tak, bo:

    1. od "reszty" musisz tak czy inaczej rozliczyć PIT. Jeśli te pieniądze
    są przemilczane i sprawa się wyda, to US od Ciebie osobiście będzie ten
    podatek ściągać.

    2. w razie jakiejś scysji może się okazać, że któregoś miesiąca
    faktycznie wypłacą Ci płacę minimalną

    -------------------+
    -------------------+

  • 6. Data: 2006-09-16 16:43:08
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Paweł Sakowski wrote:

    > Od premii też trzeba rozliczać PIT, ZUS zresztą chyba też. W prawie
    > opisu takiego działania szukałbym w kodeksie karnym skarbowym.

    tak, ale premia nie musi byc zawarta w tresci umowy.
    Umowa moze byc na minimalną kwotę, a pemia może być premią.
    Czy od reszty kasy ponad to co jest w umowie odprowadzane są podatki czy
    nie, tego nie wiemy.
    Całkiem możliwe, że wszystko jest legalnie, a wynagrodzenie w dużej
    mierze składa się z premii.
    Po co? Po pierwsze motywauje pracowników, bo premii można zawsze nie
    dać, a pensje zapłacić trzeba, po drugie premia nie wlicza się do
    odprawy i dostanie się tylko tyle ile na umowie.

  • 7. Data: 2006-09-16 16:48:38
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "aleksandra" <o...@w...pl> napisał

    > w jaki sposob moge przeciwdzialac takiemu procederowi?

    1. Przy najbliższej wypłacie zostaw sobie te kilka stówek, które
    kwitujesz na liście płac a resztę oddaj szefowi wyjaśniając
    że pomylił się i wypłacił ci za dużo. W jego oczach wyczytasz
    co myśli o tobie.
    2. Zwolnij się
    3. Donieś do US i ZUS, niech szef idzie do więzienia a załoga na bruk

    > wiem, ze dotyczy
    > to nie tylko mnie, ale takze innych pracownikow w tej firmie.

    Na nich też donieś.

    Heh... "sprawni w pracy"...

  • 8. Data: 2006-09-16 16:54:03
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał

    > Czy od reszty kasy ponad to co jest w umowie odprowadzane są podatki czy
    > nie, tego nie wiemy.

    Wiemy: "co miesiac tez podpisuje liste plac, gdzie znajduje sie wlasnie
    najnizsza krajowa".

    > Całkiem możliwe, że wszystko jest legalnie, a wynagrodzenie w dużej
    > mierze składa się z premii.

    Premia też byłaby uwzględniona na liście płac.

  • 9. Data: 2006-09-16 19:33:40
    Od: akala <a...@o...eu>

    Dnia Sat, 16 Sep 2006 18:48:38 +0200, Alek napisał(a):

> [...]
    > co myśli o tobie.
    > 2. Zwolnij się
    > 3. Donieś do US i ZUS, niech szef idzie do więzienia a załoga na bruk

    Wielkie mądrości napisałeś ,zapomniałeś tylko dodać, że po latach jego
    szef na emeryturze będzie zwiedzał ciepłe kraje o on będzie zbierał chleb
    po śmietnikach bo od tej najniższej krajowej właśnie mu emeryturę wyliczą.

    akala

  • 10. Data: 2006-09-16 19:51:35
    Od: "Agencja Modelek" <m...@e...com>

    "akala" <a...@o...eu> wrote in message
> [...]
    > po śmietnikach bo od tej najniższej krajowej właśnie mu emeryturę wyliczą.
    ROTFL
    Dawno sie tak nie usmialem...
    Po pierwsze pracodawcy pewnie nie robi roznicy czy zaplaci podatek od
    najnizszej krajowej czy od realnego wynagrodzenia, natomiast roznice bedzie
    mial pracownik w tym ile otrzyma kasy... czy
    KWOTA BRUTTO - PODATEK I ZUS OD MINIMUM
    czy
    KWOTA BRUTTO - PODATEK I ZUS OD KWOTY BRUTTO

    A po drugie to czy naprawde wierzysz ze warto oplacac ZUS? Juz pomijajac, ze
    skladki sa przepierdalane na bierzace wyplaty /a nawet na to nie
    wystarczaja/ w polaczeniu z fala emigracyjna, i stazeniem sie spoleczenstwa
    sa naprawde marne szanse na godziwa emeryture niezaleznie ile wplacisz...
    Niby jest 2gi filar, oni coprawda nie kradna kasy tak perfidnie jak ZUS, ale
    oplacalnosc inwestowania w to jest tragicznie niska, lepiej sie wyjdzie na
    funduszach inwestycyjnych czy np otworzeniu jakiejs dzialalnosci..