1. Data: 2004-09-06 15:30:41
Temat:faktura VAT - wyliczanie wartości brutto
Od:"Marcin W." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć,

Mam takie pytanie odnośnie faktury VAT:
Faktura składa się z kilku pozycji, powiedzmy z trzech, czy końcową wartość
brutto wylicza się mnożąc końcową wartość netto (np. przez 1,22 dla VATu
22%) czy też można zsumować wartości brutto dla każdej pozycji z osobna? Jak
widać na poniższym przykładzie otrzymamy różne wyniki.

Pierwsza wersja (sumowanie wartości brutto dla każdej pozycji):
netto brutto
1. pozycja 0,34 0,41
2. pozycja 0,43 0,52
3. pozycja 12,09 14,75
suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)

Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
netto brutto
1. pozycja 0,34 0,41
2. pozycja 0,43 0,52
3. pozycja 12,09 14,75
suma 12,86 15,69 (15,69 = 12,86 * 1,22)

Która z tych dwóch wersji jest poprawna? Nasuwa się wniosek, że ta druga
wersja, ale zauważcie, że wtedy suma wartości brutto się nie zgadza np. 0,41
+ 0,52 + 14,75 nie jest równe 15,69 (i może to być powodem np. odrzucenia
faktury). Co na to prawo księgowe?

Dzięki za pomoc.

Pozdrawiam,
Marcin

2. Data: 2004-09-06 17:56:35
Temat:Re: faktura VAT - wyliczanie wartości brutto
Od:"Przemek R." <p...@t...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Mam takie pytanie odnośnie faktury VAT:
> Faktura składa się z kilku pozycji, powiedzmy z trzech,

nie powiedzmy z trzech, tylko wiecej tego jest :) ustawa o VAT z 31 marca :)

czy końcową wartość
> brutto wylicza się mnożąc końcową wartość netto (np. przez 1,22 dla VATu
> 22%) czy też można zsumować wartości brutto dla każdej pozycji z osobna?

mozna i chyba nawet powinno byc, ale powiny tez byc inne kolumny.

> [...]
> suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)
>

> Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
1,22)

To juz Twoje zmartwienie jak sobie policzysz :)

> [...]
0,41
> + 0,52 + 14,75 nie jest równe 15,69 (i może to być powodem np. odrzucenia

za nieprawidlowe prowadzenie ksiazg 5 lat :))))

Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

P.

3. Data: 2004-09-06 18:22:01
Od:"pawelek 220v" <p...@f...invalid> szukaj wiadomości tego autora

> Pierwsza wersja (sumowanie wartości brutto dla każdej pozycji):
> netto brutto
> 1. pozycja 0,34 0,41
> 2. pozycja 0,43 0,52
> 3. pozycja 12,09 14,75
> suma 12,86 15,68 (15,68=0,41+0,52+14,75)
>

> Druga wersja (wyliczanie wartości brutto na podstawie wartości netto):
> netto brutto
> 1. pozycja 0,34 0,41
> 2. pozycja 0,43 0,52
> 3. pozycja 12,09 14,75
> suma 12,86 15,69 (15,69 = 12,86 *
1,22)

Zwroc uwage na 3 liczbe po przecinku w pierwszym wyliczeniu
0,41x + 0,52y +17,75z ... powinno pomoc.

p[ozdr]
http://www.finemedia.pl

4. Data: 2004-09-06 20:13:58
Temat:Re: faktura VAT - wyliczanie warto?ci brutto
Od:Paszczak <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przemek R. <p...@t...gazeta.
pl> wrote:
> Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
> liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

Dobrze policzył, tylko zaokrąglił do pełnych groszy. Można tak zaokrąglać
i jakaś tam rozbieżność może być - na psp.podatki powiedzą dokładnie nt.
podstawy prawnej.

W każdym razie jak nie wiadomo, co zrobić, to lepiej policzyć o 1 grosz na
korzyść US, nie pogniewają się.

> I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

FUT warning.

P.

5. Data: 2004-09-07 07:16:07
Od:"Marcin W." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zwroc uwage na 3 liczbe po przecinku w pierwszym wyliczeniu
> 0,41x + 0,52y +17,75z ... powinno pomoc.

No właśnie przecież o to chodzi, o zaokrąglenia do pełnych groszy...
Uważasz może, że dziesiąte części grosza mam umieścić na fakturze :)

6. Data: 2004-09-07 07:21:55
Od:"L." <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

odpowiadając na twoje pytanie, poprawne jest podanie kwoty netto dla
poszczególnego towaru
czyli netto x 22% = brutto.
pozycji może być setka na fakturze.
podsumowanie na końcu faktury sugeruje ze należy dodać wszystkie wartości
netto i wpisać kwotę "suma netto", dodać vat wszystkich towarów i wpisać
"suma VAT", dodać każdą pozycję brutto i wpisać "suma brutto".

nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto" x
22%.
Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

L.

7. Data: 2004-09-07 07:22:02
Od:"Marcin W." <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie powiedzmy z trzech, tylko wiecej tego jest :) ustawa o VAT z 31 marca
:)

???
A skąd wiesz z ilu pozycji składa się faktura. Ja kupuję np. mydło, ręcznik
i pastę do zębów, jak myślisz ile to jest pozycji? Według mnie trzy.

> czy końcową wartość
>
> mozna i chyba nawet powinno byc, ale powiny tez byc inne kolumny.

To swoją drogą.

> Jak

(15,68=0,41+0,52+14,75)

> 1,22)
>

> To juz Twoje zmartwienie jak sobie policzysz :)

To jest właśnie to o co pytam, mam takie zmartwienie więc pytam.

> [...]
>
> Cos musiales zle policzyc. Musi sie to zgadzac, jezeli masz problemy z
> liczeniem to zapraszam na matematyka.com.pl na forum.

Policzyłem dobrze, zwróć uwagę na zaokrąglenia. Wydaje mi się, że to jednak
Ty potrzebowałbyś korepetycji...

> I tak w ogole to o vat posty prosze wysylac na pl.soc.prawo.podatki

Dzięki, tam spróbuję.

Pozdrawiam
Marcin

8. Data: 2004-09-07 07:48:40
Od:Maddy <m...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik L. napisał:

> [...]
> "suma VAT", dodać każdą pozycję brutto i wpisać "suma brutto".
>

> nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto" x
Alez stosuje się. Dlaczego nie?
Sprzedawca może wybrac jedną z KILKU prawidłowych, dopuszczonych przez
przepisy metod liczenia VAT. O tym jaka zastosowal metodę nie musi
informowac nikogo.

> Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

Zalezy jaki się posiada druczek. Nie ma ustawowo obowiązujacego wzoru i
na rynku wzorów druczków jest mnóstwo. Przepisy okreslają jedynie zestaw
informacji na fakturze wymaganych. Reszta to poezja.

Maddy

Magdalena "Maddy" Wołoszyk
JID m...@e...com.pl

9. Data: 2004-09-07 07:51:06
Od:"Przemek R." <p...@t...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ręcznik
> i pastę do zębów, jak myślisz ile to jest pozycji? Według mnie trzy.

chodzi mi o kolumny. il. sztuk, cena sztuki, itd.

> Policzyłem dobrze, zwróć uwagę na zaokrąglenia. Wydaje mi się, że to
jednak
> Ty potrzebowałbyś korepetycji...

nie liczylem tego na zdrowy rozum biore,

P.

10. Data: 2004-09-07 07:53:14
Od:"Przemek R." <p...@t...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> nie stosuje się tej drugiej opcji przez Ciebie podanej, czyli "suma netto"
> 22%.
> Należy dobrze przyjżeć sie druczkowi faktury, a wszystko stanie się jasne.

no wlasnie, problem by sie pojawil gdyby kilka pozycji zawieralo towary z
podatkiem 22
i kilka z 7, sume przez jki p[odatek by wtedy pomnozyl ? :)

P.