eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoe-paranoja: BIK i NFZ nie uznają mojego podpisu kwalifikowanego bez pesel-u › e-paranoja: BIK i NFZ nie uznają mojego podpisu kwalifikowanego bez pesel-u
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 8 Jan 2016 09:10:54 -0800 (PST)
    Subject: e-paranoja: BIK i NFZ nie uznają mojego podpisu kwalifikowanego bez pesel-u
    From: Krzysztof <k...@g...com>

    Kupiłem sobie podpis kwalifikowany w PWPW. Ponieważ prowadzę 1os dz. gosp. i nie
    chciałem, żeby w podpisie zawarty był mój pesel, wybrałem podpis zawierający NIP,
    jako numer identyfikujący mnie jednoznacznie. Posiadam ważny NIP, bo jestem właśnie
    człowiekiem-firmą, czyli jednoosobową działalnością.

    Teraz próbuję używając tego podpisu zarejestrować się w BIK i w NFZie (portal ZIP)
    ale instytucje te odrzucają moje zgłoszenia, twierdząc że mój podpis nie zawiera
    peselu i nie mogą mnie zweryfikować bo posługuję się NIPem i jestem firmą. Jest to
    tym bardziej śmieszne, że oba zgłoszenia, które wysłałem do BIKu i do NFZu zawierają
    pełne moje dane (w tym również wymagany przez nie pesel) w swojej treści. Są to pliki
    pdf i xml zawierające wszystko co potrzeba, żeby się zarejestrować opatrzone moim
    kwalifikowanym podpisem (który zawiera NIP zamiast PESEL).
    Obie te instytucje odrzucają moje zgłoszenie twierdząc że nie mogą mnie
    zidentyfikować. Z BIKiem sobie wymieniam listy do znudzenia, a NFZ nie odpisuje i ma
    to w de.
    Z ustawy wynika, że nie mają podstaw czegoś takiego wydawać. Wydaje mi się to tym
    bardziej głupie, że przesyłam im przecież swoje pełne dane, których wymagają, a
    podpisem którego prawdziwość potwierdza wystawca (PWPW) jedynie podpisuję się pod
    wnioskiem, dzięki czemu mogą sobie zidentyfikować osobę, która im te dane przysłała,
    nie?

    Myślałem że zaoszczędzę sobie kretyńskiego udawania, że "ja to ja" w korespondencji z
    różnymi urzędami, ale widać że w 2016 roku mogę sobie nadal taki podpis wsadzić co
    najwyżej w zadek.

    Jak więc zmusić te instytucje, żeby przyjęły mój wniosek opatrzony w końcu ważnym
    podpisem? Na co mam się powołać, gdzie mam się odwołać i poskarżyć na takie
    traktowanie? I gdzie ew. pytać co z tym fantem zrobić?

    Do podpisu nie dodam peselu, bo raz, że się nie da, a dwa że nie chcę peselu
    wszystkim udostępniać (jest ogólnie widoczny).