  • 1. Data: 2002-04-25 07:21:49
    Temat: definicja - program komputerowy
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Ktoś może wie czy istnieje jakaś obowiązująca definicja
    tego co to jest "program komputerowy" ?
    Tak się zastanawiam czy może być uznana za program:
    1. stronka w HTMLu
    2. jw. + np. JavaScript
    3. strona generowana dynamicznie (PHP itp.)

    Sprawa jest o tyle istotna, że pojęcie programu komp.
    występuje również w przepisach podatkowych i stąd
    dobrze byłoby wiedzieć co dokładnie się w nim mieści.

    pozdr. PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-04-25 14:25:15
    Temat: Re: definicja - program komputerowy
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Thu, 25 Apr 2002, ppinq wrote:

    > Ktoś może wie czy istnieje jakaś obowiązująca definicja
    > tego co to jest "program komputerowy" ?

    Nie istnieje.

    > 1. stronka w HTMLu

    Nie.

    > 2. jw. + np. JavaScript

    Tak.

    > 3. strona generowana dynamicznie (PHP itp.)

    Nie (to znaczy wynik tej generacji, sam kod generujący owszem).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-25 15:02:40
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Nie istnieje.

    I tego się właśnie obawiałem - wygląda na to, że interpretacji
    będzie dokonywał urzędnik skarbowy.

    >Nie.

    ..chociaż znaczniki to jednak instrukcje dla przeglądarki ?

    >Tak.

    >Nie (to znaczy wynik tej generacji, sam kod generujący owszem).

    Hmm... jest to niby zgodne z intuicyjnym rozumieniem pojęcia
    "program komputerowy" zgodnie z którym powinien on "coś robić".
    Powstają jednak dodatkowe pytania, np. ile powinno być
    JavaScriptu na stronie aby podpadało to pod program?
    A jak sklasyfikować np. demo we flashu ?

    W sumie dosyc śliska sprawa chyba (zwłaszcza podatkowo)

  • 4. Data: 2002-04-25 16:52:26
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Thu, 25 Apr 2002, ppinq wrote:

    > I tego się właśnie obawiałem - wygląda na to, że interpretacji
    > będzie dokonywał urzędnik skarbowy.

    No cóż, zawsze możesz mu pokazać moją pracę magisterską, gdzie taka
    definicja się pojawiła ;)

    > ..chociaż znaczniki to jednak instrukcje dla przeglądarki ?

    Znaczniki to nie są komendy języka programowania. Programem w tym
    przypadku jest przeglądarka, a nie wejście które przetwarza.

    > Powstają jednak dodatkowe pytania, np. ile powinno być
    > JavaScriptu na stronie aby podpadało to pod program?

    Chodzi o to żeby było to coś oryginalnego i twórczego.

    > A jak sklasyfikować np. demo we flashu ?

    Jw, z tym że to nie program, a rodzaj utworu multimedialnego (filmu).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-25 17:29:57
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >No cóż, zawsze możesz mu pokazać moją pracę magisterską, gdzie taka
    >definicja się pojawiła ;)

    To już zawsze coś ;-)
    A byłbyś skłonny przytoczyć ?

    >Znaczniki to nie są komendy języka programowania. Programem w tym
    >przypadku jest przeglądarka, a nie wejście które przetwarza.

    Trochę podobnie jest ze skryptami - też wymagają programu,
    który będzie je przetwarzać i interpretować.
    A o skryptach chyba nie można powiedzieć, że nie
    są programami (w rozumieniu ustawy) ?

    IMHO brak definicji ustawowej to jednak wyraźne przeoczenie.

  • 6. Data: 2002-04-25 20:36:38
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Thu, 25 Apr 2002, ppinq wrote:

    > To już zawsze coś ;-)
    > A byłbyś skłonny przytoczyć ?

    Np. definicja WIPO: "program komputerowy jest zbiorem instrukcji (kodem
    źródłowym), które po umieszczeniu na rozpoznawanym przez maszynę
    nośniku i automatycznym przetłumaczeniu na język zrozumiały dla tej
    maszyny (kod wynikowy) powoduje, że osiąga ona zdolność do wykonywania
    danej czynności lub też wykonuje daną czynność".

    > A o skryptach chyba nie można powiedzieć, że nie
    > są programami (w rozumieniu ustawy) ?

    Nie, bo zawierają algorytm (w sensie operacji logiczno-matematycznych),
    którego w HTML brak. Sam zestaw bezładnych instrukcji to jeszcze nie
    program.

    > IMHO brak definicji ustawowej to jednak wyraźne przeoczenie.

    Wręcz przeciwnie, konieczność. Nie ma jedynie słusznej definicji, więc po
    co ustawodawca ma się ograniczać?

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-04-25 21:06:49
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >maszyny (kod wynikowy) powoduje, że osiąga ona zdolność do wykonywania
    >danej czynności lub też wykonuje daną czynność".

    THX.

    >Nie, bo zawierają algorytm (w sensie operacji logiczno-matematycznych),
    >którego w HTML brak. Sam zestaw bezładnych instrukcji to jeszcze nie
    >program.

    No racja - w HTMLu algorytmu trudno się dopatrzeć.

    >Wręcz przeciwnie, konieczność. Nie ma jedynie słusznej definicji, więc po
    >co ustawodawca ma się ograniczać?

    A tu się nie zgodzę.
    Jeśli ustawa podatkowa (VAT) posługuje się takim terminem, to
    powinna go jednoznacznie zdefiniować w celu zapewnienia
    pewności obrotu gospodarczego.
    Sprzedając licencję chciałbym wiedzieć, a nie domyslać się
    czy rzeczywiście przedmiot jest programem komp. i czy mam
    w związku z tym naliczać VAT, czy nie.
    Kupujący z kolei chciałby mieć pewność czy może sobie ten
    VAT bezpiecznie odliczyć.
    A obecnie konsekwencje nieporawnej interpretacji są jak
    wiadomo dosyć dotkliwe.

  • 8. Data: 2002-04-29 09:26:15
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 25 Apr 2002 18:52:26 +0200), "Gwidon S.
    Naskrent" <n...@a...pl> był(a) napisał(a):

    >Znaczniki to nie są komendy języka programowania. Programem w tym
    >przypadku jest przeglądarka, a nie wejście które przetwarza.

    Ale niby dlaczego? Dlaczego komenda Javy intepretowana przez VM jest
    programem, a komenda HTMLa interpretowana przez przeglądarkę nie jest?
    Gdzie widzisz różnice?

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)