  • 1. Data: 2023-06-17 10:50:10
    Temat: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Czytam sobie:
    https://www.rp.pl/finanse/art38618561-hakerzy-okradl
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    I nagle trafiam na takie stwierdzenie:

    "Sąd przypomniał, że strony wiązała umowa rachunku bankowego, na mocy
    której bank zobowiązuje się do przechowywania środków pieniężnych
    posiadacza rachunku bankowego. Pieniądze na rachunku są jednak
    własnością banku, a posiadaczowi rachunku przysługuje wobec banku
    roszczenie o wypłatę określonej sumy."

    Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2023-06-17 12:04:52
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku [Odpowiedzialność banku za "nieśpieszną" reakcje na "incydent z hakerami"]
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
> [...]
    >
    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    A napiszesz to w jakiej kwestii taka interpretacja może znacząco coś
    _zmienić_ ?

    "Sąd miał na uwadze m.in. fakt, że prezes firmy informował bank, iż ma
    problemy z dostępem do swojego konta, ale na reakcję banku musiał czekać
    dwa dni - wtedy dopiero część transakcji została zatrzymana."
    "Sąd uznał, że bank uchybił obowiązkowi dbania o interesy klientów z
    należytą starannością."

    W tej sprawie dla mnie kwestia sprowadza się do tego czy bank
    dochował należytej staranności w reakcji na "incydent hakerski".
    Zdaniem sądu "niespecjalnie" i patrząc po uzasadnieniu "ja jako klient
    banku do kwoty gwarantowanej" czepiać się nie widzę _interesu_.

    Interpretacja że to były pieniądze klienta banku w pieczy baku w tej
    sprawie coś by zmieniła? Bank by się wyłgał od odpowiedzialności?

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2023-06-17 12:49:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-06-17, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Interpretacja że to były pieniądze klienta banku w pieczy baku w tej
    > sprawie coś by zmieniła? Bank by się wyłgał od odpowiedzialności?

    Bardziej jako ciekawostkę to widzę, ale zastanówmy się. Jak to są
    pieniądze banku to ryzyko związane z ich utratą spoczywa na banku do
    momentu ich wydania. Jak się haker włamał to bank ich klientowi nie
    wydał. Czyli bezwarunkowo bank nadal ma obowiązek wydać pieniądze. MZ to
    jednak wzmacnia pozycję klienta.

    Teraz sytuacja gdy klient zarządza swoimi pieniędzmi na platformie
    banku. Jeśli coś się stanie, to stracił przede wszystkim swoje pieniądze
    a bank w "pierwszym podejściu" nie ma mu czego oddawać. Oddać będzie
    musiał dopiero wtedy, gdy klient wykaże, że bank nie wywiązał się z
    umowy np. nie dochowując należytej staranności.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-06-17 18:57:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 17 czerwca 2023 o 12:05:41 UTC+2 A. Filip napisał(a):

> [...]
    > Zdaniem sądu "niespecjalnie" i patrząc po uzasadnieniu "ja jako klient
    > banku do kwoty gwarantowanej" czepiać się nie widzę _interesu_.

    Jaką żeś tu "kwotę gwarantowaną" przyplątał?

  • 5. Data: 2023-06-17 19:02:05
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 17 czerwca 2023 o 10:50:13 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
    >
    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    Pieniądze są banku i może z nimi robić (prawie) co chce, w tym, na mocy (i pod
    rygorami) licencji, obciążać je ryzykiem.
    Deponent ma tylko roszczenie o wypłatę.

    Jest jeden bank na świecie, holenderski, co nie obciąża ryzykiem, ale tam posiadanie
    rachunku kosztuje.
    Ew. może jakieś małe szwajcarskie, ale one są "klubowe".
    Zastanawiam się jak N26 obciąża ryzykiem, może pożycza na rynku międzybankowym?

  • 6. Data: 2023-06-17 19:02:13
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

> [...]
    >
    > Prawda li to? Tzn. widzę w tym spory sens, ale jakoś tak zawsze przyjeło
    > się widzieć wpłacone do banku pieniądze jako tego co wpłacił.

    Tak się mówi i myśli potocznie.
    Przecież jak wypłacasz z banku pieniądze, to przecież nie dosłownie te
    same, które wpłaciłeś.

    Tak samo jakbyś mi dał stówę w depozyt (czy pożyczył), to nie będę jej
    trzymał w skarpecie aż do oddania - po prostu mam wobec Ciebie
    zobowiązanie na stówę, a ta stówa jest moja.
    Ale jakbyś dał mi w depozyt rower, to muszę oddać Ci ten tower, a nie
    inny. Pieniądze działają inaczej.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2023-06-17 19:06:17
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 17 czerwca 2023 o 19:02:21 UTC+2 Kviat napisał(a):
> [...]
    > zobowiązanie na stówę, a ta stówa jest moja.
    > Ale jakbyś dał mi w depozyt rower, to muszę oddać Ci ten tower, a nie

    Hmm, a nie zależy to od tego, czy pożyczasz komuś dany banknot 100-złotowy (tym też
    można zaszpanować ;) czy też 100zł?

  • 8. Data: 2023-06-17 19:21:30
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:

    > Jaką żeś tu "kwotę gwarantowaną" przyplątał?

    Jak dla mnie ci co mają w banku więcej niż kwotę gwarantowaną
    (przez BFG) powinni być bardziej czujni/ostrożni w kwestii
    "efektów ubocznych" interpretacji sądów.

    --
    A. Filip

  • 9. Data: 2023-06-17 19:32:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 17 czerwca 2023 o 19:22:20 UTC+2 A. Filip napisał(a):

    > Jak dla mnie ci co mają w banku więcej niż kwotę gwarantowaną
    > (przez BFG) powinni być bardziej czujni/ostrożni w kwestii
    > "efektów ubocznych" interpretacji sądów.

    No, pewnie tak, ake dlatego, że mają więcej do stracenia.
    Bo co ma wspólnego gwarancja BFG z utratą kasy w ataku hakerskim?

  • 10. Data: 2023-06-17 20:27:25
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> pisze:

    > No, pewnie tak, ake dlatego, że mają więcej do stracenia.
    > Bo co ma wspólnego gwarancja BFG z utratą kasy w ataku hakerskim?

    Niewiele ale "może" wpływać na ocenę (potencjalnych) konsekwencji
    interpretacji/uzasadnienia sądu w przełożeniu na inne sprawy.

    Banki mają wielkie oszczędności na bankowości elektronicznej
    (znacznie mniejsza sieć oddziałów) więc naturalne jest oczekiwanie że
    wezmą na siebie _trochę_ ryzyka ataków hakerskich na kompy klientów.
    "Trochę" dla mnie znaczy "z bardzo wyraźnymi/ostrymi ograniczeniami".
    W tym przypadku klient zgłaszał " _jakieś_ problemy z dostępem do konta"
    a bank widać zakładał przez dwa dni *bez zapytania klienta" że jak są
    operacje na koncie to problemy znikły.

    Ja pamiętam wielką dyskusję na usenecie o tym czy lepsza jest armia
    zawodowa czy z poboru (jak znosili pobór w RP3) z omijaniem przez
    dyskutantów bardzo szerokim łukiem kwestii mnie wezmą/nie_wezmą w
    kamasze. Jak dla mnie bez wrzucenia tej kluczowej kwestii to było
    wielkie bicie piany "argumentami zastępczymi".

    --
    A. Filip