  • 21. Data: 2006-06-22 17:09:02
    Temat: Re: czy właściciel samochodu odpowiada za wykroczenie innej osoby?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Artur Golanski [###A...@w...net.pl.###] napisał:

    > Po co gdybać ? Jest konkretny przypadek.

    Tyle, że jak wykazać, że w tym konkretnym przypadku nie ma
    zastosowania 183 kpk?

    > Tyle, że na razie chodzi o ustalenie komu powierzyła, a nie czy ktoś
    > pojazd samowolnie zabrał.

    To była tylko jedna z możliwości. Równie dobrze może się obawiać, że
    syn kogoś kawałek dalej śmiertelnie potrącił i uciekł.

    > Nie ma podstaw, jeśli pytanie było komu powierzyła.
    > Nie ma podstaw, do czasu dgy bedzie przesłuchiwana w charakterze
    > świadka ws o przestępstwo i to przeciw bliskiej osobie.

    Z tym się już kategorycznie nie zgodzę. Do zastosowania art. 183 kpk
    nie jest wymagane, by postępowanie było prowadzone w fazie przeciwko
    komukolwiek, i by to była osoba bliska świadkowi.

  • 22. Data: 2006-06-22 18:42:24
    Od: "akala" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:e7e8jh$gea$1@atlantis.news.tpi.pl

    > Korzystajcie z aktualnej treści ustawy. Prawo do odmowy odpowiedzi na
    > pytania mogące narazić świadka lub kogoś najbliższego na
    > odpowiedzialność karną za wykroczenie uchylono kilka lat temu. Nie
    > chce mi się szukać, kiedy była dokładnie nowela. W każdym razie
    > obecnie nie ma takiego prawa.

    zapraszam na stronę http://www.sejm.gov.pl/ i tam proponuję zapozanć się z
    jednolitym tekstem ustawy.w której możan znaleźć taki zapis:
    "... przy przeprowadzeniu dowodu z zeznań świadka stosuje się odpowiednio
    przepisy art. 177, 178, 182, 183, 185-190, 191 par. 1i2 oraz art. 192
    Kodeksu postępowania karnego..." więc nie wiem czy jest jeszcze nowsza
    wersja Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

    akala

  • 23. Data: 2006-06-23 00:47:10
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Tzn ona nie bedzie odpowiadac za przekroczenie predkosci, tylko za to, ze
    > nie wskaze sprawcy. Było to juz tu ... na pl.misc.samochody tez było.
    >
    > Zrobcie tak, ze wskaze twojego brata, twój brat sie nie przyzna i wskaze
    > ciebie, a ty sie nie przyznasz i wskazesz brata :)

    Bzdura. Niech matka wskaze "albo jeden albo drugi brat", a nastepnie niech
    obaj bracia przyznaja sie do winy i pokloca, ze "to ja jestem winny!". Jak
    powszechnie wiadomo, nie moze byc dwoch winnych tego samego przestepstwa /
    wykroczenia ;-) Kazdy w miare dobry adwokat w takiej sytuacji wybroni obu.
    No bo nie dosc, ze nie mozna zadnego z nich skazac za przestepstwo /
    wykroczenie, to jeszcze nie mozna nawet zadnego z nich skazac za falszywe
    zeznania - bo sad MOZE sie mylic.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 24. Data: 2006-06-23 06:42:03
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > A to twoje prywatne zdanie, które nie ma podstawy w przepisach.

    Patrz, a konieczność rozstrzygnięcia wątpliwości przez SN wzięła się znikąd.
    Również MZ odpowiednie stosowanie pozwala na uchylenie się od odpowiedzi
    przy wykroczeniu :)

    > 1. Właściciel jest przepytywany, nie jest świadkiem.

    To akurat nie ma znaczenia.

    KG

  • 25. Data: 2006-06-23 07:48:44
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >Tyle, że jak wykazać, że w tym konkretnym przypadku nie ma
    >zastosowania 183 kpk?
    Jest akurat odwrotnie, to osoba, która korzysta z praw (tu moze sie
    zasłonić) musi udowodnić, ze ma do tego podstawę.
    Odpowiedź na pytanie komu powierzyłą pojazd do użytkowania ... nie
    daje najmniejszej podstawy.

    >To była tylko jedna z możliwości. Równie dobrze może się obawiać,
    Tylko czy prawo mówi o "obawianiu" ? Czy może wtedy, gdy jest się
    świadkiem w konkretnej sprawie ?

    >komukolwiek, i by to była osoba bliska świadkowi.
    Inaczej: postępownie w sprawie może dawać podstawy, że "ta sprawa" to
    bliska osoba i dlatego odmawia?

    --
    Artur Golański

  • 28. Data: 2006-06-23 07:48:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Tiger" <c...@c...pl> napisał:

    >Bzdura. Niech matka wskaze "albo jeden albo drugi brat",
    Bzdura. Niech powie: "wskazuję wszystkich mieszkańców Krakowa",
    a Policja niech sobie wybierze kogo chce ;-D

    --
    Artur Golański

  • 26. Data: 2006-06-23 07:48:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał:

    >To akurat nie ma znaczenia.
    Ma, bo a KPK wymieniono świadka i jemu nadano prawa.

    --
    Artur Golański

  • 27. Data: 2006-06-23 07:48:45
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "akala" <a...@o...pl> napisał:

    > więc nie wiem czy jest jeszcze nowsza
    A to wiesz ?
    "Świadek może uchylić się od odpowiedzi na pytanie [..]
    za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe"

    Czytaj wątek ospoczątku, abys wiedział o czym dyskusja!

    --
    Artur Golański

  • 29. Data: 2006-06-23 07:56:08
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Ma, bo a KPK wymieniono świadka i jemu nadano prawa.

    Nie jest świadkiem przesłuchiwanym w formie procesowej, ale przy
    czynnościach wyjaśniających (pytanie o to, komu powierzył) jest
    faktycznie świadkiem, a więc przysługują mu jego prawa.

    KG

  • 30. Data: 2006-06-23 07:58:41
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Jest akurat odwrotnie, to osoba, która korzysta z praw (tu moze sie
    > zasłonić) musi udowodnić, ze ma do tego podstawę.

    Nie można żądać od osoby powołującej się na prawo do odmowy złożenia
    zeznań/odpowiedzi na pytanie podania powodów dla których decyduje się to
    robić.

    KG