  • 1. Data: 2002-01-15 11:21:32
    Temat: autorskie/internet
    Od: ".Kamil." <k...@m...com.pl>

    Hej

    moze wyprowadzicie mnie z bledu:

    1/2 roku temu napisalem artykul, ktory zostal wykorzystany na pewnej stronie
    internetowej nalezacej do duzego wydawnictwa komputerowego. dostalem za
    niego pieniadze, ale niczego nie podpisywalem. ot, zleceniodawca jakos nie
    naciskal. dzisiaj znalazlem ten sam tekst umieszczony na stronie onet.pl,
    nie podpisany, natomiast z logiem wydawnictwa, ktore najprawdopodobniej
    umieszcza teksty nie tylko na swojej stronie, ale takze na stronie onetu.
    napisalem wlasnie list do wydawcy, ze nie zycze sobie, by moj tekst byl
    publikowany ponownie (w dodatku bez podpisu), gdyz jako autor jestem nadal
    jego wlascicielem. nie podpisalem umowy, w ktorej zrzekalbym sie praw do
    swojego utworu. zazadalem wiec przelania na moje konto wynagrodzenia za
    ponowna publikacje, albo natychmiastowego zdjecia tekstu ze strony
    internetowej onetu.

    przy tej okazji wyszla pewna watpliwosc odnosnie publikacji utworow drukiem,
    a nastepnie na stronie tej samej gazety. gdy nie sporzadzono stosownej
    umowy, czy wydawca ma prawo publikowac ten sam tekst w sieci i drukiem,
    placac tylko za jednorazowa publikacje?

    dzieki
    kamil

  • 2. Data: 2002-01-15 11:54:34
    Temat: Re: autorskie/internet
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 15 Jan 2002, .Kamil. wrote:

    > umowy, czy wydawca ma prawo publikowac ten sam tekst w sieci i drukiem,
    > placac tylko za jednorazowa publikacje?

    Ponieważ są to odrębne pola eksploatacji, jestem zdania że nie może,
    albowiem za każde pole należy się twórcy odpowiednie wynagrodzenie (art.
    45 PrAut), chyba że umowa stanowi inaczej.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    Tłumaczenia, usługi biurowe, consulting

  • 3. Data: 2002-01-16 12:00:08
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    ".Kamil." <k...@m...com.pl> wrote in message
> [...]
    > a nastepnie na stronie tej samej gazety. gdy nie sporzadzono stosownej
    > umowy, czy wydawca ma prawo publikowac ten sam tekst w sieci i drukiem,

    Cieszez sie ze ludzie zaczynaja zwracac na to uwage ;)

    Zgodze sie z Gwidonem (repost wczesniej)
    zobacz dywagacje w odsumowaniu roku 2001 na temat procesow sadowych
    dotyczacych tego zagadnienia na gruncie prawa autorskiego w usa. Jasne ze to
    inny system prawny, jednak sama mysl przewodnia rozwiazan bedzie taka sama w
    Polsce
    http://www.vagla.pl/skrypts/2001_podsumowanie.htm

    - internet jest odrebnym polem ekspoatacji, co wiecej w ramach internetu
    mozna wyodrebnic kilka pol eksploatacji np.: publikacja poprzez grupe
    mailowa (newsletter), publikacje za pomoca strony www, czy wystawienie pliku
    na ftp.
    Odrebnym zagadnieniem jest mozliwosc udzielenia sublicencji przez wydawce,
    ktoremu udzieliles licencji na utwor... tu odsylam do ustawy.
    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl