  • 1. Data: 2003-11-23 08:23:09
    Temat: art 86 kw - prowadzenie pojazdu w stanie po użyciu alkoholu
    Od: "sQrczaK" <j...@w...-STOPSPAM-pl>

    hejka
    sprawa ma się tak.
    Jakiś rok temu zostałem poszkodowan w kolizji drogowej
    spowodowanej przez kogoś kto zbiegł z miejsca wypadku.
    Poszkodowanych było kilku . Sprawca nie zauważył iż ruch na
    drodze jest wstrzymany i poleciał z ogromną prędkościa
    wyprzedzając 3 samochody z prawej strony , przy okazji rysując je
    znacznie .
    Na sam koniec wbił się w maszynę czyszczącą pobocze.
    Wysiadł chwiejnym krokiem z samochodu. Ok 5 ciu osób miało
    wrażenie że był pijany. Popatrzył się , chwycił gaśnicę , psiknął
    na silnik i po prostu uciekł.

    Ponieważ brakowało tylko 5- 7 cm zeby mojemu tygodniowemu wówczas
    dziecku stała się wielka krzywda , postanowiłem że nie odpuszczę.
    Samochód został na miejscu kolizji , policja wiedziałą gdzie ma
    jechać. W domu zastali gościa ktory oczywiście miał juz ok 0,8 -
    1,2 promila we krwi. Tłmaczył się iz był w szoku i wypił po
    dotarciu do chałupy.

    Minął rok , dostałem wezwanie na sprawę w sądzie grodzkim.
    Ponieważ postanowiłem iż będę oskarżycielem posiłkowym , mam
    pytanie.
    Gość ma sprawę z art 86 par 1 kw . Dziwi mnie to gdyż jest tam
    napisane :

    Art. 86.
    § 1. Kto, nie zachowując należytej ostrożności, powoduje
    zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,

    podlega karze grzywny

    Podobno w Polsce prowadzenie pojazdu w stanie po uzyciu jest
    przestępstwem. Podobno sprawca ktory ucieka z miejsca wypadku
    jest z góry podejrzany o to że był w stanie nietrzeżwym.

    Zupełnie nie pasuje mi taka kwalifikacja.

    Ale też i zupełnie nie mam pojęcia na czym opierać się wnioskując
    o zmianę i na co próbowac tę kwalifikację zmienić.

    Sprawa jest jutro ...

  • 2. Data: 2003-11-23 11:56:33
    Od: Zbigniew Bober <z...@o...pl>

    sQrczaK wrote:

    > Podobno w Polsce prowadzenie pojazdu w stanie po uzyciu jest
    > przestępstwem.

    W stanie po użyciu to wykroczenie, natomiast w stanie nietrzeźwości to
    dopiero przestępstwo ( powyżej 0,5 promilla)

    Podobno sprawca ktory ucieka z miejsca wypadku
    > jest z góry podejrzany o to że był w stanie nietrzeżwym.

    Nie. Natomiast w tym przypadku kwalifikacja z art. 87 §1 kw (zeznania
    bezpośrednich świadków + późniejsze badanie) byłaby za wszech miar zasadna.
    Ponadto można było przeprowadzić badania, które w sposób jednoznaczny
    dowiodłyby kiedy sprawca spożywał alkohol.

    > Zupełnie nie pasuje mi taka kwalifikacja.

    Mnie też!!!

    > Ale też i zupełnie nie mam pojęcia na czym opierać się wnioskując
    > o zmianę i na co próbowac tę kwalifikację zmienić.

    To co jest czyli 86 §1 kw i dodatkowo art. 87 §1 kw

    > Sprawa jest jutro ...

    Powodzenia!
    Pozdrawiam,
    Zbyszek Bober

  • 3. Data: 2003-11-23 12:24:09
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Zbigniew Bober" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    Bo policja prawdopodobnie rozłączyła sprawę kolizji od jazdy "po pijaku".
    Jeśli miał ponad 0,5 to sprawę miał lub bedzie miał za przestępstwo z
    art.178a KK.
    A za kolizję czyli z art.86 K.W osobno.

    Pozdr
    Leszek

  • 4. Data: 2003-11-23 13:45:22
    Od: "marta" <m...@o...pl>

    > Bo policja prawdopodobnie rozłączyła sprawę kolizji od jazdy "po pijaku".
    > Jeśli miał ponad 0,5 to sprawę miał lub bedzie miał za przestępstwo z
> [...]

    no wlasnie. jesli.... moze byc bowiem tez chyba taka sytuacja, ze nie zrobili
    sprawy za alkohol i kierowanie w stanie nietrzezwosci. choc byloby to w sumie
    dziwne. to, ze zatrzymany po fakcie - teraz zalezy w jakim czasie po zdarzeniu
    zostal zatrzymany.

  • 5. Data: 2003-11-23 18:17:02
    Od: "sqrczak" <j...@s...wm.pl>

> [...]

    > W stanie po użyciu to wykroczenie, natomiast w stanie
    nietrzeźwości to
    > dopiero przestępstwo ( powyżej 0,5 promilla)

    ok a jeżeli badanie wykazało powyżej 0,5 to jaki to artykul
    ?
    dalej tylko kodeks wykroczeń ??

> [...]
    jednoznaczny
    > dowiodłyby kiedy sprawca spożywał alkohol.

    > To co jest czyli 86 §1 kw i dodatkowo art. 87 §1 kw

    ok
    więc jeszcze raz - jeżeli miał więcej niż 0,5 promila , to ?

    > Powodzenia!

    dzięki

  • 6. Data: 2003-11-23 18:19:27
    Od: "sqrczak" <j...@s...wm.pl>

    Użytkownik "marta" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    choc byloby to w sumie
    > dziwne. to, ze zatrzymany po fakcie - teraz zalezy w jakim

    z tego co mówił sędzia było to 2 - 3 godziny po zdarzeniu

  • 7. Data: 2003-11-23 18:20:27
    Od: "sqrczak" <j...@s...wm.pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@p...fm> napisał w
    wiadomości news:bpq8t7$b35$1@topaz.icpnet.pl...

    > Bo policja prawdopodobnie rozłączyła sprawę kolizji od
    jazdy "po pijaku".
    > Jeśli miał ponad 0,5 to sprawę miał lub bedzie miał za
> [...]

    hmmm
    czy kolizja to tylko spowodowanie zagrożenia ?????

  • 8. Data: 2003-11-23 18:25:22
    Od: "sqrczak" <j...@s...wm.pl>

> [...]

    > Bo policja prawdopodobnie rozłączyła sprawę kolizji od
    jazdy "po pijaku".
    > Jeśli miał ponad 0,5 to sprawę miał lub bedzie miał za

    a dlaczego nie to ??

    Art. 174. § 1. Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo
    katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega
    karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.

    Art. 178. § 1. Skazując sprawcę, który popełnił przestępstwo
    określone w Art. 173, 174 lub 177 znajdując się w stanie
    nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł
    z miejsca zdarzenia, sąd orzeka karę pozbawienia wolności
    przewidzianą za przypisane sprawcy przestępstwo w wysokości
    od dolnej granicy ustawowego zagrożenia zwiększonego o
    połowę do górnej granicy tego zagrożenia zwiększonego o
    połowę.

    ???

  • 9. Data: 2003-11-23 19:09:44
    Od: "marta" <m...@o...pl>

    > z tego co mówił sędzia było to 2 - 3 godziny po zdarzeniu

    moga wiec byc problemy. jesli sprawca zostal zatrzymany 2-3 godziny po
    zdarezniu i byl nietrzezwy, to wcale nie jest pewne, ze policja prowadzila w
    tej sprawie jakies dochodzenie.teoretycznie zakladajac, to moze nie byc
    dowodow, ze w chwili zdarzenia byl nietrzezwy. i sprawa o wykroczenie moze byc
    jedyna, jaka mu zrobia.jesli masz watpliwosci, czy policja robi mu jeszcze
    jakas sprawe, mozesz ich zapytac, a jesli nie robia nic, zglos o przestepstwie,
    ze facet jechal nietrzezwy.

  • 10. Data: 2003-11-23 19:38:03
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    sqrczak wrote:
    > ok
    > więc jeszcze raz - jeżeli miał więcej niż 0,5 promila , to ?

    art.178a kk

    KG