  • 1. Data: 2015-04-18 12:57:33
    Temat: Zachowek i przedawnienie
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam taką sytuację:
    ojciec (nie żyje od 10 lat) miał z pierwszą żoną kilkoro dzieci. Po jej
    śmierci ożenił się ponownie z kobietą, która ma własne dzieci. Z tego
    nowego małżeństwa dzieci nie mieli.
    Teraz dzieci ojca z pierwszego małżeństwa upominają się o zachowek
    (ojciec w testamencie wszystko zapisał drugiej żonie).
    Czy przypadkiem po 10 latach prawo do zachowku nie przedawniło się?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-04-18 16:32:53
    Temat: Re: Zachowek i przedawnienie
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 18-04-15 o 12:57, Jacek pisze:
> [...]
    > (ojciec w testamencie wszystko zapisał drugiej żonie).
    > Czy przypadkiem po 10 latach prawo do zachowku nie przedawniło się?

    Normuje to art. 1007 kc - przedawnienie po 5 latach od otwarcia spadku.

  • 3. Data: 2015-04-18 17:11:01
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Normuje to art. 1007 kc - przedawnienie po 5 latach od otwarcia spadku.

    A nie od ogłoszenia testamentu czasem?

    MJ

  • 4. Data: 2015-04-18 17:20:10
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-18 o 17:11, Michał Jankowski pisze:

    > A nie od ogłoszenia testamentu czasem?
    No właśnie - jak rozumieć ogłoszenie spadku?
    Dzieci zmarłego twierdzą, że "nic nie wiedziały o testamencie" a więc,
    że ogłoszenia nie było. Nikt im wprawdzie pisma z potwierdzeniem odbioru
    nie wysyłał, ale 10 lat temu po pogrzebie było to jasno powiedziane, że
    druga żona ma zapisane wszystko.
    Jacek

  • 5. Data: 2015-04-18 17:34:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

> [...]
    > że ogłoszenia nie było. Nikt im wprawdzie pisma z potwierdzeniem odbioru
    > nie wysyłał, ale 10 lat temu po pogrzebie było to jasno powiedziane, że

    sprawa spadkowa byla?

    Dzieci byly pełnoletnie w momencie smierci ojca ?

  • 6. Data: 2015-04-18 18:00:30
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-18 o 17:34, witek pisze:
    > sprawa spadkowa byla?
    Ojciec sporządził testament, o którym wszyscy wiedzieli, że zapisuje
    majątek żonie. Testament sporządził u notariusza. Sprawy spadkowej w
    sądzie nie było.
    > Dzieci byly pełnoletnie w momencie smierci ojca ?
    Tak, pełnoletnie.
    Jacek

  • 7. Data: 2015-04-18 18:30:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:
    > Ojciec sporządził testament, o którym wszyscy wiedzieli, że zapisuje
    > majątek żonie. Testament sporządził u notariusza. Sprawy spadkowej w
> [...]

    A ty z ktorej strony barykady siedzisz?
    z tej, ktora chce zachowek czy z tej ktora nie chce go zapłacić.

    Generalnie termin beginie od dnia otwarcia testamentu.

    Jesli testament został złożony u notariusza, to otwarcia testamentu
    dokonuje notariusz pod warunkiem, ze wie o smierci spadkodawcy.

    No wiec czy roszczenie o zachowek przedawnilo sie czy nie zalezy od tego
    co zrobił noariusz.
    Formalnie powiniscie o fakcie otwacia testamentu zostac przez notariusza
    powiadomieni. Jesli nic nie doszło (zakladajac, ze nic nie zginelo na
    poczcie) to raczej testament nigdy nie został otwarty.
    Tym bardziej w sadzie spadku powinien byc slad od notariusza po otwarcie
    testamentu.

    Moim zdanie roszczenie o zachowek nie przedawniło sie jesli testament
    nie został otwarty przez notariusza lub przez sad spadku.

  • 8. Data: 2015-04-18 19:58:03
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-18 o 18:30, witek pisze:
    > A ty z ktorej strony barykady siedzisz?
    > z tej, ktora chce zachowek czy z tej ktora nie chce go zapłacić.
    Ja mam ten komfort, że stoję z boku, bo sprawa mnie nie dotyczy ;-)

    > Generalnie termin beginie od dnia otwarcia testamentu.
    > Jesli testament został złożony u notariusza, to otwarcia testamentu
    > dokonuje notariusz pod warunkiem, ze wie o smierci spadkodawcy.
    Testament został sporządzony u notariusza, ale ojciec go dał żonie, a ta
    od początku wiedziała, co zawiera (nawet nie był zamknięty w kopercie).
    Otwarcie więc nastąpiło bez udziału notariusza.

> [...]
    > poczcie) to raczej testament nigdy nie został otwarty.
    > Tym bardziej w sadzie spadku powinien byc slad od notariusza po otwarcie
    Notariusz, jak wyżej piszę nie miał tu nic do roboty.

    > Moim zdanie roszczenie o zachowek nie przedawniło sie jesli testament
    > nie został otwarty przez notariusza lub przez sad spadku.
    Ale art. 1007 kc pisze tylko o "otwarciu". Nie ma tam mowy o
    ograniczeniu otwarcia do sądu lub notariusza.
    Jacek

  • 9. Data: 2015-04-18 20:12:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:
> [...]
    > od początku wiedziała, co zawiera (nawet nie był zamknięty w kopercie).
    > Otwarcie więc nastąpiło bez udziału notariusza.

    A czyli nie został złożony u notariusza w depozycie tylko sporzadzony
    notarialnie. Moja wina. Źle zrozumialem.

    > Notariusz, jak wyżej piszę nie miał tu nic do roboty.

    > Ale art. 1007 kc pisze tylko o "otwarciu". Nie ma tam mowy o
    > ograniczeniu otwarcia do sądu lub notariusza.
    > Jacek

    Ograniczenie do sądu lub notariusza zawiera sie w definicji "otwarcia".

    Taki testament powinien został przekazany do sądu spadku pub otwarty u
    notariusza.

    Dorzuce tylko, ze za zniszczenie testamentu lub nieprzekazanie go do
    sądu spadku można oberwać.

  • 10. Data: 2015-04-18 20:17:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-04-18 o 20:12, witek pisze:

    > Ograniczenie do sądu lub notariusza zawiera sie w definicji "otwarcia".
    Rzuć jakąś podstawę prawną.
    JAcek