  • 31. Data: 2015-04-22 09:53:53
    Temat: Re: Zachowek i przedawnienie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Apr 2015, witek wrote:

    > jak wyzej, swoj interes mogą pokazać przy postanowieniu o nabyciu spadku.
    > Tam sąd ma już obowiązek "w miarę możliwości" ustalić wszystkich
    > spadkobiercow ustawowych, bo byc moze ktorys z nich zechce podwazyc
    > testament.

    Dzięki.
    Dedukuję, że skoro zainteresowani "nic nie wiedzą", to albo sprawy
    nie było i roszczenia mają, albo zostali wymanewrowani znanym
    problemem z "doręczeniem zastępczym"...

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2015-04-22 10:14:23
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 22.04.2015 04:05, witek pisze:

> [...]
    > Tam sąd ma już obowiązek "w miarę możliwości" ustalić wszystkich
    > spadkobiercow ustawowych, bo byc moze ktorys z nich zechce podwazyc

    Czy to znaczy, że posiadacz testamentu może przeprowadzić formalne
    'otwarcie testamentu', liczyć na to, że osoby ewentualnie uprawnione do
    zachowku się o tym nie dowiedzą, poczekać 5 lat, wystąpić o nabycie
    spadku, a jak ktoś wtedy wystąpi o zachowek (bo dopiero wtedy w ogóle
    dowiedział się o istnieniu spadku, ba, o śmierci spadkodawcy), to
    powiedzieć 'akuku, przedawnione, było być na otwarciu testamentu'?

    MJ

  • 33. Data: 2015-04-22 22:47:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

    > Czy to znaczy, że posiadacz testamentu może przeprowadzić formalne
    > 'otwarcie testamentu',

    tak, wystarczy go złożyć w sądzie wraz z aktem zgonu spadkodawcy.
    lub u notariusza.
    Notariusz dokona otwarcie testamentu i notatke z tego przesle do sądu
    spadku.

    liczyć na to, że osoby ewentualnie uprawnione do
    > zachowku się o tym nie dowiedzą,

    a to juz nie takie proste

    osoby uprawnione mają duuużo czasu, zeby złożyć w sądzie wniosek o
    stwierdzenie nabycia spadku.

    Testament ani wiedza o nim jest do tego niepotrzebna.

    Jak czekaja nie wiadomo na co to ich sprawa.

> [...]
    > dowiedział się o istnieniu spadku, ba, o śmierci spadkodawcy), to
    > powiedzieć 'akuku, przedawnione, było być na otwarciu testamentu'?

    wroc.
    do zachowku uprawnieni są spadkbiercy ustawowi.
    To już sobie trzeba samemu pilnowac po kim sie dziedziczy i pilnowac
    terminow. To mozna zrobic za zycia ewentualnych spadkobiercow.
    Zycie to nie przedszkole.

  • 34. Data: 2015-04-22 22:51:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Dzięki.
    > Dedukuję, że skoro zainteresowani "nic nie wiedzą", to albo sprawy
    > nie było i roszczenia mają, albo zostali wymanewrowani znanym
    > problemem z "doręczeniem zastępczym"...

    Zainteresowani zachowkiem mogą wieki wczesniej porozgladac sie dookola
    po kim dziedziczą i nie robic zdziwionej miny, ze cos im przepadlo.
    Wniosek do sądu o stwierdzenie nabycia spadku może złożyć w praktyce
    dowolna osoba z ulicy.

  • 35. Data: 2015-04-23 10:22:52
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 22.04.2015 22:47, witek pisze:

> [...]
    > To już sobie trzeba samemu pilnowac po kim sie dziedziczy i pilnowac
    > terminow. To mozna zrobic za zycia ewentualnych spadkobiercow.

    Nigdy nie spotkałeś się z historią, że tatuś znika z życia rodziny, a
    dzieci dowiadują się o jego śmierci 10 lat po fakcie? Przy czym na ogół
    zostawia tylko długi, ale nie zawsze...
    Na szczęście terminy na odrzucenie/przyjęcie z dobrodziejstwem liczy się
    inaczej.

    MJ
    PS. "Za życia spadkobierców"? Nawet jeśli masz na myśli spadkodawcę, to
    też nie rozumiem.

  • 36. Data: 2015-04-23 15:57:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michał Jankowski wrote:

> [...]
    > zostawia tylko długi, ale nie zawsze...
    > Na szczęście terminy na odrzucenie/przyjęcie z dobrodziejstwem liczy się

    oh.
    i nagle dzieciom sie przypomnailo, ze im sie zachowek nalezy.

    > MJ
    > PS. "Za życia spadkobierców"? Nawet jeśli masz na myśli spadkodawcę, to
    > też nie rozumiem.

    spadkodawcy mialo byc.
    juz teraz rozejrzyj sie po kim dzidziczysz ustawowo
    nie musisz czekac az ta osoba obajwi sie w postaci aktu zgonu.

  • 37. Data: 2015-04-23 21:45:49
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2015-04-23 o 15:57, witek pisze:

> [...]
    > juz teraz rozejrzyj sie po kim dzidziczysz ustawowo
    > nie musisz czekac az ta osoba obajwi sie w postaci aktu zgonu.

    Tatuś wyszedł po papierosy 30 lat temu i znikł. Jak go znajdę, jeśli on
    tego nie chce? A nawet jak znajdę, to co, mam za nim chodzić, żeby
    momentu śmierci nie przegapić? I skąd będę wiedział, jak testament
    napisze/zmieni?

    A o zachowek wystąpię, gdy sąd mnie zawiadomi, że toczy się postępowanie
    o nabycie spadku.

    MJ

  • 38. Data: 2015-04-24 03:03:04
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2015-04-23 21:45, Michał Jankowski pisze:

> [...]
    > napisze/zmieni?
    >
    > A o zachowek wystąpię, gdy sąd mnie zawiadomi, że toczy się postępowanie

    Sąd może o Tobie nie wiedzieć i Cie nie zawiadomi. Sam musisz tego pilnować.

    --
    animka