  • 1. Data: 2003-10-25 23:36:47
    Temat: sprawa o alimenty...kto może wejść na rozprawę?
    Od: "" <m...@W...onet.pl>

    witam,
    chciałbym dowiedzieć się , kto oprócz stron może wejśc na salę na rozprawę o
    alimenty (powód - ja, pełnoletni bez pełnomocnika, pozwany - mój ojciec)? Czy
    moja dziewczyna (pełnoletnia) mogłaby wejść i przysłuchiwać się? Bardzo proszę
    zorientowanych w tym temacie o odpowiedź.
    pozdrawiam
    Mark

  • 2. Data: 2003-10-26 00:28:39
    Temat: Re: sprawa o alimenty...kto może wejść na rozprawę?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Na jawne posiedzenie sądu może wejść każdy, kto nie jest świadkiem w
    sprawie. Co najwyżej sędzia zapyta o nazwisko albo przyczynę przybycia.
    Ale co do zasady rozprawy są jawne. Przepisy prawa określają przypadki
    wyłączenia jawności, ale w sprawie o alimenty raczej zastosowania nie będą
    miały.

  • 3. Data: 2003-10-26 05:35:05
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik <m...@W...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mój ojciec)? Czy moja dziewczyna (pełnoletnia) mogłaby wejść i
    > przysłuchiwać się? Bardzo proszę zorientowanych w tym temacie o

    Tego typu sprawy są przy drzwiach zamkniętych.
    (dobrze nazwałem?) Sam taką przeszedłem gdy
    "wysądzałem" od eksmałżonki alimenty na córkę.
    Twoja dziewczyna mogłaby wejść na salę, ale tylko
    *wezwana* przez sąd, jako np. świadek itp.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Żonę należy trzymać krótko. Najwyżej dwa, trzy lata."

  • 4. Data: 2003-10-26 07:33:38
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Tego typu sprawy są przy drzwiach zamkniętych.

    Nie jest to precyzyjna odpowiedź.
    Tego typu sprawy co do zasady są jawne (i tak najczęściej jest), a Sąd
    może postanowieniem zadecydować że będą rozpoznawana przy
    drzwiach zamkniętych (art. 153 § 2 kpc), co także nie przekreśla
    szansy na wejście dziewczyny pytającego na salę gdyż także wtedy
    kilka osób może przebywać na sali rozpraw (tak zwane osoby zaufania
    wybrane przez strony).
    Poniżej garść przepisów z kodeksu postępowania cywilnego:

    Art. 148. § 1. Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej,
    posiedzenia sądowe są jawne, a sąd orzekający rozpoznaje sprawy na
    rozprawie.

    Art. 152. Na posiedzenia jawne wstęp na salę sądową mają - poza
    stronami i osobami wezwanymi - tylko osoby pełnoletnie. Na
    posiedzenia niejawne mają wstęp tylko osoby wezwane.

    Art. 153. § 1. Sąd z urzędu zarządza odbycie całego posiedzenia lub
    jego części przy drzwiach zamkniętych, jeżeli publiczne rozpoznanie
    sprawy zagraża porządkowi publicznemu lub moralności albo gdy
    mogą być ujawnione okoliczności objęte tajemnicą państwową lub
    służbową.
    § 2. Sąd może zarządzić odbycie posiedzenia przy drzwiach
    zamkniętych również na wniosek strony, jeżeli podane przez nią
    przyczyny uzna za uzasadnione lub jeżeli roztrząsane być mają
    szczegóły życia rodzinnego. Postępowanie dotyczące tego wniosku
    odbywa się przy drzwiach zamkniętych. Postanowienie w tym
    przedmiocie sąd ogłasza publicznie.

    Art. 154. § 1. Podczas posiedzenia odbywającego się przy drzwiach
    zamkniętych mogą być obecni na sali: strony, interwenienci uboczni,
    ich przedstawiciele ustawowi i pełnomocnicy, prokurator oraz osoby
    zaufania po dwie z każdej strony.
    § 2. Ogłoszenie orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie
    odbywa się publicznie.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-10-26 17:16:26
    Temat: Odp: sprawa o alimenty...kto może wejść na rozprawę?
    Od: "nvjaj1py" <n...@n...e-wro.pl>

    Użytkownik Andrzej_K. <n...@n...spam.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b...@...i.k.i...
> [...]
    > "wysądzałem" od eksmałżonki alimenty na córkę.
    > Twoja dziewczyna mogłaby wejść na salę, ale tylko
    > *wezwana* przez sąd, jako np. świadek itp.

    masz racje nie sadze by pozwolono jej uczestniczyc w postepowaniu

    Sandra

  • 6. Data: 2003-10-26 22:23:23
    Od: "" <m...@W...onet.pl>

    dzieki za odpowiedzi, wiem juz ,ze moge poprosic dziewczyne i nawet jeszcze
    jej kolezanke.
    Kodeks postępowania cywilnego ustanawia możliwość uczestniczenia w
    posiedzeniach sądów tak zwanych osób zaufania art.154 k.p.c. §1.

    Osobą zaufania może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej
    Polskiej

    zezwolenie na ich wejscie nie jest nikomu na nic potrzebne . Sam
    kodeks w swym przepisie daje osobom zaufania niepodważalne prawo do
    uczestnictwa w posiedzeniach przy drzwiach zamkniętych i tenże kodeks
    nie przewiduje od tego prawa żadnych wyjątków . A więc wystarczy
    powołać się na treść art.154 k.p.c.po prostu gdy wejde zloże wniosek o
    uczestnictwo w sprawie moich osob zaufania

    Ma to dla mnie duże znaczenie , gdyż jako strona bede
    zdenerwowany . Mając do dyspozycji relację osób zaufania będę mógł
    spokojnie przeanalizować przebieg posiedzenia i ewentualnie wnieść
    poprawki czy uzupełnienia do protokołu .
    Jeszcze raz dzieki bardzo.....sprawa we wtorek.:-(

  • 7. Data: 2003-10-27 07:41:08
    Od: kam <X...@X...plX>

    m...@W...onet.pl wrote:
> [...]
    > spokojnie przeanalizować przebieg posiedzenia i ewentualnie wnieść
    > poprawki czy uzupełnienia do protokołu .

    Jeszcze musisz przekonać sąd, że taki artykuł istnieje...

    KG

  • 8. Data: 2003-10-27 07:46:03
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w
    wiadomości news:3F9CCC14.7030605@Xop.plX

    > Jeszcze musisz przekonać sąd, że taki artykuł istnieje...

    Heheh, jeszcze się musi przekonać *co to jest sąd*
    (czyt. sędzina), co taki sąd może, a dlaczego pozwany
    *nic nie może* i dlaczego powódka *wszystko może*

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    ...ostatnio ojciec przeczytał w pewnej ankiecie, że najwięcej wypadków

  • 9. Data: 2003-10-27 09:47:30
    Od: "" <m...@W...onet.pl>

    wczoraj pożyczyłem K.P.C. od kolegi, który studiuje prawo. Po prostu wezmę ten
    kodeks na rozprawę.
    Księga pierwsza. Proces
    Tytuł VI.Postępowanie.
    Dział I.Przepisy ogólne o czynnościach procesowych.
    Rozdział 3. Posiedzenia sądowe.
    i tam właśnie jest art. 154.

    a swoją drogą to śmieszne ,żebym to ja udowadniał istnienie przepisu...ale cóż
    wszystko sie może zdarzyć, sędzina też człowiek, nikt nie jest doskonały.
    pozdro, Mark

  • 10. Data: 2003-10-27 18:54:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale czemu tak strasznie komplikujecie. Art. 9 kpc mówi: "Rozpoznawanie
    spraw odbywa się jawnie, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.
    (...)". Dalej znajdujemy art. 148§1 kpc mówiący Jeżeli przepis szczególny
    nie stanowi inaczej, posiedzenia sądowe są jawne, a sąd orzekający
    rozpoznaje sprawy na rozprawie. Powołany przez Ciebie przepis art. 154 kpc
    dotyczy posiedzeń niejawnych, co w tym wypadku chyba miejsca mieć nie
    będzie. Tak, czy inaczej z mojego doświadczenia wynika, że o ile dana
    osoba nie jest świadkiem w postępowaniu, to może siedzieć na sali. Co
    najwyżej sędzia na początku zapyta o charakter obecności.