  • 11. Data: 2014-01-07 22:28:48
    Temat: Re: Wypadki a promile
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jan 2014, t-1 wrote:

    > Brakuje mi jednak informacji ile promili mają zazwyczaj pijani sprawcy
    > wypadków drogowych?

    I to jest gwóźdź programu.
    IMO jest to pierwsza z ważnych informacji statystycznych, której
    nie ma.

    Drugi element został również poruszony w wątku - przez "wt".

    Gdzieś już pisałem: pijany, który jednoosobowo osiągnął wskaźnik
    zabijalności pieszych 150% z *całego* 2012r przez *wszystkich*
    pijanych, wyróżniał się na drodze.

    I jest to - całkiem wyraźnie statystycznie widoczna - wystarczy
    porównać udział nietrzeźwych sprawców wypadków w kategorii
    "nadmierna prędkość" z kilkoma innymi zdarzeniami, różnica
    jest dramatyczna, nadreprezentacja przedstawiona liniowo
    graficznie spowoduje zniknięcie innych przyczyn wypadku.

    Krótko mówiąc: *NIEKTÓRZY* pijani są naprawdę groźni.
    Po pierwsze, z braku danych statystycznych nie można tego
    wykazać na pewno, ale są to "dwupromilowcy" i wyżej
    (przy czym ci znacznie wyżej mają statystycznie mały zasięg
    zygzakowania).
    Po drugie, są to *widoczni* kierujący.
    Ci "z ułańską fantazją".

    I teraz jeszcze pytanie: czy dla wypadku z zabiciem 6 pieszych
    nacisk należy kłaść na to, że jechał pijany, czy na to,
    że jechał >100km/h?
    Przecież on miał energię katapultowania (z progu, który
    AFAIR tam był) przewyższającą
    tę dla prędkości dozwolonej przekraczającą nie mniej
    "normę", niż jego 2 promile przekraczały dozwolone 0,2%!

    > I czy 0.5 promila jest w związku z tym dobrą i jednoznaczną granicą
    > nietrzeźwości,

    IMO nie.
    Patrz niżej.
    NIGDY (IMO) granica w postaci "kreski" nie jest dobra.
    Jej poziom to osobna sprawa, w której też się zgadzam
    z Twoimi uwagami.

    > szczególnie gdy sankcje maja być bardzo zaostrzone?
    > Czy nie powinno wprowadzić się dodatkowych badań stwierdzających
    > jednoznacznie stan ograniczonej sprawności.

    Też, to jest pewna wersja rozwiązania.
    Ale powiedzmy określenie granic kary (maksymalnej i minimalnej)
    w potędze nie niższej niż kwadrat przekroczenia limitu
    miałoby pewnien sens.
    A nie "bezwzględny próg", co w przepisach *ZAWSZE* uważam
    za bezsens.

    > Ostatni, sztandarowi przestępcy mieli raczej około 2 promili wzmocnionych
    > narkotykami i nie były to zwietrzałe promile po odpoczynku.

    Jakoś tak.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-01-07 22:35:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jan 2014, u2 wrote:

    > niedawno tusk zlagodzil przepisy dotyczace nietrzezwych rowerzystow,
    > slyusznie, choc argumentacja, ze sa bardziej dla sibie zagrozeniem
    > mnie nie przekonuje.

    Przede wszystkim są znacznie mniejszym zagrożeniem dla innych
    uczestników ruchu, co ma odbicie w statystyce właśnie, zaś
    teoretycznie sprowokowanie TIRmana do wjechania na przystanek
    pełen ludzi jest teoretycznie możliwe, tyle, że znacznie mniej
    prawdopodobne, niż np. śmierć podobnej liczby osób z powodu
    zapiętych pasów (nie, nie napisałem "niezapiętych"!)

    > trzeba rowniez wziac pod uwage przepisy stosowane w innych cywilizowanych
    > krajach n.p. w Niemczech. tam mozna miec do 0,8 promilla, ale nie oplaca sie
    > popelniac przestepstw drogowych. dlatego jest tam ich zdecydowanie mniej.

    Takie wnioski mają jedną wadę: są mało populistyczne :>
    A populizm jest WAŻNY.
    Dlaczego?
    Sprawcy tych pozostałych ok. 30 tysięcy wypadków, nie spowodowanych
    przez pijanych, potrzebują chłopca do bicia, z braku dopuszczalności
    szukania czarownic, żydów, a po części również cyklistów ;>, pijani
    są doskonałym "elementem".
    I teraz hint: WSZYSCY PIJANI ("pijani wg prawa").

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2014-01-07 22:42:43
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 2014-01-07 22:09, g672 pisze:

    > Jest pretekst...
    > Jest znowu okazja do kasy się dobrać... ;)
    > Kontrole będą często i gęsto

    trudno oczekiwac od bucka czytania ze zrozumieniem. kontrola to
    najwyzsza forma zaufania do pijanych kierowcow. a tych systematycznie ubywa.

    --
    "Żydów gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, że są narodem
    wybranym. Czują się oni upoważnieni do interpretowania wszystkiego,

  • 14. Data: 2014-01-07 22:53:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jan 2014, Budzik wrote:

    > Użytkownik wt s...@p...onet.pl ...

    > Tylko?

    Zależy co mamy na uwadze.
    Jeśli bilans ofiar, to wykluczenie nieustępowania pierwszeństwa
    (w tym przejazdów na czerwonym) dałoby lepszy wynik, niż
    wykluczenie pijanych.

    > A ilu pijanych jezdzi po drogach?

    Nie wiemy.

    Uprzedzę tezy o wszelkich "wynikach" dotyczących łapanek.

    Otóż jakby ktoś ośmielił się twierdzić, że liczba kierowców
    którzy nie przekraczają prędkości odpowiada promilowi promila
    złapanych przez fotoradary, to by się ośmieszył, prawda?
    A przecież kierowcy "łapani" na badaniu trzeźwości to są
    ludzie z tego samego narodu, równie dobrze (statystycznie)
    wyposażeni w CB, janosika i inne takie, a co chyba bardziej
    istotne, lepiej wiedzący "gdzie stają" i fatygujący się
    nadkładaniem kilku kilometrów tam gdzie trzeba.
    Do tego patrol nie stoi z plakietką "za inne wykroczenia
    nie karzemy", tym samym wzajemne ostrzeganie jest przez
    kierowców "usprawiedliwione społecznie" :P
    (no bo jak to tak, pozwolić żeby ktoś wpadł na przekroczeniu
    prędkości albo nieprawidłowym wyprzedzaniu?)

    Dlatego *NIE* wiemy, ilu pijanych tak naprawdę jeździ.

    Dobrowolne badanie, w których pewnie tylko część tak
    naprawdę się przyznaje, daje taki wynik:

    http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/62-wiat-prob
    lemow/614-nietrzezwosc-na-drogach.html
    +++
    Kolejnym Ÿródłem informacji sš więc dane o liczbie nietrzeŸwych
    kierowców zatrzymanych przez policję drogowš.
    Rocznie jest ich około 220-230 tysięcy, ale niektórzy specjaliœci
    twierdzš, że policja ujawnia jedynie 10% i że "ciemna liczba" może
    wynosić nawet 2 miliony.
    Skalę problemu nietrzeŸwoœci można oczywiœcie szacować na podstawie
    badań opinii społecznej.
    We wspomnianych badaniach SARTRE 2 do prowadzenia pojazdu po spożyciu
    alkoholu przyznało się 16% polskich kierowców, 31% twierdziło,
    że nigdy nie pije alkoholu przed jazdš samochodem,
    a kolejne 52.8% - że w ogóle nigdy nie pije alkoholu.
    Jeżeli przyjmiemy, że w Polsce około 12 milionów ludzi ma prawo jazdy,
    to na podstawie tych deklaracji można uznać, że po spożyciu alkoholu
    jeŸdzi samochodem około 1.9 miliona kierowców.
    ---

    Dodam, że "najlepszą metodę" opisaną w następnym zdaniu (cytatu)
    skrytykowałem wyżej, pisząc przed sięgnięciem po cytat :)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2014-01-07 23:03:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jan 2014, u2 wrote:

    > http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/liczba-pijany
    ch-kierowcow-spadla-po-raz-pierwszy-od-lat

    > Prawie 6 mln kontroli trzeźwości rocznie i wysokie kary za prowadzenie po
    > pijanemu przynoszą efekty ujawnia "Rzeczpospolita".

    Kilkaset fotoradarów i wysokie kary przynoszą efekty, spadła liczba
    wyłapywanych przez fotoradary ;)
    (naprawdę spadła, tylko jak to się ma do PRZEKROCZEŃ PRĘDKOŚCI tak
    w ogóle?)

    > Po raz pierwszy od kilku lat zmalała liczba nietrzeźwych kierowców na drogach

    Oszustwo dziennikarskie ;)
    Spadła liczba ZŁAPANYCH nietrzeźwych.

    > Policja twierdzi, że to właśnie częste kontrole, ale też różne akcje
    > prewencyjne przemawiają do wyobraźni kierowców i ich bliskich.

    Być może.
    Ale "wynik łapanki" ciągle tego nie dowodzi.

    Osobna sprawa: rok 2012: 4 pieszych zabitych przez pijanych
    kierujących (wszystkich pijanych łącznie, przez cały rok).
    Próba wywodzenia jakichkolwiek wniosków z nasilenia "akcji
    przeciw alkoholowi na drodze" prowadzi do absurdalnych wniosków :>

    A może... może jednak *CEL* akcji jest zły?

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2014-01-07 23:14:41
    Od: hikikomorisan <h...@a...pl>

    On 07.01.2014 22:42, u2 wrote:

    > trudno oczekiwac od bucka czytania ze zrozumieniem. kontrola to
    > najwyzsza forma zaufania do pijanych kierowcow. a tych systematycznie
    > ubywa.

    niekoniecznie

    ubywa w statystykach zatrzymanych.

    moze sie okazac, ze wzrasta

    jesli ilosc kontroli ogolnie tez wzrasta

    zalozmy

    10 lat temu

    10 tys kontroli
    500 pijanych

    obecnie

    100 tys kontroli
    4000 pijanych

    ilosc pijanych wzrosla czy spadla?

    http://www.bankier.pl/wiadomosc/Chcesz-biedowac-na-s
    tarosc-Zaufaj-panstwu-2929060.html

    zen.aspx

  • 17. Data: 2014-01-08 00:24:20
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-01-07 17:05, t-1 pisze:
    > Dosyć dużo informacji statystycznych o wypadkach i pijanych kierowcach
    > jest tu:
    > http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Tragedia-w-Ka
    mieniu-Pomorskim-Ojciec-pasazerki-BMW-corka-chciala-
    odejsc-od-Mateusza-S,wid,16302517,wiadomosc.html?tic
    aid=111fb1

> [...]
    > Ostatni, sztandarowi przestępcy mieli raczej około 2 promili
    > wzmocnionych narkotykami i nie były to zwietrzałe promile po odpoczynku.

    Same liczby niczego nie wskaza. Ponoc w USA co 5 wypadek ze zgonem to
    winna pijanego kierowcy (a limit jest tam wysoki). W Polscem gdzie limit
    jest bardziej restrykcyjny, pijani kierowcy odowiadaja za 15% zgonów
    (dane z 2009). W niektórych krajach ten wskaznik jest bliski 0%. Łatwo
    sie domyslec, ze tak jest w krajach gdzie panuje restrykcyjne prawo
    koraniczne. Trzeba by było poznac dane nt ilu kierowców na drodze
    srednio w danej chwili jedzie na podwojnym gazie. Jesl iw Polsce jest to
    np. 1% to wskazywałoby, ze te 4 piwa jednak moga zabijac, ale jesli
    okazałoby się, ze 15% to trzeba by wywnioskowac, ze ma to niewielkie
    znaczenie.

    --
    @foe_pl

  • 18. Data: 2014-01-08 00:25:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dlatego *NIE* wiemy, ilu pijanych tak naprawdę jeździ.i

    Ujawnianie nietrzeźwych kierujących jest niestety ograniczane możliwościami
    "przerobienia". Weźcie pod uwagę, że jak sie już kierującego zatrzyma, to
    policjantom schodzi ze 2 godziny. Zmiana ma 8 godzin. Jak nawet policjanci
    stanął w miejscu, w którym pijanych jest mnóstwo (wiejska remiza w sobotę
    :-) to i tak złapią góra 1-2 spośród tych kilkudziesięciu, co tam jeżdżą.
    Jeszcze inny aspekt, to zachowanie równowagi pomiędzy wykrywaniem, a
    funkcjonalnością. Nocą można sobie pewnie znaczący procent kierujących, ale
    w dzień spowodowałoby to paraliż ruchu.

  • 19. Data: 2014-01-08 00:33:50
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-01-07 21:55, Budzik pisze:
    > No chyba, ze co 10 jedzie pijany, wtedy moznaby wywnioskowac, że alkohol
    > nie wpływa na sprawność za kierownica.

    Na pewno wpływa, to medyczny fakt. Sadze jednak, ze wiekszosc
    funkcjonalnych alkoholików biorą poprawkę na to, ze wolniej reagują i
    mniej widzą. Moj ojciec ma słabszy wzrok i jak jedzie pozna nocą po
    miescie to strasznie wolno sie toczy po ulicach. Policja wtedy nader
    czesto go wyłapuje i od razu kaza dmuchac.

    --
    @foe_pl

  • 20. Data: 2014-01-08 00:56:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "the_foe" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (dane z 2009). W niektórych krajach ten wskaznik jest bliski 0%. Łatwo
    > sie domyslec, ze tak jest w krajach gdzie panuje restrykcyjne prawo

    No ale to nie dowód na wpływ alkoholu na bezpiecześtwo, tylko stwierdzneie
    oczywistego faktu, że jak tam alkoholu nie piją z zasady, to trudno by
    pijani powodowali wypadki.

    Kiedyś jeden uznany autorytet nba wykładzieprzekonywał, że pozywytnym
    skutkiem utrudnionego dostępu do broni jest mniejsza ilość samobójstw
    popełnianych za pomocę broni. I jeszcze miał do mnie pretensje, gdy
    ripostowałem, że jakbyśmy mieli dzięki temu szczgólnie mniej samobójstw, to
    byłby sukces, ale skoro mamy mniej więcej tyle samo, tylko ludzie częśćiej
    po sznurek czy pastylki sięgają, to żaden sukcest a jedynie skutek
    prawidłowości statystycznej.

> [...]
    > wskazywałoby, ze te 4 piwa jednak moga zabijac, ale jesli okazałoby się,
    > ze 15% to trzeba by wywnioskowac, ze ma to niewielkie znaczenie.

    Moim zdaniem możnaby to oszacować na podstawie ilości kontroli drogowych i
    ilości ujawnienia nietrzeźwych kierujących. Z tym, że trzeba mieć
    świadomość, że bedzie to trochę zakłócona statystyka, bo policjanci jakoś
    sobie tam typują tych nietrzeźwych. Więc trzebaby było zrobić takie
    badanie, że bierzemy, stawiamy patrol i losowo komputer typuje, które
    pojazdy kontrolujemy. Ale wydaje mi się, ze pomijając jakieś szczególne
    okoliczności, to ilość tych nietrzeźwych kierujących raczej będzie bliższa
    jednoprocentowego progu, niż 15%.