  • 1. Data: 2014-01-07 13:29:00
    Temat: Prawo spadkowe
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Witajcie.
    Powiedzcie, czy przytoczone pismo ma jakiś sens, bo się pogubiłam:

    " Oświadczam, iż uchylam się od skutków prawnych nie złożenia oświadczenia
    woli odrzucenia spadku w terminie, i proszę o przyjęcie mojego oświadczenia
    o odrzuceniu spadku po zmarłej 04.11.2012r. XY.
    Chciałabym podnieść że nie utrzymywałam kontaktu ze zmarłą XY, a zrzekajac
    się spadku na rzecz AB uznałam sprawę spadku za zamkniętą. Nie były mi znane
    zarówno przywileje jak i obowiązki wynikające z nabycia spadku stąd moje
    niedopatrzenie które nie było przejawem złej woli lecz nieświadomoscia prawa
    spadkowego."

    Interpunkcja itd żywcem skopiowana.

    Jak na mój gust, tu nic nie pasuje - po pierwsze, jak można się uchylić od
    skutków prawnych, po drugie ZTCW nie można się zrzec spadku na rzecz AB, po
    trzecie nieznajomość prawa szkodzi i nie zwalnia z odpowiedzialności.
    Ale ja jestem laik, dlatego proszę Was o opinię.

    Jeśli mają znaczenie okoliczności na podłożu których powstało to pismo -
    opiszę.

    J.

    www.kontestacja.com

  • 2. Data: 2014-01-07 14:38:29
    Temat: Re: Prawo spadkowe
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 07 sty 2014 13:29, krys pisze:
> [...]
    > Ale ja jestem laik, dlatego proszę Was o opinię.
    >
    > Jeśli mają znaczenie okoliczności na podłożu których powstało to pismo -

    Coś za mocno zakombinowane tu jest. Błędem nie można uznać nieznajomości
    prawa i skutków prawnych swego zachowania (tu: braku oświadczenia o
    odrzuceniu spadku).

    A całość opiera się na art. 1019 par. 2 Kodeksu cywilnego.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2014-01-07 15:12:19
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    .B:artek. wrote:

    > Coś za mocno zakombinowane tu jest.

    No własnie też mi się tak wydaje.

    > Błędem nie można uznać nieznajomości
    > prawa i skutków prawnych swego zachowania (tu: braku oświadczenia o
    > odrzuceniu spadku).
    >
    > A całość opiera się na art. 1019 par. 2 Kodeksu cywilnego.

    Znalazłam takie coś:

    " Odnosząc się do treści pierwszego pytania zawartego w interpelacji,
    wskazać trzeba, że art. 1019 K.c. przewiduje możliwość uchylenia się od
    skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, jeżeli
    oświadczenie takie zostało złożone pod wpływem błędu lub groźby (art. 1019 §
    1 K.c.) oraz uchylenia się od skutków prawnych niezachowania terminu do
    złożenia takiego oświadczenia, w przypadku gdy oświadczenie to z powodu
    błędu lub groźby nie zostało złożone (art. 1019 § 2 K.c.).

    Uchylenie się od skutków prawnych złożenia lub niezłożenia oświadczenia
    powinno nastąpić przed sądem, a spadkobierca powinien jednocześnie
    oświadczyć, czy i jak spadek przyjmuje, czy też go odrzuca. Skuteczność
    uchylenia się od skutków prawnych oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu
    spadku uzależniona jest od zatwierdzenia przez sąd.

    Podkreślić trzeba, że znaczenie prawne ma tylko błąd co do treści
    czynności prawnej (art. 84 § 1 zd. 1 K.c.), który ponadto jest obiektywnie i
    subiektywnie istotny (art. 84 § 2 K.c.). W omawianym przypadku błąd co do
    treści czynności prawnej może być błędem, np. co do tytułu powołania do
    dziedziczenia, osoby spadkodawcy, przedmiotu spadku. O istotności takiego
    błędu decyduje ustalenie, czy spadkobierca mający wyobrażenie o rzeczywistym
    stanie rzeczy, tj. niedziałający pod wpływem błędu, złożyłby oświadczenie o
    przyjęciu lub odrzuceniu spadku.

    Innymi słowy, podstawę uchylenia się przez spadkobiercę od skutków
    prawnych niezłożenia w terminie oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu
    spadku może stanowić błąd prawnie doniosły (art. 1019 § 2 w zw. z art. 84 §
    1 zd. 1 i § 2 K.c.). Błędem takim nie jest nieznajomość przedmiotu spadku
    pozostająca w związku przyczynowym z niedołożeniem przez spadkobiercę
    należytej staranności w ustalaniu rzeczywistego stanu majątku spadkowego
    (postanowienie SN z dnia 30 czerwca 2005 r., IV CK 799/04, OSNC 2006, nr 5,
    poz. 94). W uzasadnieniu wskazanego powyżej postanowienia Sąd Najwyższy
    podniósł, że niedołożenie należytej staranności przez spadkobiercę w
    ustalaniu rzeczywistego stanu majątku spadkowego polega na niepodjęciu
    określonych, uzasadnionych w danej sytuacji działań zmierzających do
    uzyskania wiedzy o rzeczywistym stanie majątku spadkowego.

    Spadkobierca ma więc możliwość uchylenia się od skutków prawnych
    oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, jak również uchylenia się od
    skutków prawnych niezachowania terminów określonych w art. 1015 § 1 K.c. do
    złożenia takich oświadczeń, o ile złożenie takiego oświadczenia lub jego
    brak (milczenie spadkobiercy) spowodowany był błędem lub groźbą (art. 1019 §
    2 K.c.). W konsekwencji tego uznaje się, że dany spadkobierca nie złożył
    oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku. Wówczas stosownie do treści
    art. 1015 § 2 K.c. wobec braku oświadczenia spadkobiercy następuje albo
    proste przyjęcie spadku (art. 1015 § 2 zd. 1 K.c.), albo przyjęcie spadku z
    dobrodziejstwem inwentarza, jeżeli w stosunku do spadkobiercy istnieją
    podstawy do jego ubezwłasnowolnienia (art. 1015 § 2 zd. 2 K.c.) "

    Jeśli dobrze zrozumiałam, to pisemko spadkobierców w ogóle nie ma sensu?
    Był czas do pół roku po śmierci na odrzucenie spadku i basta?

    J.

    www.kontestacja.com

  • 4. Data: 2014-01-07 15:20:28
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 07 sty 2014 15:12, krys pisze:
    > Jeśli dobrze zrozumiałam, to pisemko spadkobierców w ogóle nie ma sensu?
    > Był czas do pół roku po śmierci na odrzucenie spadku i basta?

    Pismo jest rozpaczliwą próbą odrzucenia spadku w sytuacji, gdy jest już
    na to za późno. Moim zdaniem nie powinno to przejść. Uważam, że podobnie
    rygorystycznie powinien ocenić to sąd.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2014-01-07 15:27:31
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    .B:artek. wrote:

    > Pismo jest rozpaczliwą próbą odrzucenia spadku w sytuacji, gdy jest już
    > na to za późno. Moim zdaniem nie powinno to przejść. Uważam, że podobnie
    > rygorystycznie powinien ocenić to sąd.

    Dokładnie o to chodzi.
    A jeśli juz jesteś taki miły, to mozesz mi powiedziec, czy powołanie się na
    to, że żyło się w przeswiadczeniu, że spadkobierca sporządził testament, w
    którym powołał do spadku AB, w związku z tym reszta spadkobierców uznała
    sprawę za zamkniętą, więc nic nie robiła w sprawie spadku, może być uznane
    za błąd pozwalający przywrócić termin?

    J.

    www.kontestacja.com

  • 6. Data: 2014-01-07 15:39:16
    Od: walker <m...@g...com>

    On 01/07/2014 01:29 PM, krys wrote:
> [...]
    > Ale ja jestem laik, dlatego proszę Was o opinię.
    >
    > Jeśli mają znaczenie okoliczności na podłożu których powstało to pismo -

    ale chyba 6 miesiecy biegnie dopiero od terminu doreczenia pisma o
    smierci przez sad?

    chyba nie powiecie mi ze moge odziedziczyc dlugi i nic o tym nie wiedzac?

  • 7. Data: 2014-01-07 15:41:49
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 07 sty 2014 15:39, walker pisze:
    > ale chyba 6 miesiecy biegnie dopiero od terminu doreczenia pisma o
    > smierci przez sad?

    Nie, od śmierci. Myślisz, że sąd zajmuje się informowaniem bliskich o
    śmierci jakiejś osoby?

    > chyba nie powiecie mi ze moge odziedziczyc dlugi i nic o tym nie wiedzac?

    Dokładnie tak jest.

    --
    .B:artek.

  • 8. Data: 2014-01-07 15:49:32
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 07 sty 2014 15:27, krys pisze:
> [...]
    > sprawę za zamkniętą, więc nic nie robiła w sprawie spadku, może być uznane

    Myślę, że dużo będzie zależało od tego na jakiej podstawie ktoś myślał,
    że a) jest testament, b) na podstawie testamentu powołana została
    jedynie osoba AB.

    Moim zdaniem sąd będzie musiał mieć wyraźne przekonanie, że w sytuacji
    nie chodzi o zwykłe "olanie" sprawy przez spadkobierce i "obudzenie się"
    po terminie - gdy dotarło, że coś dziedziczy, w szczególności długi - a
    chodzi o rzeczywiste mylne przeświadczenie w sytuacji, gdy
    zainteresowana osoba od początku trzymała rękę na pulsie sprawy.

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2014-01-07 16:03:34
    Od: walker <m...@g...com>

    On 01/07/2014 03:41 PM, .B:artek. wrote:

    > Nie, od śmierci. Myślisz, że sąd zajmuje się informowaniem bliskich o
    > śmierci jakiejś osoby?

    > Dokładnie tak jest.

    a moge przed smiercia osoby, zawiadomic sad ze chce dziedziczyc z
    dobrodziejstwem inwentarza?

  • 10. Data: 2014-01-07 16:08:44
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    .B:artek. wrote:

    > Myślę, że dużo będzie zależało od tego na jakiej podstawie ktoś myślał,
    > że a) jest testament, b) na podstawie testamentu powołana została
    > jedynie osoba AB.

    AB jeszcze za życia spadkodawcy twierdziła, że jest w posiadaniu testamentu.
    Wycofała sprawę spadkową kiedy się zorientowała, że są długi i po
    testamencie słuch zaginął. Sprawę spadkową założył wierzyciel.

    J.

    www.kontestacja.com