  • 31. Data: 2018-08-09 10:59:39
    Temat: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 09.08.2018 Akarm <a...@w...pl> napisał/a:

    > klatce, to uzyskasz efekt podobny do wyłączenia bezpieczników. Nic nie
    > będzie działało - brak zamknięcia obwodu.

    Poza tym, że bolce w gniazdku w łazience (i tym samym np. obudowa
    pralki) będą podłączone pod fazę (środek ochrony przeciw porażeniu
    nazywany dawniej "zerowaniem"), to faktycznie "nic się nie
    będzie działo" :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 32. Data: 2018-08-09 11:22:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 10:54, Akarm pisze:

    > A to, w jaki sposób puścisz sobie prąd w *swojej* instalacji, to jest
    > tylko twoja wola i nic nikomu do tego.

    I to jest istotne. Jeśli odłączę wszystko w swoi domu i podłączę sobie o
    gołych przewodów 360V zamiast 230 V, to nikomu żadnego zagrożenia nie
    uczynię. Jeśli gdziekolwiek powstanie zagrożenie i "faza" pójdzie na
    "obudowę", to wywali zabezpieczenie. Teoretycznie tak nie powinno być.
    Natomiast nadal podkreślam, że po prostu z tym akurat żartowałem.

  • 33. Data: 2018-08-09 11:26:34
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 10:59, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > pralki) będą podłączone pod fazę (środek ochrony przeciw porażeniu
    > nazywany dawniej "zerowaniem"), to faktycznie "nic się nie

    Tak jest, uzyskasz efekt podobny do wykręcenia bezpieczników - czyli nic
    nie będzie działało.
    W starych instalacjach, tych z zerowaniem, dostaniesz bonus w postaci
    fazy na kołku ochronnym. Ale nadal nic nie będzie działało. A ewentualne
    "kopnięcie" będzie mogło nastąpić tylko jeśli złapiesz się dodatkowo za
    uziemiony kaloryfer. ;)

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 34. Data: 2018-08-09 11:28:36
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 07.08.2018 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > To zależy jak bardzo chcesz zaszaleć. Poziom EXPERT, to po wykręceniu
    > bezpieczników i powyłączaniu wszystkiego u siebie przepięcie między
    > fazami uziemienia na tym bezpieczniku. Coś u sąsiada dostanie 360 V.
    > Potem spokojnie obserwujesz, kto wymieni lodówkę, pralkę i co mu tam
    > jeszcze spalisz :-) Potem możesz mimochodem rzucić, czy chce powtórkę z
    > rozrywki.

    A możesz ciut podkręcić jasność? Co oznacza "przepięcie między fazami
    uziemienia na tym bezpieczniku"?

    Chodzi o to, że podpisasz do przewodu neutralnego fazę
    (po odłączeniu neutralnego od strony zasilania), ale inną niż
    na przewodzie fazowym w tym obwodzie?

    To ma szanse zadziałać- w obwodzie będzie napięcie
    międzyfazowe (400V). Ale musisz mieć zasilanie trójfazowe.
    Z grubsza tak samo zadziała, gdy sąsiad ma od Ciebie
    wszystkie 3fazy plus N- na jednych odbiornikach będzie
    mieć 0, na innych 400V.

    A jeśli jest zasilanie jednofazowa, to jedynym skutkiem
    będzie ewentualna "faza na bolcach", o czym już się rozpisywano.

    Teoretycznie:
    - sąsiad może mieć zasilanie z innej fazy
    - istnieje połączenie przewodów N instalacji sąsiada-
    tej legalnej, i tej nielegalnej.

    Ale wtedy też wcześniej zadziała zabezpieczenie
    (Twoje), bo PEN u sąsiada raczej będzie miał niską oporność
    doziemną.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 35. Data: 2018-08-09 11:37:06
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 09.08.2018 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:

    > I to jest istotne. Jeśli odłączę wszystko w swoi domu i podłączę sobie o
    > gołych przewodów 360V zamiast 230 V, to nikomu żadnego zagrożenia nie

    A skąd 360V? Międzyfazowe to 400V :-)

    > uczynię. Jeśli gdziekolwiek powstanie zagrożenie i "faza" pójdzie na
    > "obudowę", to wywali zabezpieczenie. Teoretycznie tak nie powinno być.

    Ale wiesz, na czym polega zabezpieczenie przez zerowanie? Właśnie
    na tym, że "obudowa" ma potencjał N. Wtedy jakiekolwiek przebicie
    izolacji do obudowy skutkuje zwarciem i zadziałaniem zabezpieczenia
    nadprądowego ("bezpiecznika", "korka"- jak kto zwał). Więc jeśli
    na obudowie jest faza, to jest zagrożenie życia przy dotknięciu.
    Punkt zerowy transformatora jest uziemiony, więc prąd rażeniowy
    popłynie. I co gorsza, jest stosunkowo niewielki, więc zabezpieczenie
    nadprądowe nie ma szans zadziałać.

    Oczywiście nie dotyczy to zabezpieczenia różnicowoprądowego
    (jeśli jest).

    Wystarczy więc, że w instalacji starego typu zamienisz
    fazę z PEN, by wywołać śmiertelne zagrożenie. A wszystkie
    urządzenia będą działać!

    > Natomiast nadal podkreślam, że po prostu z tym akurat żartowałem.

    Ale wydaje mi się, że z tym to akurat nie powinno się żartować.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 36. Data: 2018-08-09 11:40:15
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

> [...]

    > fazy na kołku ochronnym. Ale nadal nic nie będzie działało. A ewentualne
    > "kopnięcie" będzie mogło nastąpić tylko jeśli złapiesz się dodatkowo za

    Żebyś się nie zdziwił. Rzadko kiedy oporność podłoża jest na tyle
    duża, żeby dotknięcie było bezpieczne. W szczegółności zauważ,
    gdzie w instalacjach z zerowaniem rzeczone zerowanie było
    stosowane. Wystarczy że ktoś dotknie pralki stojąc na mokrej
    podłodze.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 37. Data: 2018-08-09 11:49:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 10:59, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > pralki) będą podłączone pod fazę (środek ochrony przeciw porażeniu
    > nazywany dawniej "zerowaniem"), to faktycznie "nic się nie

    Obwód "0" do obudowy, to zupełnie co innego, niż "0" w połączeniu
    gwiazda / trójkąt. Nie wiem od jak dawna, ale kilkudziesięciu lat tych
    obwodów łączyć nie wolno.

  • 38. Data: 2018-08-09 11:56:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 11:37, Dominik Ałaszewski pisze:

    > A skąd 360V? Międzyfazowe to 400V :-)

    Mnie wychodzi 335,58 V, ale nie chce mi się przepychać z Tobą.

> [...]
    > Punkt zerowy transformatora jest uziemiony, więc prąd rażeniowy
    > popłynie. I co gorsza, jest stosunkowo niewielki, więc zabezpieczenie

    No to tak, to działało bardzo wiele lat temu. Już w latach 90-tych był
    osobny przewód zerowania bezpieczeństwa-czy jak się to tam obecnie nazywa.

> [...]
    > urządzenia będą działać!

    > Ale wydaje mi się, że z tym to akurat nie powinno się żartować.

    Jak już pisałem kilka razy widziałem skutki takich pomyłek i nigdy
    nikomu się nic nie stało. Popaliły się zasilacze, lodówki i to, co było
    w danym momencie podłączone.

  • 39. Data: 2018-08-09 11:57:33
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09-08-18 o 11:28, Dominik Ałaszewski pisze:

    > A możesz ciut podkręcić jasność? Co oznacza "przepięcie między fazami
    > uziemienia na tym bezpieczniku"?

    A wiesz, jak działa przełącznik "gwiazda / trójkąt"? Chodziło mi o coś
    takiego. Czasem, jak ktoś bez pojęcia zaczyna grzebać w instalacji, to
    mu się to niechcący udaje zrobić.

  • 40. Data: 2018-08-09 12:09:40
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 sierpnia 2018 21:34:16 UTC+2 użytkownik Queequeg napisał:

    > Instalacja była tu robiona przez jakiegoś partacza, ale ewidentnie po
    > włączeniu jednego z bezpieczników (zabezpiecza światło w korytarzu, w
    > łazience oraz gniazdka w sypialni) pobór skacze, sądząc po diodzie na
    > liczniku tak do ok. 400W.
    400W jeśli tak ciągle jest pobór to masz tam co najmniej całe mieszkanie sąsiada
    podłączone
    0,4kW x 24godz x 30dni=300kW. Tyle to mniej więcej na miesiąc dom jednorodzinny
    zużywa