  • 151. Data: 2018-08-13 07:04:33
    Temat: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No a jest taki art. 160 dla potencjału na PEN?

    § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia
    albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności
    do lat 3.

    Taki sam jak na na przykład rzucanie doniczkami z wysokości na chodnik.

    To inaczej - obawiasz się włamania, więc kraty w oknach podłączasz pod
    napięcie - wolno? No nie. A tu chcesz podłączyć pod napięcie, coś co z
    zasady ma służyć, żeby napięcie nigdy się tam nie pojawiło i jest
    poisane w normach jako urządzenie _chroniące_ przed porażeniem.

    Shrek

  • 152. Data: 2018-08-13 08:39:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-13, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > zasady ma służyć, żeby napięcie nigdy się tam nie pojawiło i jest
    > poisane w normach jako urządzenie _chroniące_ przed porażeniem.

    No ale to są przepisy ogólne i sam fakt rzucenia doniczką nie podpada.
    Muszą zaistnieć dodatkowe okoliczności aby podpadło. Natomiast
    prowadzenie w stanie nawalonym jest bezwarunkowo czynem zabronionym bo
    wystarczy być nawalonym i prowadzić i już jest odpowiedzialność karna.
    Samo podłączenie fazy na PEN nie jest i tyle. Tak samo nie musi
    bezwarunkowo powodowac zagrożenia czyjegoś życia.

    --
    Marcin

  • 153. Data: 2018-08-13 09:55:26
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 07:04, Shrek pisze:

> [...]
    > zasady ma służyć, żeby napięcie nigdy się tam nie pojawiło i jest
    > poisane w normach jako urządzenie _chroniące_ przed porażeniem.

    Jesteś przekonany, ze jeśli ja chcę w _swojej_ instalacji podłączyć
    przewody o innych kolorach, niż ma sąsiad, to robię coś niezgodnego z
    prawem?
    https://youtu.be/WOFk0PpG1EA?t=38m2s
    ;)

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 154. Data: 2018-08-13 11:06:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-08-13, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    >Samo podłączenie fazy na PEN nie jest i tyle. Tak samo nie musi
    >bezwarunkowo powodowac zagrożenia czyjegoś życia.

    Biorac pod uwage, ze ten kabel jest polaczony z bolcami w gniazdkach i
    czesto obecny na obudowach urzadzen - to moze podpadac pod
    "sprowadzenie zagrozenia katastrofą".

    Teraz by trzeba przeanalizowac KK czy to wlasciwy zarzut, czy jednak
    trzeba na trupa poczekac.
    A moze wystarczy, ze kogos kopnie ...

    No i jesli samo polaczenie zostalo wykonane celowo, z zamiarem
    uszkodzenia sprzetu ale grozilo smiercia ludzi, o czym sprawca
    zapomnial,
    to czy mozna postawic zarzut usilowania zabójstwa ?

    J.

  • 155. Data: 2018-08-13 11:40:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Biorac pod uwage, ze ten kabel jest polaczony z bolcami w gniazdkach i
    > czesto obecny na obudowach urzadzen - to moze podpadac pod
    > "sprowadzenie zagrozenia katastrofą".

    Trzeba ocenic stan faktyczny a nie gdybać. Jak mam za licznikiem jedno
    gniazdko i zamienie sobie w nim miejscami przewody to tez kryminał i
    katastrofa?

    > Teraz by trzeba przeanalizowac KK czy to wlasciwy zarzut, czy jednak
    > trzeba na trupa poczekac.
    > A moze wystarczy, ze kogos kopnie ...

    Pewnie wystarczy, ale musi MZ być spełniony ten dodatkowy warunek, albo
    inne okoliczności muszą wskazywać, na faktyczne zagrożenie.

    > No i jesli samo polaczenie zostalo wykonane celowo, z zamiarem
    > uszkodzenia sprzetu ale grozilo smiercia ludzi, o czym sprawca
    > zapomnial,
    > to czy mozna postawic zarzut usilowania zabójstwa ?

    W większości wypadków chyba nie - usiłowanie, to musiałoby być celowe, a
    pewnie większośc takich przypadków to ktoś nawet nie pomyślał, ot chciał
    złodziejowi spalić lodówkę.

    --
    Marcin

  • 156. Data: 2018-08-13 14:14:27
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    > Obwód "0" do obudowy, to zupełnie co innego, niż "0" w połączeniu
    > gwiazda / trójkąt. Nie wiem od jak dawna, ale kilkudziesięciu lat tych
    > obwodów łączyć nie wolno.

    Piszesz o dwóch różnych sprawach, więc wyjaśnię:
    Zacznę, że gwiazda/trójkąt nic nie mają do rzeczy, to tylko sposób
    połączenia silników i innych urządzeń do sieci.
    Przy czym połączenie w trójkąt w ogóle nie wymaga zerowania, choćby
    dlatego, że nie byłoby go gdzie podłączyć :)

    Obwód (jak piszesz) "0" do obudowy nazywamy uziemieniem i prowadzimy
    przewodem żółto-zielonym. Jest to przewód ochronny.
    Obwód (jak piszesz) gwiazda trójkąt jest to zerowanie i nazywany jest
    (był?) zerem roboczym. Prowadzimy go przewodem niebieskim i przez niego
    płynie prąd taki sam jak w przewodzie fazowym (w przypadku zasilania
    jednofazowego).
    W przypadku zasilania trójfazowego w przewodzie zerowym płynie jedynie
    prąd wyrównawczy wynikający z różnicy obciążenia poszczególnych faz.
    W szczególnym przypadku jednakowego obciążenia faz nie płynie przez
    niego żaden prąd.

    Przewód uziemiający jest podłączony do ziemi.
    Przewód zerowy jest podłączony do zerowego wyprowadzenia transformatora
    zasilającego sieć.

    Łączyć ich ze sobą nie wolno!
    I to chyba od zawsze:)

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 157. Data: 2018-08-13 14:24:54
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    > I to jest istotne. Jeśli odłączę wszystko w swoi domu i podłączę sobie o
    > gołych przewodów 360V zamiast 230 V, ...

    Nie ma 360 V.
    Jest 400 V

  • 158. Data: 2018-08-13 16:46:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13-08-18 o 14:14, Wiesiaczek pisze:

> [...]
    >
    > Przewód uziemiający jest podłączony do ziemi.
    > Przewód zerowy jest podłączony do zerowego wyprowadzenia transformatora

    Też tak mi się wydawało, ale ktoś tu mnie o zabójstwo zaczął
    podejrzewać. Osobiście chciałem połączyć na "zero robocze" sąsiednią
    fazę. Znam takie przypadki zrobione przypadkowo przez elektryków i nie
    słyszałem o innych skutkach, niż przepalenie czegoś, ale nie będę się
    upierał.

  • 159. Data: 2018-08-13 17:11:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > No ale to są przepisy ogólne

    No ciężno żeby w normach stało ile grozi paki za podłączenie bolca do
    fazy. Norma jest od tego, żeby było wiadomo co zrobić i jak (oraz czego
    nie robić), kk i kw od tego żeby było wiadomo co ci grozi, a kc żeby
    ustalić ile cię to będzie w PLN kosztować.

    > Samo podłączenie fazy na PEN nie jest i tyle. Tak samo nie musi
    > bezwarunkowo powodowac zagrożenia czyjegoś życia.

    To powoduje zagrożenie życia (no może nie w specyficznym przypadku gdy
    nie ma gniazd z bolcami a wszystkie odbiorniki są w II klasie izolacji).

    Shrek

  • 160. Data: 2018-08-13 17:16:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.08.2018 o 11:06, J.F. pisze:

    > Biorac pod uwage, ze ten kabel jest polaczony z bolcami w gniazdkach i
    > czesto obecny na obudowach urzadzen - to moze podpadac pod "sprowadzenie
    > zagrozenia katastrofą".

    Raczej nie. Po prostu sprowadzenie zagrożenia życia. Taki zarzut stawia,
    o ile mnie dobrze uczono, zwykle prokurator jak nikt nie ucierpiał a
    sprawa do niego doszła.

    > Teraz by trzeba przeanalizowac KK czy to wlasciwy zarzut, czy jednak
    > trzeba na trupa poczekac.

    Jak trup to nieumyślne spowodowanie śmierci.

    > No i jesli samo polaczenie zostalo wykonane celowo, z zamiarem
    > uszkodzenia sprzetu ale grozilo smiercia ludzi, o czym sprawca zapomnial,
    > to czy mozna postawic zarzut usilowania zabójstwa ?

    Nie - zabójstwo jest z kategorii umyślnych.

    Shrek