    From: Wiesiaczek <W...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wynajem mieszkania, coś zjada mi prąd
    Date: Mon, 13 Aug 2018 14:14:27 +0200

    > Obwód "0" do obudowy, to zupełnie co innego, niż "0" w połączeniu
    > gwiazda / trójkąt. Nie wiem od jak dawna, ale kilkudziesięciu lat tych
    > obwodów łączyć nie wolno.

    Piszesz o dwóch różnych sprawach, więc wyjaśnię:
    Zacznę, że gwiazda/trójkąt nic nie mają do rzeczy, to tylko sposób
    połączenia silników i innych urządzeń do sieci.
    Przy czym połączenie w trójkąt w ogóle nie wymaga zerowania, choćby
    dlatego, że nie byłoby go gdzie podłączyć :)

    Obwód (jak piszesz) "0" do obudowy nazywamy uziemieniem i prowadzimy
    przewodem żółto-zielonym. Jest to przewód ochronny.
    Obwód (jak piszesz) gwiazda trójkąt jest to zerowanie i nazywany jest
    (był?) zerem roboczym. Prowadzimy go przewodem niebieskim i przez niego
    płynie prąd taki sam jak w przewodzie fazowym (w przypadku zasilania
    jednofazowego).
    W przypadku zasilania trójfazowego w przewodzie zerowym płynie jedynie
    prąd wyrównawczy wynikający z różnicy obciążenia poszczególnych faz.
    W szczególnym przypadku jednakowego obciążenia faz nie płynie przez
    niego żaden prąd.

    Przewód uziemiający jest podłączony do ziemi.
    Przewód zerowy jest podłączony do zerowego wyprowadzenia transformatora
    zasilającego sieć.

    Łączyć ich ze sobą nie wolno!
    I to chyba od zawsze:)

    --