  • 11. Data: 2010-02-12 08:53:20
    Temat: Re: Wykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > kodu" i >> jak zamierzasz je zrealizować?

    > Zależy, co chcesz zaszyfrować...

    > Czyli przeglądarka dostaje ten "kod" odszyfrowany, bo inaczej by go
    > nie wyświetliła prawidłowo.

    Oczywiście, i to jest słaby punkt takiego szyfrowania sajtu w HTML.
    Pewnie, można sobie blokować wyświetlanie kodu... hłe, hłe.

    I tak w połowie przeglądarek blokowanie nie zadziała, a nawet jak
    zadziała, to:

    telnet domena.pl 80
    GET /

    I mamy kod.

    > To się nadaje tylko do zabezpieczeni mechanizmów działających na
    > serwerze i bezpośrednio niewidocznych - czyli np. mechanizmów
    > dynamicznie generujących zwykły HTML.

    Ano, dynamicznie lub nie dynamicznie.

    Ja wiem, że są tacy co to jeszcze robią sajty w pure html, ale mimo
    wszystko...

    > [ciach]

    > Na pewno będzie bardziej obciążony - więc klient musi wiedzieć o ile %
    > ma zawyżyć potrzebną wydajność serwera na przewidywane obciążenie
    > przeglądaniem.

    Ten procent jest tak pomijalnie mały, że lepiej zrobiona baza, czy
    lepej zrobiony sajt potrafi dać uzysk 10 czy 100 razy większy.

    > Pozostaje też pytanie, czy dany serwer obsłuży dany dekoder.

    Dekoder sobie sam "instalujesz"... de facto wgrywasz na serwer, ale nie
    ważne.

    Chyba że chodzi ci o kompatybilnośc z systemem na serwerze. Jak nie
    podziała, to zmień serwer albo soft kodujący.

> [...]
    > mogą zwyczajnie >> zacytować Kaczyńskiego ;)

    > To może mieć sens. Aczkolwiek ten HTML Guardian sugeruje
    > zabezpieczanie także treści ;-> I to w sposób wyjątkowo idiotyczny,
    > po polegający na sztucznych blokadach w samej przeglądarce, czyli
    > sprawa dotyczy zasadniczo tylko mikrosyfowego eksplodera.
    >
    > Ale szyfrowanie samych wesnętrznych mechanizmów, które same z siebie
    > nie są widoczne na zewnątrz ma sens i IMHO nie wymaga to żadnych
    > dodatkowych zapisów umownych - jak dla mnie sytuacja jest analogiczna
    > do dostarczenia skompilowanego programu.

    My to zaczęliśmy robić dla dobra klientów, i to nie puste słowa.

    Mieliśmy dosyć awantur "panie coś nie działa", po tym jak lokalny
    informatyk coś sobie postanowił uślicznić. Fakt, ładnie się na tym
    zarabiało, ale smród zostawał.
    Szyfrujemy takie elementy do których nikt niepowołany nie powinien i
    nie potrzebuje mieć dostępu.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 12. Data: 2010-02-12 08:54:55
    Od: "tp" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał

    > Najpierw pytanie techniczne: co rozumiesz przez "zaszyfrowanie kodu" i
    > jak zamierzasz je zrealizować?
    >
    > Bo generalnie kod w HTML jest interpretowany przez przeglądarkę - a jak
    > jest czytelne dla przeglądarki, to i człowiek sobie ją obejrzy. Albo
    > strona w ogóle nie będzie działać ;->

    kilka linijek kodu w js, przeglądarka w locie to odkodowuje.

    Pozdrawiam
    tp

  • 13. Data: 2010-02-12 09:45:17
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Mam pytanie otóż chcę wykonać stronę WWW dla kogoś i nie chcę aby ktoś
    > wykorzystał potem moje rozwiązania i pomysły dlatego chce dokonać
    > zaszyfrowania kodu i w takiej postaci przekazać stronę.

    1. technicznie rzecz biorac jak masz napisane cos w jezyku interpretowalnym
    to jakiekolwiek zaszyfrowanie jest bez sensu gdyz interpreter musi miec do
    tego dostep. Jak ma dostep to i ktos kto ma dostep do serwera/interpretera
    da rade tez miec do kodu dostep.

    2. "zaszyfrowac" sie skutecznie nie da. Mozna utrudnic wykorzystanie kodu
    przez roznego rodzaju mechanizmy "zaciemniajace" kod. Jak ktos bedzie uparty
    to sobie poradzi. Tylko jak bedzie umial to tez sobie lepiej napisze.

    3. Na miejscu klienta zastanowilbym sie nad wspolpraca z tworca ktory chce
    sprzedac dzielo (skasowac za to kase) ale bez praw do tego dziela (bo
    wszelkie zmiany to tez u niego). WIadomym jest, ze strona bedzie ewoluowac i
    ktos te zmiany musi dokonywac. Nie zdecydowalbym sie na wspolprace z kims
    kogo nie bedzie mozna wymienic.

    4. Mam takie wrazenie, ze tylko osoby o niklych umiejetnosciach uwazaja
    swoje rozwiazania za tak genialne aby nikomu ich nie pokazac. A moze to
    strach przed ocena specjalistow, ktorzy dostrzegliby fuszerke ? A moze
    chcesz ukryc, ze Twoje "autorskie" rozwiazanie to w 75% kopia innego ?

    IMO takie "szyfrowanie" jest bez sensu. Lepiej jasno powiedziec
    zleceniodawcy (dac wybor): kupujesz strone z prawem do modyfikacji czy
    kupujesz strone tak jak jest bez tego prawa. I klient decyduje. Bo jak
    zamierzasz wsadzic na mine nieobeznanego w temacie to nieetyczne

    Icek

  • 14. Data: 2010-02-12 09:57:36
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Massai pisze:

    > Ja wiem, że są tacy co to jeszcze robią sajty w pure html, ale mimo
    > wszystko...

    I chwałą im za to. Jak widzę te przebajerowane, wypełnione zgiełkiem
    strony, które są ciężkie do nawigacji i sprawiają problemy w sprzęcie
    mniej typowym (np. kieszonkowym), to mnie szlag trafia.

    [ciach]

    > Ten procent jest tak pomijalnie mały, że lepiej zrobiona baza, czy
    > lepej zrobiony sajt potrafi dać uzysk 10 czy 100 razy większy.

    Zgoda, ale powinien o tym wiedzieć.

    > Dekoder sobie sam "instalujesz"... de facto wgrywasz na serwer, ale nie
    > ważne.

    Jeśli jest to TWÓJ prywatny serwer - jasne.

    Jeśli jest to serwer klienta postawiony na jednym systemie i dość
    prosty, a ty chcesz mu wmusić swój ulubiony dekoder z zupełnie innego
    systemu i wymagający bardziej zaawansowanego oprogramowania serwerowego,
    to klient się zjeży.

    A jeśli serwer jest wynajmowany gdzieś w świecie, to klient może nawet
    nie wiedzieć, co tam chodzi.

    > Chyba że chodzi ci o kompatybilnośc z systemem na serwerze. Jak nie

    Też.

    > podziała, to zmień serwer albo soft kodujący.

    Tylko ty, jako autor ze szczególnymi wymaganiami, musisz za to zapłacić,
    bo klient nie będzie chciał płacić za fanaberie autora ;->

    [ciach]

> [...]
    >
    > Mieliśmy dosyć awantur "panie coś nie działa", po tym jak lokalny
    > informatyk coś sobie postanowił uślicznić. Fakt, ładnie się na tym

    Jeśli jest to zrobione porządnie i bezwzględnie zgodne z ogólnymi
    standardami tak, że będzie działać prawidłowo z każdą przeglądarką, to
    fajnie.

    (na punkcie standardów mam od niedawna duży "uraz" po tym, jak przejąłem
    system informatyczny z magazynem obsługiwanym przez Javę tak skopaną, że
    działało wyłącznie na IE6 - jak ktoś sobue uaktualnił do nowszej
    przelgądarki... albo dostał vistę z nowym komputerem...)

    > Szyfrujemy takie elementy do których nikt niepowołany nie powinien i
    > nie potrzebuje mieć dostępu.

    I bardzo dobrze.

  • 15. Data: 2010-02-12 09:58:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    tp pisze:

    > kilka linijek kodu w js, przeglądarka w locie to odkodowuje.

    Skrypt? To i mam dekoder w ręku ;)

  • 16. Data: 2010-02-12 10:07:22
    Od: ER <e...@p...onet.pl>

    Zerknij na http://phpencoder.pl

    > Bo generalnie kod w HTML jest interpretowany przez przeglądarkę - a jak
    > jest czytelne dla przeglądarki, to i człowiek sobie ją obejrzy. Albo
    > strona w ogóle nie będzie działać ;->
    Nie do konca tak jest. Strona moze byc napisana w np php a skrypty php
    generuja wynik czyli to co widzisz w przegladarce. Po drodze jeszcze
    lacza sie z baza danych, wykonuja jakies operacje itp itd

    > zaszyfrowane + jakiś skrypt dekodujący, działający po stronie serwera. I
    > to rodzi pytanie, czy serwer to dźwignie.
    Tak. Link powyzej

    Poza tym wystarczu zakodowac jedynie 1 (slownie jeden) plik php
    zawierajacy kluczowe rozwiazania (tzn funkcje, klasy, obiekty czy jak
    tam to napiszesz.)

    Er
    mailto:er2002@##WYKASUJ##poczta.onet.pl

  • 17. Data: 2010-02-12 10:15:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    ER pisze:

    > Nie do konca tak jest.

    Jest, jest.

    > Strona moze byc napisana w np php a skrypty php
    > generuja wynik czyli to co widzisz w przegladarce. Po drodze jeszcze
    > lacza sie z baza danych, wykonuja jakies operacje itp itd

    No i właśnie o to się pytałem: CO konkretnie będzie kodowane. Czyli
    szyfrujesz de facto nie stronę lecz program ją na bieżąco tworzący.

    Bo niektórzy producenci "systemów szyfrujących" bredzą o zabezpieczaniu
    przed zapisaniem nawet obrazków na stronach ;)

  • 18. Data: 2010-02-12 10:21:57
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > I chwałą im za to. Jak widzę te przebajerowane, wypełnione zgiełkiem
    > strony, które są ciężkie do nawigacji i sprawiają problemy w sprzęcie
    > mniej typowym (np. kieszonkowym), to mnie szlag trafia.

    No, po części się z Tobą zgadzam, ale też zrobienie czegoś minimalnie
    bardziej skomplikowanego niż "nazywamy się tak i tak, tel...", jak
    choćby mapka z opcją wyświetlenia reselerów z danego regionu, wymaga
    mnożenia bytów ponad potrzebę.

    Faktem jest też że często zasyfione strony w asp są robione tak tylko
    dlatego że to "rozwiązanie dostarczone przez wiodącą firmę na rynku".

    Ładnym przykładem była gazeta.pl, to co się jeszcze parę miesięcy temu
    działo, to był dramat. Nawet na całkiem mocnym sprzęcie przeglądarka
    potrafiła zamrozić kompa na kilkanaście sekund, a przewijanie odbywało
    się jakby przeglądarka się jąkała... na ich szczęście jakiś czas temu
    zoptymalizowali soft.

    > Tylko ty, jako autor ze szczególnymi wymaganiami, musisz za to
    > zapłacić, bo klient nie będzie chciał płacić za fanaberie autora ;->

    To chyba jasne... Jest umowa, albo kupuje się serwer, dedyka czy
    wirtualny dla klienta, w określonej cenie, albo jest dołączona
    specyfikacja co ma serwer mieć. przed podpisaniem klient się pyta
    swojego admina czy to mają i się decyduje albo nie.

    Swoją drogą wykorzystywanie firmowych serwerów do zastosowań webowych,
    czy to proste, do stron, czy do czegoś bardziej wyuzdanego, jakieś
    wsparcie sprzedaży itp - imho mija się z celem. Ale to już nie na temat.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 19. Data: 2010-02-12 10:22:54
    Od: ER <e...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > Jest, jest.

    Tyle ze widzisz jedynie wynik dzialania skryptu.
    Czyli faktycznie goly kod html ale ten kod jest wygenerowany dynamicznie.
    Nie wiem czy jasno to opisalem. Podam przyklad: wchodzisz na strone i
    zaznaczasz:
    SUV, 2.0, ABS, cos tam jeszcze... i w wyniku skrypt po polaczeniu sie z
    baza danych zwroci strone w html zawierajaca pozycje spelniajace Twoje
    kryteria.
    I ta strona (ten html) jest jawnie widoczny ale zostal dynamicznie
    wygenerowany przez skrpyty ktore ma napisac pytajacy w watku.

    > No i właśnie o to się pytałem: CO konkretnie będzie kodowane. Czyli
    > szyfrujesz de facto nie stronę lecz program ją na bieżąco tworzący.
    Skrypt ktory dziala na serwerze i w wyniku jego dzialania gotowa strona
    jest wyslana do przegladarki odwiedzajacego.
    Czyli dziala on jak np Word, ktorym otwierasz jakis dokument napisany
    przez kogos innego. Niby masz ten dokument (plik) ale bez worda go nie
    zobaczysz (upraszczajac rzecz jasna sprawe)

  • 20. Data: 2010-02-12 10:38:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    ER pisze:

    > Tyle ze widzisz jedynie wynik dzialania skryptu.

    Nie wnikam.

    > Czyli faktycznie goly kod html ale ten kod jest wygenerowany dynamicznie.
    > Nie wiem czy jasno to opisalem. Podam przyklad: wchodzisz na strone i
    > zaznaczasz:

    [ciach]

    Generalnie nie dogadujemy się względem nomenklatury ;)

    Dla mnie "strona www" to kod wysyłany do przeglądarki - czyli HTML z
    dodatkami, który siłą rzeczy musi być mniej lub bardziej czytelny.

    Nie obchodzi mnie, jaki "silnik" tworzy te pliki na serwerze - jeśli o
    mnie chodzi może to być nawet program-serwer, który sam na bieżąco
    generuje stronę.

    [ciach]

> [...]
    > przez kogos innego. Niby masz ten dokument (plik) ale bez worda go nie
    > zobaczysz (upraszczajac rzecz jasna sprawe)

    Mooooooooooooooooocno chybione porównanie. Wręcz totalnie błędne :-P

    Word jest serwerem, ja jestem przeglądarką, a skryptem generującym
    stronę (dokument) jest jego autor.