  • 21. Data: 2010-02-12 16:37:45
    Temat: Re: Wykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie
    Od: "Jajcarz" <j...@p...onet.pl>

    wiadomości news:4b74994b$1@news.home.net.pl...

    > Najpierw pytanie techniczne: co rozumiesz przez "zaszyfrowanie kodu" i
    > jak zamierzasz je zrealizować?

    Szyfrowanie ioncubem lub Zend Guardem.

    > W sumie jedyne, co mi przychodzi do głowy, to coś faktycznie
    > zaszyfrowane + jakiś skrypt dekodujący, działający po stronie serwera. I
    > to rodzi pytanie, czy serwer to dźwignie.

    Tak są do tego dołączane darmowe decodery po stronei serwera. Kod jest
    przetwarzany do postaci kompilowanej więc takie skrypty sa uruchamiane
    szybciej.

    > Mam tez podejrzenie, że klient może nie mieć chęci na stronę, w której
    > nawet prostych poprawek (np. zmiana numerów telefonów) nie wprowadzi,
    > jak autor gdzieś zniknie - konkurencja jest spora i mogą zwyczajnie
    > zacytować Kaczyńskiego ;)

    To jest system CMS wszelkie poprawki treści na poszczególnych podstronach
    dokonuje z poziomu panelu administracyjnego

    > PS: 50% kosztów uzyskania liczy się tylko przy umowie o dzieło z
    > przeniesieniem praw autorskich. Tak więc albo zjadasz ciastko, albo je
    > trzymasz.

    Więc jeżeli to jest system CMS w oparciu o który wykonałem stronę i
    podpisałem umowę o dzieło to znaczy że nie mogę już nigdzie użyć swojego
    systemu CMS na bazie którego buduję wszystkie strony ??

  • 22. Data: 2010-02-12 16:45:12
    Od: "Jajcarz" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Aby można było naliczyć 50% musi przekazać prawa.

    Więc jeśli podpiszę umowe o dzieło z naliczaniem od 50% to musze przekazać
    te prawa ? Czy musze to zapisac w umowie czy też dzieje się to z automatu ze
    względu na sposób rozliczenia ? Czy jeśli przekaże mu te prawa ale kod
    będzie zaszyfrowany i umieszcze taki zapis w umowie że kod będzie
    zaszyfrowany to będzie on się mógł domagać jego odkodowania czy nie ? No i
    jeśli jest przekazanie praw a ja stronę wykonałem na swoim systemie CMS
    który jest systemem ogólnym na bazie którego tworze wszystkei strony to co,
    to znaczy że nie moge już używać nigdzie tego CMS-a bo przekazałem prawa ?

  • 23. Data: 2010-02-13 09:28:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, Piotr [trzykoty] wrote:

    > Aby można było naliczyć 50% musi przekazać prawa.

    Tak, na przykład prawo do licencji, pasuje?
    ;)

    Może wyjaśnijmy sobie wyraźnie, bo rzeczywiście jest taki przypadek,
    kiedy prawa do 50% KUP nie ma (jednak w praktyce nie występuje).

    1. Zamawiający życzy sobie wykonania programu i wyraźnie zastrzega,
    że *sam* *z tego tytułu* nie uzyska *żadnych* praw, w tym licencji.
    Tak, rzeczywiście wtedy nie ma 50% KUP dla wykonawcy.
    Tyle, że mamy program który nabywca może sobie postawić na półce,
    bo używać już nie.

    2. Zamawiający życzy sobie odpłatnego wykonania programu i nie
    zastrzega, że nie nie przysługują mu żadne prawa; jeśli
    zastrzeże przekazanie praw lub licencję, to dostaje dokładnie
    to co zastrzegł, jeśli nie zastrzegł nic mamy w PA "w braku
    wyraźnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się,
    że twórca udzielił licencji", jak mniemam art.5 KC działa
    i licencja będzie należała się "z domniemania".

    Art.22.9 UoPDoOF wyraźnie wylicza:
    - *osobno* sprzedaż (przekazanie) patentu, wzoru lub znaku
    - *osobno* licencjonowanie ("prawo do używania") patentu,
    wzoru lub znaku
    - *łącznie* *WSZELKIE* formy "korzystania przez twórców
    z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych",
    bez względu na to, czy jest to "przekazanie praw", "licencja"
    czy "wykonanie"!

    Link do ustawy dla chcących sprawdzić a za leniwych żeby samemu odszukać:
    ...to jest art.22.9.1 do .3

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2010-02-13 09:44:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, Jajcarz wrote:

    > Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał

    > Więc jeśli podpiszę umowe o dzieło z naliczaniem od 50% to musze przekazać te
    > prawa ?

    Patrz mój sąsiedni post.
    Domaganie się "całkowitego przekazania praw" jest IMO sporym nadużyciem,
    może wynikać z zasugerowania się brzmieniem poprzedniego, oddzielnego
    przepisu, ale on dotyczy *patentów* i innych takich; dla praw autorskich
    *nie ma* rozdzielenia, jest *jeden* przepis obejmujący *wszelkie*
    "korzystanie z praw", czyli zarówno przekazanie, licencję i wykonanie.

    > Czy musze to zapisac w umowie czy też dzieje się to z automatu ze
    > względu na sposób rozliczenia ?

    Przekazanie praw nie jest automatyczne, art. 65 PA
    Dodatkowo przekazanie praw do modyfikacji też nie jest automatyczne,
    wymaga *odrębnego* zapisu, mimo "przekazania wszystkich ;P praw",
    art. 46 PA

    > Czy jeśli przekaże mu te prawa ale kod będzie
    > zaszyfrowany i umieszcze taki zapis w umowie że kod będzie zaszyfrowany to
    > będzie on się mógł domagać jego odkodowania czy nie ?

    Sądzę że nie, patrz wyżej, poprzez wywiedzenie z art. 46 PA.
    Ale mogę się mylić ;)
    Niemniej klient byłby nierozsądny jakby na coś takiego się zgodził,
    nie mając jednocześnie *z góry* określonej ceny za modyfikacje,
    które np. mogą wynikać z prawa, *oraz* możliwości modyfikacji
    przez siebie "oczywistych" elementów strony (wspomniane już
    bodaj numery telefonów dla przykładu).
    To oczywiście moje zdanie.

> [...]
    > systemem ogólnym na bazie którego tworze wszystkei strony to co, to znaczy że
    > nie moge już używać nigdzie tego CMS-a bo przekazałem prawa ?

    Osobiście w CMSy nie byłem nigdy zamieszany, ale ów problem
    rozwiązuję tak, że wyraźnie zastrzegam iż o ile na program,
    w szczególności na część "szczególną dla konkretnego programu"
    przekazywane są prawa majątkowe w całości, to np. na wybrane biblioteki
    udzielana jest niewyłączna licencja z prawem do nieograniczonego
    korzystania oraz "modyfikacji na własne potrzeby".
    Regularnym programistą nie jestem, tak dla jasności, ale kilka
    razy taki problem był i dało się klientowi wyjaśnić powód
    i skutki, takoż nie jestem doradcą podatkowym, i jak mniemam
    da Ci się wyjaśnić że powyższe stanowi jedynie "najlepszy
    znany mi opis stanu prawnego sporządzony w dobrej wierze"
    a nie poradę :D

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2010-02-13 09:51:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, mvoicem wrote:

    > A przypadkiem nie jest odwrotnie?
    >
    > Czyż zamawiającamu nie przysługują tylko takie prawa do "własności
    > intelektualnej" jakie mu da wykonawca?
    >
    > Wg. mnie wystarczy tylko nie pisać w umowie o tym że "wykonawca przenosi
    > na zamawiającego wszelkie prawa autorskie majątkowe

    Co racja to racja, ale założyłem, że *chce* tak napisać :D

    > A czemu nie? :)

    Bo art. 49 PA nie sprzeciwia się art. 5 KC :D
    Zaś taka proporcja jak w przykładzie może kierować w tę stronę.

    > Ale jeżeli przekaże jakiekolwiek prawa? Np. do uruchamiania,
    > wprowadzania do pamięci komputera itd... czyli po naszemu do "odpalenia
    > strony", to czy przekazane TAKIE prawa autorskie (majątkowe) nie dają
    > prawa do 50% KUP?

    Dają, ja się źle wyraziłem.
    JAKAKOLWIEK forma skorzystania z "praw majątkowych" przez autora daje
    prawo do 50% KUP. Może być najlichsza, najbardziej okrojona licencja.

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2010-02-13 09:52:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Feb 2010, Piotr [trzykoty] wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał
    >
    > Jedno wyklucza drugie. Aby udzielać licencji, trzeba posiadać jakieś prawa
    > (jeśli przekaże wszelkie to nic nie ma).

    Ale mvoicem pisał że *nie* przekaże... to jest opis ZAPRZECZENIA
    przekazania praw za pomocą NIE napisania tego i owego :D

    pzdr, Gotfryd