1. Data: 2010-02-11 10:55:48
Temat:Egzekucja komornicza z zasiłku macierzyńskiego
Od:Herald <h...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Czy waszym zdaniem dobrze (mniej więcej) interpretuje i obliczam możliwość
egzekucji komorniczej z zasiłku macierzyńskiego?
Zasiłek brutto: 910zł
Podatek dochodowy z zasiłku: 164zł
Zasiłek netto: 746zł
Kwota wolna (60% najniższej emerytury (675,10): 405zł
Obliczam kwotę maksymalnego zajęcia (746-405): 341zł

Teraz przy zajęciu na zaspokojenie "innych należności niż alimentacyjne"
zajęcie może wynieść do 25%

Kwota zajęcia byłaby wówczas: 341*25% = 85zł

Dobrze to obliczam, chodzi o sam mechanizm (pomijam grosiki)?

Bo zasiłek macierzyński podlega potrąceniom i egzekucji na zasadach
określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich
rodzin (art. 833 § 5 K.p.c.). Mowa tu o przepisach art. 139-143 ustawy z
dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227), dalej ustawy emerytalnej.
Szerszych wyjaśnień dotyczących potrąceń i egzekucji z zasiłków udziela ZUS
w ust. 185-192 komentarza do ustawy zasiłkowej.

W myśl powyższego, z przysługującego zasiłku macierzyńskiego potrąca się:

1) kwoty świadczeń z tytułu pozostawania bez pracy (np. zasiłku dla
bezrobotnych, dodatku szkoleniowego) wypłaconych za okres, za który został
przyznany zasiłek macierzyński - do wysokości 50% kwoty zasiłku,

2) kwoty nienależnie pobranych świadczeń wraz z odsetkami za zwłokę w
ich spłacie - do wysokości 50% kwoty zasiłku,

3) należności alimentacyjne potrącane na wniosek wierzyciela na
podstawie przedłożonego przez niego tytułu wykonawczego - do wysokości 60%
kwoty zasiłku, a jeżeli należności te mają być potrącane na rzecz kilku
wierzycieli, a łączna suma, która może być potrącona, nie wystarcza na
pełne pokrycie tych należności, potrącenia ustala się proporcjonalnie do
wysokości udziału każdej z tych należności w łącznej sumie należności
określonych w tytułach wykonawczych.

Zasiłki podlegają egzekucji na zaspokojenie:

1) świadczeń alimentacyjnych - do wysokości 60% kwoty zasiłku,

2) innych należności - do wysokości 25% kwoty zasiłku.

Wysokość części zasiłku podlegającego potrąceniom i egzekucji ustala się od
kwoty zasiłku przed odliczeniem miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy
od osób fizycznych.

Ustawodawca przewidział kwotę wolną od potrąceń i egzekucji. Jest to kwota
zasiłku w części odpowiadającej:

* 50% kwoty najniższej emerytury - przy potrącaniu lub egzekwowaniu sum
ustalonych na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie należności
alimentacyjnych wraz z kosztami i opłatami egzekucyjnymi oraz sum
egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na zaspokojenie należności
innych niż alimentacyjne,

* 60% kwoty najniższej emerytury - przy potrącaniu lub egzekwowaniu
innych należności.

Tak więc z zasiłku macierzyńskiego można dokonać potrąceń komorniczych w
wysokości uzależnionej procentowo od rodzaju tych potrąceń. Kwotę wolną od
potrąceń i egzekucji - przy egzekwowaniu należności innych niż
alimentacyjne - stanowi 60% najniższej emerytury.

2. Data: 2010-02-11 20:27:11
Od:Wiktor <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 11 lut o godzinie 11:55, na pl.soc.prawo, Herald napisał(a):

> [...]
> zasiłku w części odpowiadającej:
> * 60% kwoty najniższej emerytury - przy potrącaniu lub egzekwowaniu

Na zdrowy rozum to od zasiłku odejmuje się kwotę wolną i z tego co zostanie
- potrąca się 25%. Nie odejmuje i nie oblicza się zaliczki na podatek.

--
Wiktor

3. Data: 2010-02-11 21:39:28
Od:Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-02-11 21:27, Wiktor pisze:

> Na zdrowy rozum to od zasiłku odejmuje się kwotę wolną i z tego co zostanie
> - potrąca się 25%. Nie odejmuje i nie oblicza się zaliczki na podatek.

A jak ktoś spłaca z tego zasiłku kredyt w banku, to komornik zabierze
pieniądze i nie będzie z czego zapłacić bankowi raty kredytu?

--
animka

4. Data: 2010-02-11 21:49:55
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Animka wrote:

> A jak ktoś spłaca z tego zasiłku kredyt w banku, to komornik zabierze
> pieniądze i nie będzie z czego zapłacić bankowi raty kredytu?

Sądzisz, ze komornik ustawi sie grzecznie w kolejce i bedzie czekal, az
cos zostanie zeby zabrac?

Po to jest komornik, zeby zabrac, a reszta nie stoi grzecznie w kolejce
i czeka na swoja kolej. Bank tez.

5. Data: 2010-02-11 21:50:57
Od:Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

witek pisze:

> Sądzisz, ze komornik ustawi sie grzecznie w kolejce i bedzie czekal, az
> cos zostanie zeby zabrac?
>
> Po to jest komornik, zeby zabrac, a reszta nie stoi grzecznie w kolejce
> i czeka na swoja kolej. Bank tez.

Ponadto bank szybko może się dołączyć do komornika.

--
Liwiusz

6. Data: 2010-02-12 02:27:38
Od:Animka <a...@t...nieja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2010-02-11 22:50, Liwiusz pisze:

> Ponadto bank szybko może się dołączyć do komornika.

Nie rozumiem. Ktos spłaca raty bankowi i to powinno być na pierwszym
miejscu, a nie, żeby komornik zabrał, żeby był aż tak bezczelny i
spowodował, że człowiek staje się kolejno zadłużony przez komornika w
banku. W takim przypadku to już chyba stryczek na szyję człowiek (ten co
musi i chce spłacać raty) powinien sobie założyć.

--
animka

7. Data: 2010-02-12 05:21:17
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

Animka wrote:

> [...]
> banku. W takim przypadku to już chyba stryczek na szyję człowiek (ten co
> musi i chce spłacać raty) powinien sobie założyć.

Dużo rzeczy nie rozumiesz.

Zanim przyszedl komornik, to bylo proszenie o zwrot dlugu, potem było
straszenie, potem był sąd, potem był wyrok, potem było zapewne pismo od
komornika i dopiero potem komornik wsiadł na kasę

I było duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuużo czasu na to,
żeby pomyśleć, żeby dogadać się z jednym wierzycielem, co by było na
raty dla drugiego i nie zabrakło.

Skoro ktoś olewał wpłaty jednemu, to dlaczego teraz ten ktoś ma się
przejmować wpłatami dla kogoś innego.