  • 1. Data: 2010-02-11 19:13:59
    Temat: Wykonanie strony internetowej a szyfrowanie kodu i zapisy w umowie
    Od: "Jajcarz" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pytanie otóż chcę wykonać stronę WWW dla kogoś i nie chcę aby ktoś
    wykorzystał potem moje rozwiązania i pomysły dlatego chce dokonać
    zaszyfrowania kodu i w takiej postaci przekazać stronę.

    - Jakie zapisy warto zawrzeć w umowie z takim zleceniodawcą ?
    - Czy można zawrzeć zapis iż kod będzie zaszyfrowany ?
    - Czy powinien się tam znaleźć zapis dotyczący przekazywania praw
    majątkowych czy też nie ?
    - Jaki zapis zawrzeć aby klient nie mógł potem wymagać ode mnie dostarczenia
    mu kody ale w postaci niezaszyfrowanej ?
    - Umowa będzie spisana z liczeniem podatku od 50% przychodu czy to ma jakiś
    zwiazek z przekazywaniem praw ?

    Byłbym wdzięczny za podpowiedź. Geneneralnie zależało by mi na tym jaki
    zawrzeć zapis aby klient nie mógł się potem domagać dostarczenia kodu ale w
    postaci niezaszyfrowanej i żeby nie można było tego potem podważyć.

  • 2. Data: 2010-02-11 23:56:57
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Jajcarz pisze:
> [...]
    > wykorzystał potem moje rozwiązania i pomysły dlatego chce dokonać
    > zaszyfrowania kodu i w takiej postaci przekazać stronę.

    Najpierw pytanie techniczne: co rozumiesz przez "zaszyfrowanie kodu" i
    jak zamierzasz je zrealizować?

    Bo generalnie kod w HTML jest interpretowany przez przeglądarkę - a jak
    jest czytelne dla przeglądarki, to i człowiek sobie ją obejrzy. Albo
    strona w ogóle nie będzie działać ;->

    W sumie jedyne, co mi przychodzi do głowy, to coś faktycznie
    zaszyfrowane + jakiś skrypt dekodujący, działający po stronie serwera. I
    to rodzi pytanie, czy serwer to dźwignie.

    Mam tez podejrzenie, że klient może nie mieć chęci na stronę, w której
    nawet prostych poprawek (np. zmiana numerów telefonów) nie wprowadzi,
    jak autor gdzieś zniknie - konkurencja jest spora i mogą zwyczajnie
    zacytować Kaczyńskiego ;)

    PS: 50% kosztów uzyskania liczy się tylko przy umowie o dzieło z
    przeniesieniem praw autorskich. Tak więc albo zjadasz ciastko, albo je
    trzymasz.

  • 3. Data: 2010-02-12 00:50:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Feb 2010, Jajcarz wrote:

> [...]
    >
    > - Jakie zapisy warto zawrzeć w umowie z takim zleceniodawcą ?
    > - Czy można zawrzeć zapis iż kod będzie zaszyfrowany ?

    IMVHO, bez tego zapisu zamawiający ma szanse na "wyszarpanie"
    jawnej treści kodu - bo to chyba NIE JEST "powszechna praktyka"?
    Co z ew. poprawkami/zmianami?
    Zastanówmy się... podpisze taką umowę, zmieni telefon, a Ty mu
    na to "85 000 zł się należy, to zmienię ten numerek"? ;)

    > - Umowa będzie spisana z liczeniem podatku od 50% przychodu czy to ma jakiś
    > zwiazek z przekazywaniem praw ?

    IMO nie - patrz .prawo.podatki

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-02-12 00:54:16
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    W dniu 2010-02-12 00:56, Andrzej Lawa pisze:

    > PS: 50% kosztów uzyskania liczy się tylko przy umowie o dzieło z
    > przeniesieniem praw autorskich. Tak więc albo zjadasz ciastko, albo je
    > trzymasz.

    Można pójść po bandzie i spłodzić 2 dzieła ;)

    1. STORNA - i sprzedajesz kod.
    2. DESZYFROWANIE JEJ - i nie sprzedajesz ...

    Powiedzmy, że 99 % hajsu przekazane jest na umowie nr 1 ;)
    6008

  • 5. Data: 2010-02-12 06:21:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.02.2010 01:50), Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMVHO, bez tego zapisu zamawiający ma szanse na "wyszarpanie"
    > jawnej treści kodu - bo to chyba NIE JEST "powszechna praktyka"?

    A przypadkiem nie jest odwrotnie?

    Czyż zamawiającamu nie przysługują tylko takie prawa do "własności
    intelektualnej" jakie mu da wykonawca?

    Wg. mnie wystarczy tylko nie pisać w umowie o tym że "wykonawca przenosi
    na zamawiającego wszelkie prawa autorskie majątkowe do dzieła i udziela
    mu licencji na ...."<i tutaj lista wszystkich znanych pól eksploatacji>
    i zamawiający w zasadzie nic nie może :).

    > Co z ew. poprawkami/zmianami?
    > Zastanówmy się... podpisze taką umowę, zmieni telefon, a Ty mu
    > na to "85 000 zł się należy, to zmienię ten numerek"? ;)

    A czemu nie? :)

    > IMO nie - patrz .prawo.podatki

    Ale jeżeli przekaże jakiekolwiek prawa? Np. do uruchamiania,
    wprowadzania do pamięci komputera itd... czyli po naszemu do "odpalenia
    strony", to czy przekazane TAKIE prawa autorskie (majątkowe) nie dają
    prawa do 50% KUP?

    p. m.

  • 6. Data: 2010-02-12 08:10:12
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > IMO nie - patrz .prawo.podatki

    Aby można było naliczyć 50% musi przekazać prawa.

  • 7. Data: 2010-02-12 08:13:41
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał
> [...]
    > mu licencji na ...."<i tutaj lista wszystkich znanych pól eksploatacji>
    > i zamawiający w zasadzie nic nie może :).

    Jedno wyklucza drugie. Aby udzielać licencji, trzeba posiadać jakieś prawa
    (jeśli przekaże wszelkie to nic nie ma).

  • 8. Data: 2010-02-12 08:14:14
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Najpierw pytanie techniczne: co rozumiesz przez "zaszyfrowanie kodu" i
    > jak zamierzasz je zrealizować?

    W skrócie - to jest technicznie możliwe, bez większych problemów.

    Działa to tak że na serwerze jest zainstalowany odpowiedni soft, HTML
    Guardian czy coś w tym guście, pliki html/php/whatever są zaszyfrowane,
    i są "w locie" odszyfrowywane przez tenże soft gdy przeglądarka
    "zapyta" o dany plik.

    Zazwyczaj nie szyfruje się całości, a wybrane kluczowe elementy.

> [...]
    > zaszyfrowane + jakiś skrypt dekodujący, działający po stronie
    > serwera. I to rodzi pytanie, czy serwer to dźwignie.

    Dźwignie, dźwignie.

> [...]
    > nawet prostych poprawek (np. zmiana numerów telefonów) nie wprowadzi,
    > jak autor gdzieś zniknie - konkurencja jest spora i mogą zwyczajnie

    My szyfrujemy kluczowe elementy silnika systemu, a nie treści.

    Treści sobie może zmieniać, po to kupuje system...

    Ale wszystko jest kwestią umowy.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 9. Data: 2010-02-12 08:19:07
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 12 Feb 2010 00:56:57 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > PS: 50% kosztów uzyskania liczy się tylko przy umowie o dzieło z
    > przeniesieniem praw autorskich.

    Przy licencyjnych także, pod warunkiem, żeby licencjodawcą był autor, a
    nie spadkobierca czy nabywca praw.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 10. Data: 2010-02-12 08:28:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Massai pisze:

    > W skrócie - to jest technicznie możliwe, bez większych problemów.

    Zależy, co chcesz zaszyfrować...

> [...]
    > Guardian czy coś w tym guście, pliki html/php/whatever są zaszyfrowane,
    > i są "w locie" odszyfrowywane przez tenże soft gdy przeglądarka

    Czyli przeglądarka dostaje ten "kod" odszyfrowany, bo inaczej by go nie
    wyświetliła prawidłowo.

    > Zazwyczaj nie szyfruje się całości, a wybrane kluczowe elementy.

    To się nadaje tylko do zabezpieczeni mechanizmów działających na
    serwerze i bezpośrednio niewidocznych - czyli np. mechanizmów
    dynamicznie generujących zwykły HTML.

    [ciach]

    > Dźwignie, dźwignie.

    Na pewno będzie bardziej obciążony - więc klient musi wiedzieć o ile %
    ma zawyżyć potrzebną wydajność serwera na przewidywane obciążenie
    przeglądaniem.

    Pozostaje też pytanie, czy dany serwer obsłuży dany dekoder.

    > My szyfrujemy kluczowe elementy silnika systemu, a nie treści.

    To może mieć sens. Aczkolwiek ten HTML Guardian sugeruje zabezpieczanie
    także treści ;-> I to w sposób wyjątkowo idiotyczny, po polegający na
    sztucznych blokadach w samej przeglądarce, czyli sprawa dotyczy
    zasadniczo tylko mikrosyfowego eksplodera.

    Ale szyfrowanie samych wesnętrznych mechanizmów, które same z siebie nie
    są widoczne na zewnątrz ma sens i IMHO nie wymaga to żadnych dodatkowych
    zapisów umownych - jak dla mnie sytuacja jest analogiczna do
    dostarczenia skompilowanego programu.

    > Treści sobie może zmieniać, po to kupuje system...
    >
    > Ale wszystko jest kwestią umowy.

    Ano.