  • 1. Data: 2021-07-13 09:54:15
    Temat: Według Der Onet Mark Brzeziński jest "zdziwiony" poszanowaniem przez PiS Konstytucji RP3
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    https://wiadomosci.onet.pl/kraj/polska-nie-chce-przy
    jac-nowego-ambasadora-z-usa-to-syn-zbigniewa-brzezin
    skiego/8jntw09

    https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    > 34.1. Obywatelstwo polskie nabywa się przez urodzenie z rodziców
    > będących obywatelami polskimi. Inne przypadki nabycia obywatelstwa
    > polskiego określa ustawa.
    > 34.2. Obywatel polski nie może utracić obywatelstwa polskiego, chyba
    > że sam się go zrzeknie.

    Mark Brzeziński jest obywatelem RP3 (ma prawo do obywatelstwa) z mocy
    art. 34.1 Konstytucji RP3 dopóki się tego obywatelstwa nie zrzeknie
    zgodnie z art. 34.2. Konstytucji RP3.
    Wąska literalna interpretacja mówi o "rodzicach" (liczba mnoga) ale jak
    rozumiem utrwalona praktyczna interpretacja samej konstytucji to
    "co najmniej jedno z rodziców".

    --
    A. Filip

  • 2. Data: 2021-07-13 10:11:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-07-13, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    > Wąska literalna interpretacja mówi o "rodzicach" (liczba mnoga) ale jak
    > rozumiem utrwalona praktyczna interpretacja samej konstytucji to

    Bo to jest podejscie z typową wrazliwoscią i kunsztem dyplomatycznym
    pisu i rzeczywiście można to rozmaicie interpretować. A wystarczyłoby
    stwierdzić, ze przepisy są takie a takie, to to i tamto wskazuje, że
    jest obywatelem więc nie może być abasadorem. A nie domagać się
    zrzeczenia obywatelstwa, które to żadanie jest w takim wypadku kuriozum,
    a już szczególnie jeśli wysuwane jest przez polski rząd.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2021-07-13 10:15:02
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

> [...]
    > zrzeczenia obywatelstwa, które to żadanie jest w takim wypadku kuriozum,
    > a już szczególnie jeśli wysuwane jest przez polski rząd.

    Zaraz, zaraz, ale ,żeby mieć Polskie obywatelstwo, to chyba musiałby o
    nie wystąpić, inaczej przyjazd z za wschodniej granicy osób z polskimi
    korzeniami byłby bardzo prosty, a nie jest, więc jest to "chłyt
    marketingowy" i to słabej jakości.
    --
    http://zrzeda.pl

  • 4. Data: 2021-07-13 10:26:25
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> pisze:
> [...]
    > zrzeczenia obywatelstwa, które to żadanie jest w takim wypadku kuriozum,
    > a już szczególnie jeśli wysuwane jest przez polski rząd.

    A rząd USA (Departament Stanu) *naprawdę chce* mieć w Polsce ambasadora
    który ma obywatelstwo RP (według prawa RP)? Cóż za odważni/głupi ludzie :-)
    Poza tym z logiki domaganie się "zrzeczenia obywatelstwa RP" ma sens
    *tylko* jako wymóg ambasadorowania w RP.

    Jak USA/TVN domagały się "wysokich standardów prawa" to [...] niech takie
    standardy mają jakie sami stanowczo chcieli. "Proście a będzie wam dane"

    Zaś zagrywka "niemieckich mediów w Polsce" po linii słabych związków
    Brzezińskiego syna z Polską jest niezła+. Niemal podziwiam tych *synów.

    --
    A. Filip

  • 5. Data: 2021-07-13 10:34:03
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> pisze:
> [...]
    > nie wystąpić, inaczej przyjazd z za wschodniej granicy osób z polskimi
    > korzeniami byłby bardzo prosty, a nie jest, więc jest to "chłyt

    Jak rozumiem musiałby wystąpić o *potwierdzenie* obywatelstwa bo (niby)
    obywatelstwo ma *z mocy konstytucji*.

    Jakby prawo w praktyce było proste i jasne to prawnicy by mniej zarabiali ;-)

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2021-07-13 10:34:38
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    wtorek, 13 lipca 2021 o 10:15:05 UTC+2 Tomasz Kaczanowski napisał(a):

> [...]
    > nie wystąpić, inaczej przyjazd z za wschodniej granicy osób z polskimi
    > korzeniami byłby bardzo prosty, a nie jest, więc jest to "chłyt

    To nie jest takie proste. Między PRL i ZSRR były zawarte różne umowy o unikaniu
    podwójnego obywatelstwa. Jeśli dobrze pamiętam temat, to na mocy tych umów Polacy,
    którzy nie zgłosili chęci zachowania obywatelstwa polskiego w polskich placówkach
    dyplomatycznych tracili je. Jak nietrudno się domyślić odważnych do odwiedzania tych
    placówek wielu nie było. A ponieważ 3RP postanowiła całkowicie uznać "dorobek" prawny
    PRL więc obecna sytuacja jest taka jaka jest.
    Jeśli zaś chodzi o Brzezińskiego, to czy przypadkiem jego rodziny nie dotknęły tzw.
    "przepisy o listonoszach"? Obywatelstwo polskie mogli utracić Polacy, którzy
    pracowali dla rządów innych krajów. A ponieważ poczta była w wielu krajach instytucją
    rządową więc najczęściej tracili obywatelstwo właśnie listonosze.

  • 7. Data: 2021-07-13 10:42:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 13 Jul 2021 09:54:15 +0200 (CEST), A. Filip wrote:
    > https://wiadomosci.onet.pl/kraj/polska-nie-chce-przy
    jac-nowego-ambasadora-z-usa-to-syn-zbigniewa-brzezin
    skiego/8jntw09

    Nie bardzo rozumiem ... a ambasador nie moze miec dwoch obywatelstw?
    Czy o podatki tu chodzi?

> [...]
    > Wąska literalna interpretacja mówi o "rodzicach" (liczba mnoga) ale jak
    > rozumiem utrwalona praktyczna interpretacja samej konstytucji to

    No wlasnie - bo matka jak czytam nie miala obywatelstwa polskiego ...

    J.

  • 8. Data: 2021-07-13 10:53:42
    Temat: Re: samyj łuczszyj agient Filipek wykonuje zadanie
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 13 Jul 2021 09:54:15 +0200 (CEST), A. Filip napisał(a):

    > Mark Brzeziński jest obywatelem RP3 (ma prawo do obywatelstwa) z mocy
    > art. 34.1 Konstytucji RP3 dopóki się tego obywatelstwa nie zrzeknie
    > zgodnie z art. 34.2. Konstytucji RP3.

    A kogo Vlad Truciciel wolałby jako ambasadora USA w swej pisowskiej
    guberni?

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    żeby rozpalić grilla."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 9. Data: 2021-07-13 10:59:32
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com> pisze:

> [...]
    > poczta była w wielu krajach instytucją rządową więc najczęściej
    > tracili obywatelstwo właśnie listonosze.

    Mark Brzeziński urodził się 1965-04-07 [A].
    To co sugerujesz w przypadku Zbigniewa Brzezińskiego po pobieżnym
    przejrzeniu wikipedii jest oczywiste dopiero od 1977. [B]
    Według narzucającej się interpretacji liczy się czy Zbigniew Brzeziński
    był obywatelem Polski w momencie urodzin/poczęcia Marka Brzezińskiego.
    Choćby dla PRL *domyślnie* nie był to teraz dla RP3 mógł być.

    Czyli jak dla mnie sprawa sprowadza się do tego czy 1958 uzyskując
    obywatelstwo USA Zbigniew Brzeziński zrzekł się "jakoś formalniej"
    innych obywatelstw w sposób *wtedy* skuteczny według prawa PRL.
    Jak rozumiem według obecnych interpretacji "zrzeczenie się domyślne"
    jest traktowanie jako nieskuteczne.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mark_Brzezinski
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zbigniew_Brzezi%C5%84s
    ki#Doradca_prezydenta_Cartera

    --
    A. Filip

  • 10. Data: 2021-07-13 11:10:58
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> pisze:
    jac-nowego-ambasadora-z-usa-to-syn-zbigniewa-brzezin
    skiego/8jntw09

    > Nie bardzo rozumiem ... a ambasador nie moze miec dwoch obywatelstw?
    > Czy o podatki tu chodzi?

    Jak rozumiem ambasador obcego kraju (w Polsce) nie może mieć
    obywatelstwa kraju w którym jest ambasadorem (Polski).
    Wyobraź sobie ambasadora USA w ZSRR który miałby obywatelstwo ZSRR i
    status dyplomatyczny dyplomaty USA [i na odwrót] :-)

    > No wlasnie - bo matka jak czytam nie miala obywatelstwa polskiego ...

    Jak rozumiem jest to dokładniej uregulowane w ustawie ale w praktyce
    interpretacje konstytucji są takie że sama konstytucja wystarcza.

    --
    A. Filip