  • 1. Data: 2019-09-09 12:27:26
    Temat: Usługa - brak zapłaty - przedawnienie
    Od: Pierwiosnek <p...@o...pl>

    Cześć,
    sytuacja jest następująca: osoba X kupiła od osoby Y ogródek działkowy z
    małą altanką. Po niedługim czasie do osoby X zgłosił się przedsiębiorca
    twierdząc, że zbudował wspomnianą altankę i nie otrzymał za nią zapłaty.
    Osoba Y nie poczuwa się do zapłaty, osoba X kupując działkę nie została
    poinformowana, że są jakieś nieuregulowane płatności. Przedsiębiorca
    grozi, że w przypadku nieuregulowania płatności ma prawo do demontażu
    altanki i zabrania jej (jak rozumiem w częściach).
    Usługa (wybudowanie altanki) została zrealizowana w 2012 r., czyli ponad
    6 lat temu. Osoba Y nie jest skłonna do polubownego załatwienia sprawy.
    Czy dobrze przypuszczam, że roszczenie jest przedawnione?
    Czy przedsiębiorca ma do prawo do zabrania swojego "dzieła" w przypadku
    nieuregulowania zapłaty za nie?
    Z góry dzięki za opinie.

    Pozdrawiam,

    pierwiosnek

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2019-09-09 13:01:11
    Temat: Re: Usługa - brak zapłaty - przedawnienie
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 września 2019 12:27:30 UTC+2 użytkownik Pierwiosnek napisał:
> [...]
    > Czy dobrze przypuszczam, że roszczenie jest przedawnione?
    > Czy przedsiębiorca ma do prawo do zabrania swojego "dzieła" w przypadku

    Przedsiębiorca nie ma prawa do zabrania czegokolwiek. Dochodzić zapłaty ma od Y.

    AdamK

  • 3. Data: 2019-09-09 13:15:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to zależy od treści umowy.

    -----

  • 4. Data: 2019-09-09 16:55:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.09.2019 o 13:15, ąćęłńóśźż pisze:

    > A to zależy od treści umowy.

    Której? Bo to wcale nie jest oczywiste. Obecny właściciel działki żadnej
    umowy w przedmiocie budowy altany nie zawierał. Gdyby cokolwiek na ten
    temat wzmiankowano w umowie pomiędzy poprzednim, a obecnym właścicielem
    działki, to pytający by nie pisał, że nic nie wiedział. A jeśli myślałeś
    o umowie pomiędzy poprzednim właścicielem, a wykonawcą, to czemu miałaby
    ona wiązać obecnego właściciela?

  • 5. Data: 2019-09-09 16:58:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.09.2019 o 12:27, Pierwiosnek pisze:
> [...]
    > Czy dobrze przypuszczam, że roszczenie jest przedawnione?
    > Czy przedsiębiorca ma do prawo do zabrania swojego "dzieła" w przypadku

    Wykonawca nie ma zadnego roszczenia, do obecnego własciela altany. Jak
    zacznie cokolwiek rozmontowywać, to wezwać Policję i go zamknąć za
    niszczenie mienia. Wykonawca może sobie dochodzić roszczeń od
    poprzedniego właściciela. Nawet, jeśli zawarli między sobą jnakąś umowę,
    na mocy której altana stanowiła zastaw, to tylko dokąd była własnością
    dłużnika.

  • 6. Data: 2019-09-09 18:51:37
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie zauważyłem zmiany właściciela (a to w ogóle właściciel czy użytkownik PZD?)
    W sumie ciekawe:
    Kowalski oddaje auto do warsztatu zlecając drogą naprawę, i na drugi dzień sprzedaje
    to auto Malinowskiej, Malinowska idzie po auto
    i żąda wydania...
    Oczywiście niuans (różnica) w posiadaniu.

    Jeżeli strony umówiły się na przewłaszczenie przedmiotu umowy dopiero po dokonaniu
    pełnej zapłaty, to altana nadal jest własnością
    wykonawcy (kwestia przedawnień jeszcze, tu raczej pies pogrzebany).
    Jak kupię Twój portfel od złodzieja, to portfel będzie mój?

    -----

  • 7. Data: 2019-09-09 19:26:17
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.09.2019 o 18:51, ąćęłńóśźż pisze:
    +
    > Kowalski oddaje auto do warsztatu zlecając drogą naprawę, i na drugi
    > dzień sprzedaje to auto Malinowskiej, Malinowska idzie po auto i żąda
    > wydania...
    > Oczywiście niuans (różnica) w posiadaniu.

    Nie. Niuans w zastawie na przedmiocie usługi :-)

    > Jeżeli strony umówiły się na przewłaszczenie przedmiotu umowy dopiero po
    > dokonaniu pełnej zapłaty, to altana nadal jest własnością wykonawcy
    > (kwestia przedawnień jeszcze, tu raczej pies pogrzebany).

    Nie. Bywało to wałkowane. Banki kiedyś tak robiły (przykładowo z
    samochdoami) aż im sądy "wyjaśniły", że wobec wydania przedmiotu ma to
    niewielkie znaczenie prawne.

    > Jak kupię Twój portfel od złodzieja, to portfel będzie mój?

    Po dwóch latach tak. Ale ten przykład jest o tyle zły, że altana została
    włączona do nieruchomości i jest jej częścią.

  • 8. Data: 2019-09-09 20:58:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-09, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > poprzedniego właściciela. Nawet, jeśli zawarli między sobą jnakąś umowę,
    > na mocy której altana stanowiła zastaw, to tylko dokąd była własnością

    Poza tym jest jeszcze coś takiego jak ochrona posiadania i nawet
    jeślibyś tę altanę trzymał w złej wierze (np. osobiście zarąbał ją
    wykonawcy), to parę tygodni wystarczy aby nie móc jej od tak sobie
    odebrać.

    No i wdarcie się na teren ogrodzony, bądź nieopuszczenie go na
    wezwanie, jest naruszeniem miru zagrożone odpowiedzialnością karną.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2019-09-09 21:52:25
    Od: Pierwiosnek <p...@o...pl>

> [...]
    >
    > No i wdarcie się na teren ogrodzony, bądź nieopuszczenie go na
    > wezwanie, jest naruszeniem miru zagrożone odpowiedzialnością karną.

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Utwierdziliście mnie w przekonaniu, że
    osoba X (w imieniu której zadaję pytanie) jest chroniona prawnie, szkoda
    że przedsiębiorca usiłuje odzyskać "swoje" atakując słabsze ogniwo, a
    nie rzeczywistego dłużnika.
    Pozdrawiam,

    pierwiosnek

    ---