  • 1. Data: 2019-09-08 20:57:31
    Temat: wystajace gałezie na sąsiednia działkę
    Od: "Adam" <A...@w...pl>

    Jak wygląda sprawa wystających gałęzi na sąsiednią działkę?
    Gałęzie z drzewa rosnącego przy granicy działki wystają na sąsiednią
    działkę.
    Kto jest odpowiedzialny za ich usunięcie, oraz uprzątnięcie wyciętych
    gałęzi?
    Tak, wiem że mogę je wyciąć i sprzątnąć, ale dlaczego to ja mam pracować za
    właściciela drzewa? Bo to on posadził je przy granicy działki i go nie
    przycina.
    Jak sprawa wygląda w przypadku drogi publicznej? Nie wiem czy nawet mogę
    wyciąć, bo nie jestem właścicielem ani drogi, ani działki z krzakami, ale
    nie mogę drogą przejechać.

  • 2. Data: 2019-09-08 22:21:10
    Temat: Re: wystajace gałezie na sąsiednia działkę
    Od: n...@o...pl

    w <5d755aef$0$521$65785112@news.neostrada.pl>, "Adam" <A...@w...pl> napisał(-a):

    > Jak wygląda sprawa wystających gałęzi na sąsiednią działkę?
    > Gałęzie z drzewa rosnącego przy granicy działki wystają na sąsiednią
    > działkę.

    Można je przyciąć samodzielnie.
    Ale owoce zebrać dopiero jak spadną na ziemię :)

    > Kto jest odpowiedzialny za ich usunięcie, oraz uprzątnięcie wyciętych
    > gałęzi?

    Jeżeli to duże gałęzie (niemożliwe do samodzielnego usunięcia), to trzeba
    wezwać do usunięcia.

    > Tak, wiem że mogę je wyciąć i sprzątnąć, ale dlaczego to ja mam pracować za
    > właściciela drzewa? Bo to on posadził je przy granicy działki i go nie
    > przycina.

    W sumie tak stanowi prawo, no ale możesz wzywać...

    > Jak sprawa wygląda w przypadku drogi publicznej? Nie wiem czy nawet mogę
    > wyciąć, bo nie jestem właścicielem ani drogi, ani działki z krzakami, ale
    > nie mogę drogą przejechać.

    Zgłoś do zarządcy drogi, czyli gminy.

  • 3. Data: 2019-09-08 22:29:04
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.09.2019 o 20:57, Adam pisze:
> [...]
    > gałęzi? Tak, wiem że mogę je wyciąć i sprzątnąć, ale dlaczego to ja
    > mam pracować za właściciela drzewa? Bo to on posadził je przy granicy

    Art. 149. Właściciel gruntu może wejść na grunt sąsiedni w celu
    usunięcia zwieszających się z jego drzew gałęzi lub owoców. Właściciel
    sąsiedniego gruntu może jednak żądać naprawienia wynikłej stąd szkody.
    Art. 150. Właściciel gruntu może obciąć i zachować dla siebie korzenie
    przechodzące z sąsiedniego gruntu. To samo dotyczy gałęzi i owoców
    zwieszających się z sąsiedniego gruntu; jednakże w wypadku takim
    właściciel powinien uprzednio wyznaczyć sąsiadowi odpowiedni termin do
    ich usunięcia.

    Wezwij do usunięcia a jak nie usunie to sam wytnij. Będziesz miał na
    opał... :)

    > Jak sprawa wygląda w przypadku drogi publicznej? Nie wiem czy nawet
    > mogę wyciąć, bo nie jestem właścicielem ani drogi, ani działki z
    > krzakami, ale nie mogę drogą przejechać.

    Zwróć się do zarządcy drogi albo niech to "nieznani sprawcy" przytną.

    MJ