  • 11. Data: 2019-09-11 17:51:16
    Temat: Re: Usługa - brak zapłaty - przedawnienie
    Od: Kviat

    > W dniu 09.09.2019 o 18:51, ąćęłńóśźż pisze:
    > +

    Tytuł posta jest trochę mylący, bo mowa jest o usłudze.
    Może wykonawca altany nie otrzymał zapłaty za zmontowanie altany z
    materiałów powierzonych i teraz chce odzyskać kasę zabierając nie swój
    materiał?
    Czy może wybudował altanę ze swoich materiałów...
    To mniej ważne dla pytacza/pytającej, bo tak czy inaczej wykonawca
    altany może mieć roszczenie tylko do zamawiającego.
    (Chyba że jakoś udowodni "wałek", że nowy nabywca był w zmowie z
    dotychczasowym właścicielem działki i celowo komplikują sprawy własności
    żeby uniknąć zapłaty, czy coś takiego...)

    > Nie. Bywało to wałkowane. Banki kiedyś tak robiły (przykładowo z
    > samochdoami) aż im sądy "wyjaśniły", że wobec wydania przedmiotu ma to
    > niewielkie znaczenie prawne.

    Bardziej chodziło o odpisy amortyzacyjne.
    W skrócie: jeżeli ktoś nie zapłacił za zakupiony środek trwały, to nie
    mógł odpisów "wrzucić" w koszty.
    O coś takiego:
    (wygooglane na szybko)
    https://www.podatki.biz/artykuly/gdy-brak-zaplaty-za
    -towar-odpis-amortyzacyjny-nie-bedzie-kosztem_4_2827
    6.htm

    I jeszcze o to:
    https://prawnik-piaseczno.pl/zastrzezenie-prawa-wlas
    nosci-towaru-do-momentu-zaplaty/
    W razie upadłości kupującego, komornik nie może kupionej rzeczy zająć,
    bo nie była jego własnością.

    Nie chce mi się szukać (i nie śledzę tego na bieżąco czy się
    pozmieniało), ale przypominam sobie, że taki dopisek na fakturach był
    stosowany dość powszechnie, bo uważano, że skoro do momentu zapłaty
    kupujący nie jest właścicielem, to nie mógł wpisać tej rzeczy do
    ewidencji środków trwałych i amortyzować, więc w jego interesie była jak
    najszybsza zapłata. (Z pierwszego linka powyżej wynika, że mógł wpisać,
    ale odpisy amortyzacyjne nie stanowiły kosztu podatkowego do momentu
    zapłaty).

    Pozdrawiam
    Piotr