  • 11. Data: 2009-11-16 19:54:07
    Temat: Odp: Odp: Umowa o dozywotnia opieke, a przeniesienie praw i obowiazków.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:hds1kf$r9l$4@news.onet.pl...

> [...]
    ,>> Liwiusz już wskazał jedno z zagrożeń - upadek Spółki. Parafia jako taka
    ,> Czy to taki dobry gwarant, to nie wiem. Są przypadki kiedy ludzie
    > fortuny potracili na biznesach z kościołem, który potem "umywał ręce" i
    > winę zwalał na konkretnych księży, za których nie poczuwał się do
    > odpowiedzialności.

    Umowy nie widziałem, toteż trudno mi zająć jednoznacznie stanowisko tym nie
    mniej jeśli umowa jest z Parafię, to Kościół nie może utrzymywać, że jej
    stroną jest proboszcz. W każdym razie taka linia obrony wydaje mi się
    niemożliwa do utrzymania przed sądem. Oczywiście co innego, jak taka umowa
    jest zawarta z księdzem jako stroną albo zgoła zawarta ustnie i później
    ustalenie jej stron jest po prostu niemożliwe.

    Ad rem, jak kolwiek by ta umowa zawarta nie była, to moim zdaniem umowa z
    Parafią daje większe bezpieczeństwo niż umowa ze spółką prawa handlowego.
    Nawet, jeśli jej udziałowcem jest Parafia. Swoją drogą, to ja się
    zastanawiam, czy taka parafia ma osobowość prawną w ogóle, ale to już inna
    sprawa. Boję się, że pod słowem "Parafia" w kryje się jakiś inny twór.

  • 12. Data: 2009-11-16 20:07:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśżź" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    > Czyli darowiznę dom opieki (parafia, kościół) otrzymał, a teraz oczekuje
    > od podopiecznej, że ta przeniesie swoje oczekiwania i
    > wymagania co do dożywotniej opieki na nowo powołaną spółkę?
    >
    > No chyba, że taką darowiznę dom opieki (parfia, kościół) może "przenieść"
    > na nową spółkę (wkład, aport, darowizna ??)
    >
    > BTW od darowizny podopieczna chyba otrzymała jakąś ulgę zgodnie z
    > zeznaniem PIT w PDoOF na tamten rok.

    Rzecz w ogóle jest dość skomplikowana moim zdaniem. Trochę mało danych
    znamy, tym nie mniej zacząć należało by od ustalenia, czy to w ogóle była
    darowizna. Bo może to była jakaś "opłata aktywacyjna" przykładowo. Ktoś -
    nie chce mi się teraz analizować kto - sugerował w tym wątku, że
    najprawdopodobniej owa opłata była związana z utworzeniem dla podopiecznej
    miejsca. Zbudowania budynku (pewnie jakiegoś zbiorowego), a może remontu
    już istniejącego. W tej sytuacji trudno to traktować jako darowiznę, a
    jeśli już ostatecznie przyjęlibyśmy, że owa czyność prawna miała taki
    charakter, to w sytuacji gdy teraz Parafia pozbywa się darczyńcy
    rozważałbym ewentualne roszczenie o jej zwrot na podstawie rażącej
    niewdzięczności obdarowanego. Per analogia z osobą fizyczną, która załóżmy
    by otrzymałą taką darowiznę i podpisała obowiązanie do opieki, a później
    zaczynała darczyńcę "sprzedać" do jakiegoś domu opieki.

  • 13. Data: 2009-11-16 22:19:09
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Parafia ma osobowość prawną na podstawie Ustawy, a jednoosobowym organem parafii jest
    proboszcz, podpierający się także m.in. radą
    parafialną.

    -----

  • 14. Data: 2009-11-16 22:43:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > fortuny potracili na biznesach z kościołem, który potem "umywał ręce" i
    > winę zwalał na konkretnych księży, za których nie poczuwał się do

    przy czym te biznesy były z osobą, a nie z instytycją.
    dlatego potracili.

  • 15. Data: 2009-11-17 05:25:35
    Od: spp <s...@o...pl>

    witek pisze:

    > przy czym te biznesy były z osobą, a nie z instytycją.
    > dlatego potracili.

    To coś podobnego do biznesów z osobą fizyczną prowadzącą działalność
    gospodarczą. :)

    --
    spp