  • 1. Data: 2009-11-16 13:06:47
    Temat: Umowa o dozywotnia opieke, a przeniesienie praw i obowiazków.
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Starsza pani, obecnie już leżąca, podpisała swego czasu umowę o dożywotni pobyt w
    domu opieki będącym własnością parafii.

    M.in. wniosła na rzecz domu opieki (parafii) idącą w dziesiątki tys. zł "darowiznę"
    oraz umówiła się co do comiesięcznych opłat za
    pełne utrzymanie i opiekę (praktycznie w wysokości swojej emerytury).

    Umowa jest realizowana przez ostatnie dwa lata.

    Obecnie parafia chce zrezygnować z bezpośredniego prowadzenia tego domu opieki i w
    tym celu zawiązała spółkę z o.o. z prywatną firmą
    medyczną (15% udziałów parafii, 85% udziałów firmy medycznej), na którą to nową
    spółkę parafia chciałaby przenieść wszystkie prawa i
    obowiązki dotyczące domu opieki, wobec czego naciska na pensjonariuszkę o jak
    najszybsze podpisanie przez pensjonariuszkę zgody na
    takie przeniesienie praw i obowiązków z będącej stroną umowy parafii na nową spółkę.

    Jakie są ryzyka podpisania przez pensjonariuszkę zgody na przeniesienie praw i
    obowiązków umowy dożywotniego pobytu z domu opieki
    (parafii) na spółkę, i jak najlepiej się przed ryzykami zabezpieczyć?

  • 2. Data: 2009-11-16 14:18:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
> [...]
    obowiązków umowy dożywotniego pobytu z domu opieki
    > (parafii) na spółkę, i jak najlepiej się przed ryzykami zabezpieczyć?

    Ryzyko jest takie, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ma -
    jak sama nazwa wskazuje - ograniczoną odpowiedzialność i może się
    okazać, że zanim pensjonariuszka przeniesie się na łono Abrahama, to w
    spółce z o.o. wystąpią przesłanki do ogłoszenia upadłości.

    Poza tym widzę tutaj niezły szwindel ze strony kościoła - skoro co
    miesiąc pani pokrywa koszty pełnego utrzymania i opieki, to po co
    jeszcze darowizna na kilkadziesiąt tysięcy? Chyba, że był to pakiet
    łącznie z opłatą za zbawienie, aczkolwiek w tym przypadku i tak lepsza
    byłaby konwersja na protestantyzm - z tego co widzę, żaden katolik nie
    ma szans na niebo z uwagi na nagminne łamanie drugie biblijne
    przykazanie, co - niestety - wyklucza możliwość oglądania Pana po śmierci.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-11-16 14:45:39
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Możliwość upadku itp. sp. z o.o. to oczywista oczywistość i się takim "drobiazgiem"
    nie zajmujmy.

    Wpłata jako "darowizna" to po części koszt przygotowania nieruchomości (lokum czyli
    pokój z łazienką, infrastruktura całego Domu),
    po części większa opłata począatkowa za niższą opłatę comiesięczną (ponoć obecnie nie
    pokrywającą kosztów utrzymania i opieki, co
    znając wysokość emerytur jest prawdopodobne) - innymi słowy jeśli darczyńczyni by
    szybko zmarła, to by "przepłaciła", a z biegiem
    czasu zaczyna "zyskiwać", co zresztą ma też swoje konsekwencje (moralno-etyczne,
    finansowo Domowi "nie opłaca się" utrzymywać przy
    życiu pensjonariuszy - ale to inny odrębny temat).

    PS. Dom (parafia) nie jest katolicki, i po co te uwagi.

    ----

  • 4. Data: 2009-11-16 14:48:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Możliwość upadku itp. sp. z o.o. to oczywista oczywistość i się takim "drobiazgiem"
    nie zajmujmy.

    Jeśli zatem umowa jest taka sama, regulująca takie same prawa i
    obowiązki stron, to fakt, kto taką umowę realizuje jest mało znaczący.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-11-16 17:12:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśżź" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Jakie są ryzyka podpisania przez pensjonariuszkę zgody na przeniesienie
    > praw i obowiązków umowy dożywotniego pobytu z domu opieki
    > (parafii) na spółkę, i jak najlepiej się przed ryzykami zabezpieczyć?

    Liwiusz już wskazał jedno z zagrożeń - upadek Spółki. Parafia jako taka
    jest zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem, bowiem jej gwarantem jest
    de facto Kościół jako instytucja. Drugi aspekt ma podłoże etyczne. Parafia
    musi prowadzić taki dom "na poziomie", bo inaczej by była narażona na
    zarzuty etyczne. A Spółka, to po prostu przedsiębiorstwo. Ma przynosić
    zyski i strona etyczna ma tu drugorzędne znaczenie. No i ja nie rozumiem
    nacisku ze strony parafii na podpisanie nowej umowy. Ze strony samej
    zainteresowanej o wiele bezpeiczniejsze byłoby, by to sobie parafia
    podpisała umowę z tą nową spółką na utrzymanie tej kobiety. Z punktu
    widzenia praktycznego to większej różnicy nie wnosi, ale jeśli spółka
    padnie, to parafia nadal będzie odpowiadać za wykonanie umowy.

    Na miejscu zainteresowanej kobiety wyjaśniłbym, że podpisać umowę ze spółką
    może, ale nigdy nie pod warunkiem rozwiązania poprzedniej umowy z parafią.
    To, że seniorka uzyska nowe zabezpieczenie nie powinno zwalniać z obowiązku
    parafii. Wówczas, jeżli z jakiegoś powodu spółka nie będzie chciała lub
    mogła się wywiązać ze zobowiązania, to zawsze będzie można powrócić do
    umnowy z parafią.

    Przy okazji zastanawiam się, jaki celem ma ta kombinacja i dochodzę do
    wniosku, że nikt sobie spółki nie powołuje dla grandy. Albo proceder okazał
    się nieopłacalny i przedsięwzięcie upadnie, albo celem zamieszania jest
    uzyskanie środków od NFZ lub innych źródeł rządowych. T e jednak wymagają
    zatrudnienia sił fachowych i spełnienia odpowiednich standardów, które w
    oparciu o parafię są trudne do zapewnienia. Zalecałbym w każdym razie
    ostrożność.

  • 6. Data: 2009-11-16 17:20:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "ąćęłńóśżź" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Liwiusz już wskazał jedno z zagrożeń - upadek Spółki. Parafia jako taka
    > jest zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem, bowiem jej gwarantem

    Czy to taki dobry gwarant, to nie wiem. Są przypadki kiedy ludzie
    fortuny potracili na biznesach z kościołem, który potem "umywał ręce" i
    winę zwalał na konkretnych księży, za których nie poczuwał się do
    odpowiedzialności.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2009-11-16 17:30:14
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Nie do końca - co np. z uprzednią "darowizną" na rzecz Domu (parafii, Kościoła)?

    -----

  • 8. Data: 2009-11-16 18:24:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    ąćęłńóśżź pisze:
    > Nie do końca - co np. z uprzednią "darowizną" na rzecz Domu (parafii, Kościoła)?

    Darowizna - z definicji - jest bezzwrotna i darczyńca nie oczekuje
    nic w zamian.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-11-16 19:01:35
    Od: ąćęłńóśżź <u...@w...eu>

    Czyli darowiznę dom opieki (parafia, kościół) otrzymał, a teraz oczekuje od
    podopiecznej, że ta przeniesie swoje oczekiwania i
    wymagania co do dożywotniej opieki na nowo powołaną spółkę?

    No chyba, że taką darowiznę dom opieki (parfia, kościół) może "przenieść" na nową
    spółkę (wkład, aport, darowizna ??)

    BTW od darowizny podopieczna chyba otrzymała jakąś ulgę zgodnie z zeznaniem PIT w
    PDoOF na tamten rok.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2009-11-16 19:07:17
    Od: kam <...@...pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Liwiusz już wskazał jedno z zagrożeń - upadek Spółki. Parafia jako taka
    > jest zdecydowanie bezpieczniejszym rozwiązaniem, bowiem jej gwarantem
    > jest de facto Kościół jako instytucja.

    dlaczego uważasz że kościół jest gwarantem parafii? parafia to odrębna
    osoba prawna i też może okazać się niewypłacalna...

    KG