  • 1. Data: 2003-05-02 11:53:36
    Temat: Tylna furtka u nieuczciwego klienta a ewentualne konsekwencje
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    Witam!

    Wykonywałem serwis internetowy na umowę.
    Nie zajmowałem sobie zbytnio głowy sprawami formalnymi - umowa
    została wysłana do klienta - jak mnie poinformował - podpisana
    i rzekomo odesłana.

    Tymczasem klient zaczął się ociągać. Właściwie obecnie wiążą nas
    jedynie ustne uzgodnienia, e-maile i wykonana przeze mnie praca.

    Dokumenty i grafika są i działają już na serwerze klienta, do
    którego nie mam bezpośredniego dostępu - całość przesyłałem
    przez trzecie ręce. Niemniej pewne fakty zmusiły mnie do
    umieszczenia "tylnych drzwiczek", dzięki którym, bez ingerencji
    w dane serwera, mogę zmienić treść dokumentów i grafiki wykonanej
    przeze mnie.

    Gwoli ścisłości - jakiś czas temu, gdy klientowi zależało na
    czasie, zapłacił trochę ponad 30% wartości dzieła. Niemniej
    umowa (które do dziś do mnie nie dotarła) opiewa na inną kwotę,
    niż zapłacona. Przyznam, że wpłacając tą część stał się dla
    mnie bardziej wiarygodny, co uśpiło moją czujność i wykonałem
    dzieło do końca.

    Tu moje pytanie: czy wykorzystując rzeczoną furtkę i umieszczając
    na stronie klienta tekst w postaci powiedzmy "z powodu
    nieuiszczenia ustalonego wynagrodzenia, jestem zmuszony
    ograniczyć użytkowanie wykonanego przeze mnie dzieła" lub
    podobnej (zmieniając grafikę lub uniemożliwiając internautom
    odczytanie treści serwisu), narażam się na jakieś konsekwencje
    prawne?

    Dodam, że całość jest pracą autorską - klient dostarczał jedynie
    content w postaci treści i zdjęć produktów, którymi handluje.

    Na mój rozum i osobistą interpretację, człowiek ten łamie
    prawo autorskie - posługuje się moim wytworem, nie nabywszy
    takiego prawa.

    Głównie nurtuje mnie kwestia tej wpłaconej części kwoty. Umowa
    podobno istnieje - mój błąd był taki, że wysłałem umowę już
    własnoręcznie podpisaną, więc w dowolnym momencie klient może
    dodać tam swój podpis i się na nią powołać. Niemniej, termin
    zapłaty ustalony wg tego dokumentu minął dawno temu.

    Z góry dziękuję za odpowiedź!
    Maciek

  • 2. Data: 2003-05-02 16:30:25
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    Jasne, że zrób tak. Niech strona ulegnie "awarii". Klient pewnie zwróci sie
    do Ciebie. Odpowiesz, że "naprawisz" stronę po sfinalizowaniu sprawy. To
    chyba nie jest przestępstwo? Klient nie będzie mógł się powołać na
    niewykonanie umowy przez Ciebie - bo sam jej nie dokonał.

  • 3. Data: 2003-05-02 17:18:34
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    Tak, tylko że ja nie mam ochoty wychodzić na człowieka,
    który wykonuje coś awaryjnego :) Jeśli skorzystam z tego
    sposobu, to konkretnie: napiszę tam, dlaczego to nie
    działa tam jak trzeba... czy na pewno nic mi za to nie
    grozi?

    Pozdrawiam!
    Maciek

  • 4. Data: 2003-05-02 20:01:53
    Od: "Sabina" <b...@o...pl>

    Dlatego nie pisz na stronie - tylko prywatnie do klienta, że włączysz
    stronę po uiszczeniu zapłaty. :)

  • 5. Data: 2003-05-02 20:07:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie ryzykowałbym. To podpada pod kodeks karny.
    Ale możesz spróbować to obejść. Niech się wyświetli tekst: "Z powodu upływu
    czasu przesłania klucza świadczącego o uiszczeniu zapłaty używanie nie jest
    możliwe". Wówczas nie domyślą się, że Ty to dopisałeś później i pomyślą, że
    z góry umieściłeś to w kodzie, a miałeś usunąć po uregulowaniu należności.
    Powinno przejść.

  • 6. Data: 2003-05-02 21:55:15
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

> [...]
    > dopisałeś później i pomyślą, że z góry umieściłeś to w kodzie,
    > a miałeś usunąć po uregulowaniu należności.

    Wszelkiego rodzaju "obchodzenie" wg mnie odpada. Średnio sprawny
    informatyk (np. opiekun serwera) po jakimś czasie dojdzie, jak to
    działa i że jest zawnętrzenie sterowane, więc to musi być jasne
    z góry...

    Mówisz, że pod kodeks karny? Ale na podstawie jakich artykułów?
    W końcu ktoś użytkuje moje dzieło, nie zapłaciwszy całości ustalonej
    kwoty. Fakt, że content (treść) jest jego, ale tylko tyle.

    Pozdrawiam!
    Maciek

  • 7. Data: 2003-05-02 21:57:07
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    > Dlatego nie pisz na stronie - tylko prywatnie do klienta,
    > że włączysz stronę po uiszczeniu zapłaty. :)

    Tak czy siak - rzecz nie w samej treści komunikatu (lub jego
    braku), jaki tam wyświetle, ale w legalności tego rodzaju
    działań z mojej strony - zewnętrznej ingerencji w treść jego
    serwisu, choć wykonanego przeze mnie i użytkowanego
    nieuczciwie (do czasu zapłaty).

    Pozdrawiam!
    Maciek

  • 8. Data: 2003-05-03 11:02:24
    Od: dan <d...@p...pl>

> [...]
    > informatyk (np. opiekun serwera) po jakimś czasie dojdzie, jak to
    > działa i że jest zawnętrzenie sterowane, więc to musi być jasne

    Zauwaz, ze "srednio sprawny informatyk" moze to naprawic czy to bedzie
    "obchodzenie" czy to bedzie "zwiezle" info, ze nie zaplacili.

    IMHO lepiej w tej sprawie wyglada "obchodzenie"

  • 9. Data: 2003-05-03 12:04:29
    Od: "Macias" <m...@w...pl>

    > Zauwaz, ze "srednio sprawny informatyk" moze to naprawic czy to
    > bedzie "obchodzenie" czy to bedzie "zwiezle" info, ze nie zaplacili.

    Tak, ale nie ukrywam, że gdy już będę do tego zmuszony (moja
    cierpliwość się kończy), to chciałbym też narobić trochę szumu
    wokół tego - szczególnie na oczach osób, które odwiedzają serwis,
    o którym tu mowa...

    Dlatego właśnie interesuje mnie, czy to nie podpada pod jakiś
    konkretny paragraf? Z tego, co sam wertowałem, to raczej prawo
    jest po mojej stronie (w przypadku, gdy już to uczynię), ale
    wykształcenia prawniczego nie mam, więc naturalnie mogłem coś
    przeoczyć (szczególnie ta zaliczka).

    Pozdrawiam!
    Maciek

  • 10. Data: 2003-05-03 18:59:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Kodeks karny:

    Art. 287. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub wyrządzenia
    innej osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na automatyczne przetwarzanie,
    gromadzenie lub przesyłanie informacji lub zmienia, usuwa albo wprowadza
    nowy zapis na komputerowym nośniku informacji, podlega karze pozbawienia
    wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    § 3. Jeżeli oszustwo popełniono na szkodę osoby najbliższej, ściganie
    następuje na wniosek pokrzywdzonego.

    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-